MS Windows
briani 27239
Dosprogrammer i win-XP Home/Pro
Fra : Roland Hansen

Dato : 10-06-03 20:42

Hej!

Er der en eller anden, der kan fortælle mig, om det er muligt at få gamle
dosprogrammer under win-XP Home eller win-XP Pro?

Og hvis det er muligt, vil jeg gerne havde at vide, hvordan det skal gøres.

Roland

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 10-06-03 21:59

Roland Hansen skriver:

------------------ citat ------------------
Er der en eller anden, der kan fortælle mig, om det er muligt at få gamle
dosprogrammer under win-XP Home eller win-XP Pro?

---------------- citat slut ---------------

Ja, - klik på "start" - "alle programmer" - "tilbehør" -
"kommandoprompt" --

Nu kan du lege med DOS-programmer, så meget du lyster.

Hans-Jørgen

Fra : Pico

Dato : 10-06-03 22:03

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> [...]
> "kommandoprompt" --
>
> Nu kan du lege med DOS-programmer, så meget du lyster.

Tror du ikke snare han mener om det er muligt at installere Dos programmer ?
Pico

Fra : Roland Hansen

Dato : 10-06-03 22:48

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du ikke snare han mener om det er muligt at installere Dos programmer
> [...]

Hej!

Du har ret. Det jeg tænkte på er bla. om det er muligt at få f.esk. et
gammelt dosspil, til at virke under win-XP.

Hvis ja: Hvordan?

Roland.

Fra : jens

Dato : 11-06-03 00:33

"Roland Hansen" <roland.hansen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ret. Det jeg tænkte på er bla. om det er muligt at få f.esk. et
> gammelt dosspil, til at virke under win-XP.

Nogle ja.

> Hvis ja: Hvordan?

Hklik på start/install filen og vælg komptibilitet - w98 (ved nogle er 256
farver nødvendigt)

Mvh Jens

Fra : Roland Hansen

Dato : 11-06-03 12:16

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nogle ja.

> Hklik på start/install filen og vælg komptibilitet - w98 (ved nogle er 256

hej igen!

Det er forsøgt uden held.

Roiland

Fra : jens

Dato : 11-06-03 12:51

> hej igen!

Hej

> Det er forsøgt uden held.

Hvilket program/spil ?

Mvh Jens

Fra : Roland Hansen

Dato : 11-06-03 17:17

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

..

> Hvilket program/spil ?
>

> Mvh Jens

Hej igen!

Jeg har prøvet med flere forskellige. Bl.a. Tycoon transporter i 2
forskellige udgaver.

Roland

Fra : Roland Hansen

Dato : 10-06-03 22:50

"Hans-Jørgen Sindholt" <ridendo_dicere_severum@mail.invalid> skrev i en
meddelelse news:3ee646ae$0$13262$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> "kommandoprompt" --
>
> Nu kan du lege med DOS-programmer, så meget du lyster.

Ikke helt. Jeg har forsøgt med et gammelt dosspil og det vil ikke virke
under win-XP.

Roland

Fra : jens

Dato : 11-06-03 00:31

> [...]
> meddelelse news:3ee646ae$0$13262$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Ikke helt. Jeg har forsøgt med et gammelt dosspil og det vil ikke virke

Hvilket spil ?

Mvh Jens

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 11-06-03 07:20

Pico skriver

------------------ citat ------------------
Tror du ikke snare han mener om det er muligt at installere Dos programmer ?

---------------- citat slut ----------------

Joh - det viste sig jo at være tilfældet.
Mine mange år med DOS har nok bare gjort, at jeg svarede sådan -- så tingene
forekommer "lige ud ad landevejen" --- so sorry

Og Jens skriver:

------------------ citat ------------------
Ikke helt. Jeg har forsøgt med et gammelt dosspil og det vil ikke virke
> under win-XP.
---------------- citat slut ----------------

Se, også her er jeg jo åbenbart helt afsporet. Min viden om spil er yderst
ringe - men nogle af de DOS-administrationsprogrammer, jeg har brugt i mange
år, kører faktisk udmærket i en maskine med Windows XP.
Den dag i dag anvender jeg et DOS-baseret skoleadministrationsprogram
(EP2000 - til aftenskoler), som iflg. leverandøren først udfases om et par
år Det kører fint.
Sågar gamle, gode Word Perfect version 5.1 - et rent DOS-program - kører
fint nok.
Det sidste refererer til et eksperiment med et DOS-baseret program i en ny
maskine, hvori Windows XP er installeret.
Programmerne er installeret maskinen - og "kaldes" fra et ikon på
skrivebordet - akkurat som i forne dage med Windows 95 f.eks.

--- men altså - dér, hvor jeg huserer, er DOS-baserede programmer ellers ude
af maskinerne.

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt

Fra : jens

Dato : 11-06-03 10:00

"Hans-Jørgen Sindholt" <ridendo_dicere_severum@mail.invalid> skrev i en
meddelelse news:3ee6eba8$0$76092$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Og Jens skriver:
> ------------------ citat ------------------
> Ikke helt. Jeg har forsøgt med et gammelt dosspil og det vil ikke virke
> ---------------- citat slut ----------------

Neej, det er faktisk Roland der skriver sådan.
Jeg spørger hvilket spil det er.

> [...]
> Programmerne er installeret maskinen - og "kaldes" fra et ikon på
> skrivebordet - akkurat som i forne dage med Windows 95 f.eks.

Det som går galt med spil er grafikken, de gamle grafikkorts egenskaber kan
ikke altid håndteres af de nye grafikkort.
Men det har du sikkert ikke de store problemer med.

Feks. et spil som Magnus og Myggen, som er ret nyt endda, kræver "256"
farver, men så lidt kan xp ikke nøjes med til alle de skyger og hvad der
ellers er fyldt på, så indstillingen findes ikke på grafikkortet selvom det
kan køre 256 farver.

> --- men altså - dér, hvor jeg huserer, er DOS-baserede programmer ellers
ude
> af maskinerne.

Jeg har et dosprogram som gerne skulle kunne bruges 30 år endnu.
LKterm IHC hedder det.
Lk support har skrevet til mig at det ikke kan køre på xp og w2k, meeen det
kan det nu godt her.
(Endda via "remote desktop".)

Mvh Jens som heller ikke kender ret mange programmer/spil som ikke kan enes
med xp.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 11-06-03 14:41

Jens skrev:

------------------ citat ------------------
Det som går galt med spil er grafikken, de gamle grafikkorts egenskaber kan
ikke altid håndteres af de nye grafikkort.
Men det har du sikkert ikke de store problemer med.

---------------- citat slut ----------------

Mange mange tak for de gode oplysninger. Som du ganske rigtigt antyder, har
jeg ikke de problemer med administrationsprogrammer og maskinernes
grafik-kort.
Det er jo en helt anden brug af maskine og programmer, når talen falder på
administration m.v.
Nuvel, jeg bruger naturligvis også min maskine til noget helt andet -
klart - blandt håndterer den på udmærket vis video og lyd, som optager mig
en del.
-
Men DOS-baserede spil -- ok.

Og så slutteligen en undskyldning til Roland - der jo rigtigt skriver:

------------------ citat ------------------
Neej, det er faktisk Roland der skriver sådan.
Jeg spørger hvilket spil det er.

---------------- citat slut ----------------
Man skal bare lukke øjnene op -- so sorry !

Endnu engang tak for de uddybende oplysninger, som også kan udvide min
horisont -

Hans-Jørgen

Fra : Roland Hansen

Dato : 11-06-03 17:23

> Det som går galt med spil er grafikken, de gamle grafikkorts egenskaber
kan
> ikke altid håndteres af de nye grafikkort.

Hej

Mener du hermed, at det er mit grafikkort der giver problemer og ikke xp.
Hvis ja, så undre det mig blot at de spil jeg har køre fint under win98.

Roland

Fra : jens

Dato : 11-06-03 18:01

> Mener du hermed, at det er mit grafikkort der giver problemer og ikke xp.
> Hvis ja, så undre det mig blot at de spil jeg har køre fint under win98.

Til dels ja.
Som du ser i en anden tråd fra forleden (gider ikke lige finde den), så
kører både rollercoaster, og railroad tycoon fint med xp.

Jeg ved at zootycoon også gør.

Prøv at sætte den til at køre som vor mor (w98 ville have gjort, og i 256
farver.

Dit grafikkort har med sikkerhed ikke den indstilling synlig i listen, men
den er der alligevel.

Det er muligt du skal i 640*480 også, men prøv dig frem det sker der ikke
noget ved
(jeg har aldrig haft problemer af den grund endnu da.)

Jeg sider lige med KMP, som ikke vil med xp, men railsoft demoèn som ligger
til grund for kmp kan godt køre på xp, og det er et ret gammelt DOS program,
med bat startfiler og det hele.

Der skal batfilens "cmd" boks bare sættes til fuld skærm, 256 / 640*480. og
musestyringen virker, den der gamle firkantede markør.

Sådan som jeg læser dit indlæg :citat...

Jeg har prøvet med flere forskellige. Bl.a. Tycoon transporter i 2
forskellige udgaver

citat slut
Så kan det forstås sådan at du har forsøgt kun med udvidelsen, den går nok
ikke.

Du skal sæføli have spillets startcd, og ikke kun udvidelsen.

Mig bekendt er der kun en transport tycoon, og så nogle "upgrades".

Mvh Jens

Fra : Stefan Majland

Dato : 11-06-03 18:53

On Wed, 11 Jun 2003 19:01:06 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

Hej Jens

Har du prøvet at køre Need For Speed High Stakes,
for jeg har prøvet flere gange at få det til at køre i XP uden held.

Det virker i 98

hilsen
SM

Fra : Stefan Majland

Dato : 11-06-03 18:57

On Wed, 11 Jun 2003 19:01:06 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

Glæmet lige at sige at jeg fil følgen fejl:
nfshs.exe is not a valid Win32 application

Du har måske et andet fif som kan få det til at køre?

SM

Fra : jens

Dato : 11-06-03 19:31

"Stefan Majland" <dsl89983@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 11 Jun 2003 19:01:06 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:
>
> Glæmet lige at sige at jeg fil følgen fejl:
> nfshs.exe is not a valid Win32 application

Jeg er ikke sikker på det er high stakes, men jeg spiller NFS III på xp så
det fløjter.....

> Du har måske et andet fif som kan få det til at køre?

Når det ikke er en "valid" win32 program vil jeg tro det er fordi det ikke
er installeret med w98 valgt som kompatibilitet (vanvittigt ord).

Men send mig en mail direkte hvis det ikke kan løses, så finder vi på et
eller andet.

Mvh Jens