/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Skærmopløsning på
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 01-06-03 19:55

Hej

Hvordan kan det være, at jeg, når jeg har valgt 832*624 på min Apple
Multiple Scan 14 Display får billedet til at stå for langt nede og til
højre, så det yderste mangler, og der er fgor meget sort til venstre?

Jeg kører OS 8.1 på 7200 og 8.6 på 6100.


Det virker fint på in Quadra 950 med Stystem 7.5.5 og på en 8600 med OS
9.1.

Min tanke er, at der er noget kludder ned kontrolpanelet "Skærm og Lyd".
Måske jeg burde bruge "Skærm" i stedet?

Jeg tænkte i øvrigt, at jeg skulle kunne vælge "ikke-anbefale"
opløsninger; men det er der ingen mulighed for ;-(

Hjælp modtages med glæde ,_)

/Seb
--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

 
 
Martin Edlich (01-06-2003)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 01-06-03 20:55

On Sun, 01 Jun 2003 20:55:05 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Hvordan kan det være, at jeg, når jeg har valgt 832*624 på min Apple
> Multiple Scan 14 Display får billedet til at stå for langt nede og til
> højre, så det yderste mangler, og der er fgor meget sort til venstre?

Sikkert fordi det er en frekvens skærmen ikke er helt enig i er den
rigtige.
Er det ikke noget du kan justere dig fra på skærmen?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Sebastian Adorján Dy~ (01-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 01-06-03 20:55

Hej
Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> On Sun, 01 Jun 2003 20:55:05 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:
>
> > Hvordan kan det være, at jeg, når jeg har valgt 832*624 på min Apple
> > Multiple Scan 14 Display får billedet til at stå for langt nede og til
> > højre, så det yderste mangler, og der er fgor meget sort til venstre?
>
> Sikkert fordi det er en frekvens skærmen ikke er helt enig i er den
> rigtige.
> Er det ikke noget du kan justere dig fra på skærmen?

Nej, intet; men er det ikke sært, at jeg kan få den til at virke på de
andre maskiner med 800*600, som jeg ikke kan få disse her til at ville
bruge?
/Seb
--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Flemming Rubini (01-06-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 01-06-03 21:11

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej
> Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:
>
> > On Sun, 01 Jun 2003 20:55:05 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:
> >
> > > Hvordan kan det være, at jeg, når jeg har valgt 832*624 på min Apple
> > > Multiple Scan 14 Display får billedet til at stå for langt nede og til
> > > højre, så det yderste mangler, og der er fgor meget sort til venstre?
> >
> > Sikkert fordi det er en frekvens skærmen ikke er helt enig i er den
> > rigtige.
> > Er det ikke noget du kan justere dig fra på skærmen?
>
> Nej, intet; men er det ikke sært, at jeg kan få den til at virke på de
> andre maskiner med 800*600, som jeg ikke kan få disse her til at ville
> bruge?
> /Seb

En Apple Color Display 14" opfører sig som ovenstående såfremt man ikke
respekter dens mulige indstilling: 640x480 ved 67 Hz.

vh Flemming Rubini

Sebastian Adorján Dy~ (01-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 01-06-03 22:24

Hej Flemming.

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

[nsip]
> >
> > Nej, intet; men er det ikke sært, at jeg kan få den til at virke på de
> > andre maskiner med 800*600, som jeg ikke kan få disse her til at ville
> > bruge?
> > /Seb
>
> En Apple Color Display 14" opfører sig som ovenstående såfremt man ikke
> respekter dens mulige indstilling: 640x480 ved 67 Hz.


Hej Jeg retter lige mig selv. På min Quadra 950 (OS 7.5.5) har jeg sat
skærmen til 832*624 ved 75Hz, det giver et fint billede midt på skærmen;
mens det på 7200 (OS 8.1) og 6100 (OS 8.6) giver et billede, der er
flyttet for langt ned og til højre.

Og nu opdager jeg selvfølgelig, at det er mere mystisk, for 8600 er sat
op til 800*600 v 72Hz, og altså ikke 832*
624 som på de andre.

Så måske skulle jeg bare se at få 7200 til 800*600 v 72Hz; men hvordan
fortæller jeg kontrolpanelet, at det er en mulighed?

S/eb

Det synes jeg altså, er sært og TRÆLS!

/Seb

>
> vh Flemming Rubini


--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Erik Richard Sørense~ (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-06-03 03:38

Hej Sebastian

Ved i kontrolpanelets popup menu at vælge 'Vis alle' og ikke'Anbefalede' i
det højre vindue. Sæt farvemætningen til 'Tusinder' og ikke 'Millioner'. Når
du gør det, kommer der en hurtig dialog frem, skynd at klikke på OK ellers
forsvinder den igen, og skærmen går tilbage til den opr. opsætning.

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Så måske skulle jeg bare se at få 7200 til 800*600 v 72Hz; men hvordan
> fortæller jeg kontrolpanelet, at det er en mulighed?

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Adorján Dy~ (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 02-06-03 08:13

Hej Erik

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Sebastian
>
> Ved i kontrolpanelets popup menu at vælge 'Vis alle' og ikke'Anbefalede' i

Det har skam prøvet, der er bare ingen "alle" mulighed, der er Kun
"anbefalet!" ;-(

> det højre vindue. Sæt farvemætningen til 'Tusinder' og ikke 'Millioner'. Når
> du gør det, kommer der en hurtig dialog frem, skynd at klikke på OK ellers
> forsvinder den igen, og skærmen går tilbage til den opr. opsætning.

Det ved jeg fra Q950 og PM 8600

/Seb
--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Erik Richard Sørense~ (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-06-03 03:31

Hej Martin

Nej, det kan ikke justeres på den gamle version af MultiScan 14 og 15, kun
på den nye. Her sidder der 'balanceknapper' foran under et panel.

mhv. Erik Richard

Martin Edlich wrote:

> > Hvordan kan det være, at jeg, når jeg har valgt 832*624 på min Apple
> > Multiple Scan 14 Display får billedet til at stå for langt nede og til
> > højre, så det yderste mangler, og der er fgor meget sort til venstre?
>
> Sikkert fordi det er en frekvens skærmen ikke er helt enig i er den
> rigtige.
> Er det ikke noget du kan justere dig fra på skærmen?

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Erik Richard Sørense~ (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-06-03 03:27

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Hvordan kan det være, at jeg, når jeg har valgt 832*624 på min Apple
> Multiple Scan 14 Display får billedet til at stå for langt nede og til
> højre, så det yderste mangler, og der er fgor meget sort til venstre?

Har det samme problem på PM 4400, PM 7200, PM 6150, PF 6320 - alle med både
MultiScan 14", 15" og 15"AV. Her gælder det bare opløsningen 800x600 og
832x624.

> Jeg kører OS 8.1 på 7200 og 8.6 på 6100.

Her er det med System 7.6.1, OS 8.1 og 9.1....

> Det virker fint på in Quadra 950 med Stystem 7.5.5 og på en 8600 med OS
> 9.1.

Havde heller ikke problemet på 7200 med 7.5.x... og har det heller ikke på
den PM 7200/90, jeg kører 9.2.2 på...

> Min tanke er, at der er noget kludder ned kontrolpanelet "Skærm og Lyd".
> Måske jeg burde bruge "Skærm" i stedet?

Det burde ikke betyde noget. - Skærm og Lyyd er jo bare en sammensmeltning
af de to 'gamle' kontrolpaneler, men i 9.1 er de jo igen adskilt i hver sit
panel.

> Jeg tænkte i øvrigt, at jeg skulle kunne vælge "ikke-anbefale"
> opløsninger; men det er der ingen mulighed for ;-(

Det kan man også, men det er nok fortrinsvis beregnet på ikke-Apple skærme,
der har mange forskellige opløsninger - fx. en Targa 17" MultiSync med
Diamantron Plus eller en Dell P991....

> Hjælp modtages med glæde ,_)

Her forsvandt problemet, hvis jeg lod den stå med det 'skæve billed', -
genstartede og zappede PRAM, så kom billedet korrekt, så måske kan det
hjælpe hos dig også.

- Men jeg giver dig ret, det er mystisk...

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Adorján Dy~ (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 02-06-03 08:13

Aha

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Her forsvandt problemet, hvis jeg lod den stå med det 'skæve billed', -
> genstartede og zappede PRAM, så kom billedet korrekt, så måske kan det
> hjælpe hos dig også.

Se det var måske en mulighed, som jeg ikke lige havde tænkt på; jeg
prøvede at smidde Skærmindstillingerne ud; men det hjalp ikke.
>
> - Men jeg giver dig ret, det er mystisk...
>
Måske de ved det hos Apple/OfficeLine etc.

/Seb

> mvh. Erik Richard


--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Sebastian Adorján Dy~ (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 03-06-03 15:09

Hej.

Nu svarer jeg lige mig selv.

Jeg var henne ved Officeline i dag og fik at vide, at graafikkortene i
6100 og 7200 ikke var de bedste, så det muligvis var derfor; men det
kunne være, at jeg skulle putte mere VRam i dem, så nu vil jeg lidt
senre kigge i min applespec og i min systemprofil på 7200.

I hører mere.

Forresten, Eriks forslag med zap af PRAM hjalp ikke noget som helst.

/Seb

Erik Richard Sørense~ (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-06-03 04:00

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Nu svarer jeg lige mig selv.
>
> Jeg var henne ved Officeline i dag og fik at vide, at graafikkortene i
> 6100 og 7200 ikke var de bedste, så det muligvis var derfor; men det
> kunne være, at jeg skulle putte mere VRam i dem, så nu vil jeg lidt
> senre kigge i min applespec og i min systemprofil på 7200.

Hm... 81'eren kender jeg ikke meget til i praksis, men 7200 har jeg da
selv stadig, og den kører godt med selv en 17" skærm. I ca. 2 år kørte
jeg med en Targa Diamantron Super på den med opl. 1024x768@75hz i
millioner af farver. Den kunne også køre de 'skæve' frekvenser uden
problemer, - bortset fra de sædvanlige med CloseView aktiv. - Jeg mener
ikke, jeg har fået sat ekstra VRAM i den, men det kan jeg da se i morgen,
når jeg kommer ind til den...-). - Og svjh. er det et ATI Mac64 kort, men
hvilken rev. kan jeg ikke huske nu...

> Forresten, Eriks forslag med zap af PRAM hjalp ikke noget som helst.

Nej, det sagde du også i telefonen, men hvorfor det så hjalp på en PM
4400, fatter ikke en dyt a'...

I øvrigt så har jeg lidt af det samme problem på min 21" LaCie skærm og
min Beige G3/300AV. Når jeg tænder den er billedet en smule forskudt, men
såsnart profilen slår til står billedet fuldstændig korrekt. På den skærm
tror jeg, at det er fordi, jeg ikke har justeret skærmen 'onscreen', før
jeg satte den til, men blot lod den køre en standard opsætning. - Den
valgte svjh. en Multiscan 20" som opr. opsætning. Siden har jeg så
kalibreret via ColorSync og lavet egen profil til den, - men stadig ikke
justeret onscreen på skærmen.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Adorján Dy~ (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 04-06-03 20:17

Hejsda

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg mener
> ikke, jeg har fået sat ekstra VRAM i den, men det kan jeg da se i morgen,
> når jeg kommer ind til den...-

Systemprofilen i 8.1 vil ikke fortælle mig om VRAM-mængde, så nu prøver
jeg lige med TechTool, eller er det noget, der er bedre?

Gider ikke lige skille den ad ,_)

/Seb

--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Erik Richard Sørense~ (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 05-06-03 02:59

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> > Jeg mener
> > ikke, jeg har fået sat ekstra VRAM i den, men det kan jeg da se i morgen,
> > når jeg kommer ind til den...-
>
> Systemprofilen i 8.1 vil ikke fortælle mig om VRAM-mængde, så nu prøver
> jeg lige med TechTool, eller er det noget, der er bedre?

TechTool 3, TattleTech 2.84 eller lignende kan sagtens vise det. TattleTech er
langt mere informativ og egentlig ganske god.

> Gider ikke lige skille den ad ,_)

Hvorfor dog ikke? - Det sidder jo bare lige bag det panel, der adskiller
dender, du ved nok, hvor alle de andre ting er adskilt af de der andre
smådimser, der sidder bagpå selve det board, du skal digge på for at adskille
delene, så du kan kommeind tilden egentlige del, hvor du så finder, at du igen
skal................

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Adorján Dy~ (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 05-06-03 09:16

Hej
Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvorfor dog ikke? - Det sidder jo bare lige bag det panel, der adskiller
> dender, du ved nok, hvor alle de andre ting er adskilt af de der andre
> smådimser, der sidder bagpå selve det board, du skal digge på for at adskille
> delene, så du kan kommeind tilden egentlige del, hvor du så finder, at du igen
> skal................

For eksempel derfor ._)))))
--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Sebastian Adorján Dy~ (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 05-06-03 10:09

Hejsa.

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>
> TechTool 3, TattleTech 2.84 eller lignende kan sagtens vise det. TattleTech er
> langt mere informativ og egentlig ganske god.

TattleTech 2.81 duede også 1Mb VRAM siger den, nå men er der nogen, der
har noget ekstra, jeg kan få???
Og det har jeg slet ikke brug for. Hvor er det altså underligt.

I min applespec 8-98, står der under 7200/90, at den med de indbyggede
1Mb VRAM kan køre 640x480, 800x600 og 832x624
Samme opløsninger står ud for Multiple Scan 14 Display og Multiple Scan
15 Display.

På min Q950 kører 14"'en 832x624 v 75Hz - og der står billedet godt midt
på skærmen, på 7200 kører 14" (godt nok en fysisk anden skærm, men helt
ærligt!) samme opløsning og samme frekvens; men står forskudt.

Hvad sker der???

/Seb
--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Erik Richard Sørense~ (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-06-03 02:20

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> > TechTool 3, TattleTech 2.84 eller lignende kan sagtens vise det. TattleTech er
> > langt mere informativ og egentlig ganske god.
>
> TattleTech 2.81 duede også 1Mb VRAM siger den, nå men er der nogen, der
> har noget ekstra, jeg kan få???

De 1mb VRAM er std. for en 7200 - i øvrigt også for 7300, 7500 og 7600 i de mindste
udgaver. men spørg Esben Harbo, - han har nok noget VRAM til PM serierne liggende
til små penge.

> Og det har jeg slet ikke brug for. Hvor er det altså underligt.

Næ, måske ikke, men skærmopdateringen bliver altid hurtigere med mere VRAM...

> I min applespec 8-98, står der under 7200/90, at den med de indbyggede
> 1Mb VRAM kan køre 640x480, 800x600 og 832x624
> Samme opløsninger står ud for Multiple Scan 14 Display og Multiple Scan
> 15 Display.

Ja, og jeg kører 1024x768 med 4mb VRAM på en MultiScan 15" og 15"AV på en 9600/300.

Har du fysisk prøvet at bytte rundt på skærmene? - hvad sker der så? - viser den,
der viser korrekt nu så det forkerte billede og omvendt?

> På min Q950 kører 14"'en 832x624 v 75Hz - og der står billedet godt midt
> på skærmen, på 7200 kører 14" (godt nok en fysisk anden skærm, men helt
> ærligt!) samme opløsning og samme frekvens; men står forskudt.

Det, jeg kommer til at tænke på, er, at der findes 2 forskellige versioner af
MultiScan 14" (og 15" med). Den ene serie er lavet i USA, mens den anden og nyere
er lavet i Irland, begge med RCA billedrør. Dvs., at den 'irske' model er specielt
tilpasset de europæiske normer, mens den originale er std. for både US og andre...
Gad vide, om det kan have noget med det at gøre...

Eller - kan den ene skærm have været brugt på en anden maskine, hvor man har været
inde og justeret på de små justeringsskruer, der sidder inde bag selve plastkappen
- lidt ude i den ene side i nærheden af skærmkablets indføring. Hvis fx. en sådan
skærm har været brut på en PC med adapter, så skal den nødvendigvis justeres i
billedet...

Har du checket kablerne? ser de ud til at være OK?

> Hvad sker der???

Efterhånden aner jeg det ikke.....

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Adorján Dy~ (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 06-06-03 19:35

Hej Erik

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

>
> Ja, og jeg kører 1024x768 med 4mb VRAM på en MultiScan 15" og
> 15"AV på en 9600/300.
>
> Har du fysisk prøvet at bytte rundt på skærmene? - hvad sker der så? -
> viser den, der viser korrekt nu så det forkerte billede og omvendt?

Nej se, så langt var jeg ikke kommet, det ville jo kræve, at jeg gjorde
det, inden jeg tændte maskinerne ,-)
>
> > På min Q950 kører 14"'en 832x624 v 75Hz - og der står billedet godt midt
> > på skærmen, på 7200 kører 14" (godt nok en fysisk anden skærm, men helt
> > ærligt!) samme opløsning og samme frekvens; men står forskudt.
>
> Det, jeg kommer til at tænke på, er, at der findes 2 forskellige versioner
> af MultiScan 14" (og 15" med). Den ene serie er lavet i USA, mens den
> anden og nyere er lavet i Irland, begge med RCA billedrør. Dvs., at den
> 'irske' model er specielt tilpasset de europæiske normer, mens den
> originale er std. for både US og andre... Gad vide, om det kan have noget
> med det at gøre...
>

Tjah det kan man jo aldrig vide.
Den der har billedet forskudt er assambled i Taiwan, og ellers Apple US,
Model # M4222, er fra juli 1995

Den anden, der står pænt er også fra Taiwan/USA; men er fra december
1995

Ellers er der ikke forskel. Mærkeligt.

> Eller - kan den ene skærm have været brugt på en anden maskine, hvor man
> har været inde og justeret på de små justeringsskruer, der sidder inde bag
> selve plastkappen - lidt ude i den ene side i nærheden af skærmkablets
> indføring. Hvis fx. en sådan skærm har været brut på en PC med adapter, så
> skal den nødvendigvis justeres i billedet...
>
Det har den ikke, begge har siddet på Mac'er, 8200, tror jeg nok det
var.

> Har du checket kablerne? ser de ud til at være OK?
>
Ja

> > Hvad sker der???
>
> Efterhånden aner jeg det ikke.....
>
Nå jeg må slukke og bytte rundt på kablerne

/Seb

> mvh. Erik Richard


--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Erik Richard Sørense~ (07-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-06-03 03:46

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> > Ja, og jeg kører 1024x768 med 4mb VRAM på en MultiScan 15" og
> > 15"AV på en 9600/300.
> >
> > Har du fysisk prøvet at bytte rundt på skærmene? - hvad sker der så? -
> > viser den, der viser korrekt nu så det forkerte billede og omvendt?
>
> Nej se, så langt var jeg ikke kommet, det ville jo kræve, at jeg gjorde
> det, inden jeg tændte maskinerne ,-)



> > > På min Q950 kører 14"'en 832x624 v 75Hz - og der står billedet godt midt
> > > på skærmen, på 7200 kører 14" (godt nok en fysisk anden skærm, men helt
> > > ærligt!) samme opløsning og samme frekvens; men står forskudt.
> >
> > Det, jeg kommer til at tænke på, er, at der findes 2 forskellige versioner
> > af MultiScan 14" (og 15" med). Den ene serie er lavet i USA, mens den
> > anden og nyere er lavet i Irland, begge med RCA billedrør. Dvs., at den
> > 'irske' model er specielt tilpasset de europæiske normer, mens den
> > originale er std. for både US og andre... Gad vide, om det kan have noget
> > med det at gøre...
>
> Tjah det kan man jo aldrig vide.
> Den der har billedet forskudt er assambled i Taiwan, og ellers Apple US,
> Model # M4222, er fra juli 1995

Hm... Det siger jo meget lidt om selve produktionsstedet...

> Den anden, der står pænt er også fra Taiwan/USA; men er fra december
> 1995

Altså begge er model M4222?

> Ellers er der ikke forskel. Mærkeligt.

Hm... Monstro den ene har været brugt i forbindelse med noget NTSC videoværk? -
Så den er trimmet til at kunne køre i 800x600, hvilket mig bekendt er std. for
NTSC video på computer...

I så fald er der stillet på nogle skruer indeni selve skærmen, samme sted hvor
man justerer billedholdet sidder der en omskifter til enten PAL/SECAM eller
NTSC. Nye skærme laver selv den detektion.

> > Eller - kan den ene skærm have været brugt på en anden maskine, hvor man
> > har været inde og justeret på de små justeringsskruer, der sidder inde bag
> > selve plastkappen - lidt ude i den ene side i nærheden af skærmkablets
> > indføring. Hvis fx. en sådan skærm har været brut på en PC med adapter, så
> > skal den nødvendigvis justeres i billedet...
>
> Det har den ikke, begge har siddet på Mac'er, 8200, tror jeg nok det
> var.
>
> > Har du checket kablerne? ser de ud til at være OK?
>
> Ja
>
> > > Hvad sker der???
> >
> > Efterhånden aner jeg det ikke.....
> >
> Nå jeg må slukke og bytte rundt på kablerne

Hm... lad os se, hvad der kommer ud af det...

I øvrigt har jeg checket den 7200, jeg har inde hos Kirsten. Den har kun 1mb
VRAM - altså std., og skærmen er ikke, som jeg mente det var en multiScan, men
derimod en Apple Standard Color Display, der kun kan køre 640x480, så det
bliver man ikke klogere af....

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Adorján Dy~ (07-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 07-06-03 17:12

Hejsa

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Altså begge er model M4222?
>
JA

> > Ellers er der ikke forskel. Mærkeligt.
>
> Hm... Monstro den ene har været brugt i forbindelse med noget NTSC
> videoværk? - Så den er trimmet til at kunne køre i 800x600, hvilket mig
> bekendt er std. for NTSC video på computer...
>

Nej de har BEGGE været sat til 8200 og brugt fuldstændig ens brug:
internet, tekst etc

> I så fald er der stillet på nogle skruer indeni selve skærmen, samme sted
> hvor man justerer billedholdet sidder der en omskifter til enten PAL/SECAM
> eller NTSC. Nye skærme laver selv den detektion.

Jeg tror liige, at jeg skal have testet ved at bytte om på kablerne, så
ser vi, hvad der sker.

PS nu tilslutter jeg mig lige koret af: "sæt lige din liniebredde til
under 80 tegn", min suppe brokker sig ))

/Seb
--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Erik Richard Sørense~ (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 08-06-03 02:53

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> > Altså begge er model M4222?
> >
> JA

OK!

> > > Ellers er der ikke forskel. Mærkeligt.
> >
> > Hm... Monstro den ene har været brugt i forbindelse med noget NTSC
> > videoværk? - Så den er trimmet til at kunne køre i 800x600, hvilket mig
> > bekendt er std. for NTSC video på computer...
>
> Nej de har BEGGE været sat til 8200 og brugt fuldstændig ens brug:
> internet, tekst etc

Hm... altså ganske alm. brug...

> > I så fald er der stillet på nogle skruer indeni selve skærmen, samme sted
> > hvor man justerer billedholdet sidder der en omskifter til enten PAL/SECAM
> > eller NTSC. Nye skærme laver selv den detektion.
>
> Jeg tror liige, at jeg skal have testet ved at bytte om på kablerne, så
> ser vi, hvad der sker.

Ja, det er jeg ærlig talt lidt spændt på.... - Ellers kunne du måske låne en af
de MultiScan, jeg har stående og se, om det er det samme...

> PS nu tilslutter jeg mig lige koret af: "sæt lige din liniebredde til
> under 80 tegn", min suppe brokker sig ))

Arrrgh! - Den suppe, - det er altid den, der brokker sig, så den skal vist til
at have navneforandring til MacBROK'OLI..., - få dig dog en ordentlig
newsreader så.... - I øvrigt så står min linielængde til 72 og det har den
altid gjort, - kig selv efter næste gang, du kommer forbi...

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Adorján Dy~ (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 08-06-03 20:52

Hej Erik

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Ja, det er jeg ærlig talt lidt spændt på.... - Ellers kunne du måske låne
> en af de MultiScan, jeg har stående og se, om det er det samme...

Det var en mulighed.
Jeg havde lige sat en 15" multiple.. til min Q950, men der står billedet
sgi da ikke så godt som på 14'eren; så retur igen; men jeg skal lige
prøve med den anden skærm på 8600, som jeg til min rædsel opdagede, at
jeg ikek havde brugt det interne, men det ekstra grafikkort til at sætte
skærmen til ,-( Så nu må min test begynd forfra ,-(((
>
> > PS nu tilslutter jeg mig lige koret af: "sæt lige din liniebredde til
> > under 80 tegn", min suppe brokker sig ))
>
> Arrrgh! - Den suppe, - det er altid den, der brokker sig, så den skal vist
> til at have navneforandring til MacBROK'OLI..., - få dig dog en
> ordentlig newsreader så.... - I øvrigt så står min linielængde til 72
> og det har den altid gjort, - kig selv efter næste gang, du kommer
> forbi...
>
Ja ja, men det er da egl sært, at de ikke er enige om tallet så?

/S

> mvh. Erik Richard


--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Sebastian Adorján Dy~ (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 08-06-03 20:58

Hej Erik


Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> > Jeg tror liige, at jeg skal have testet ved at bytte om på kablerne, så
> > ser vi, hvad der sker.

Nå nu fik jeg startet 7200/90 med "den gode skærm" og nu viser den sørme
832x624 v 75Hz perfekt midt på skærmen. Meget sært.

Nu får den den anden tilbage, og min Q950 for sin "gode" 14" igen. Så må
15" blive brugt til reserve

/Seb


--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Sebastian Adorján Dy~ (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 09-06-03 00:16

Hej igen

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

>
> Nu får den den anden tilbage, og min Q950 for sin "gode" 14" igen. Så må
> 15" blive brugt til reserve

Og den dumme 14" er sat til 832x624 v 75Hz på 7200 -> forskudt billede

og 800x600 v 72 Hz på 8600 (interne skærmstik) -> godt billede

Den gode skærm står til 832x624 v 75Hz på Q950 (internt stik)

/Seb
>
> /Seb


--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Erik Richard Sørense~ (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-06-03 04:12

Hej Seb

Er man forvirret eller ej..?(-:... Kom op og lån en 14" og en 15" - og
prøv så med dem. Det her er lidt underlig...

mvh. Erik Richard

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> > Nu får den den anden tilbage, og min Q950 for sin "gode" 14" igen. Så må
> > 15" blive brugt til reserve
>
> Og den dumme 14" er sat til 832x624 v 75Hz på 7200 -> forskudt billede
>
> og 800x600 v 72 Hz på 8600 (interne skærmstik) -> godt billede
>
> Den gode skærm står til 832x624 v 75Hz på Q950 (internt stik)

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Adorján Dy~ (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Sebastian Adorján Dy~


Dato : 09-06-03 20:29

Hej Erik

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Seb
>
> Er man forvirret eller ej..?(-:... Kom op og lån en 14" og en 15" - og
> prøv så med dem. Det her er lidt underlig...

Tak

"Soap", sender de den endnu???

Du ved: "Confuses? Won't be after next episode" ,-))))

/Seb

--
Sebastian Adorján Dyhr -- sadyhr@mail.tele.dk
Jettesvej 3, 2. TH -- http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Erik Richard Sørense~ (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-06-03 03:01

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> > Er man forvirret eller ej..?(-:... Kom op og lån en 14" og en 15" - og
> > prøv så med dem. Det her er lidt underlig...
>
> Tak

Ye know the entrence...

> "Soap", sender de den endnu???
>
> Du ved: "Confuses? Won't be after next episode" ,-))))

He, he... Mener du 'Soap' eller 'Soup'..

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Bredthauer (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 08-06-03 21:31

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Arrrgh! - Den suppe, - det er altid den, der brokker sig, så den skal vist til
> at have navneforandring til MacBROK'OLI..., - få dig dog en ordentlig
> newsreader så.... - I øvrigt så står min linielængde til 72 og det har den
> altid gjort, - kig selv efter næste gang, du kommer forbi...

Der er altså et eller andet i din opsætning der giver problemer.

1. Dine linier er ofte for lange, men ikke altid. (Eksempelvis ikke
denne gang.)

2. Dine indlæg mangler æ, ø og å når man læser dem over Google. Se selv:
http://groups.google.com/groups?dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3EDEA79F.
F1EB47F8%40mail1.stofanet.dk&prev=/groups%3Fdq%3D%26num%3D25%26hl%3Dda%2
6lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.edb.mac%26start%3D50

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |
| "Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end" |

Preben Bødker Nielse~ (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 09-06-03 13:38

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> > Arrrgh! - Den suppe, - det er altid den, der brokker sig, så den skal
> > vist til at have navneforandring til MacBROK'OLI..., - få dig dog en
> > ordentlig newsreader så.... - I øvrigt så står min linielængde til 72
> > og det har den altid gjort, - kig selv efter næste gang, du kommer
> > forbi...
>
> Der er altså et eller andet i din opsætning der giver problemer.

Tag et kig på hans header:
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Kan I se andre bruge det.
Problemet har været debateret til hudløshed før.
Med den sædvanlige udgang.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Thomas Bjorn Anderse~ (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 09-06-03 08:38

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
>> Arrrgh! - Den suppe, - det er altid den, der brokker sig, så den
>> skal vist til at have navneforandring til MacBROK'OLI..., - få
>> dig dog en ordentlig newsreader så.... - I øvrigt så står min
>> linielængde til 72 og det har den altid gjort, - kig selv efter
>> næste gang, du kommer forbi...
>
> Der er altså et eller andet i din opsætning der giver problemer.

The Good Net-Keeping Seal of Approval 2.0:
http://www.xs4all.nl/%7Ejs/gnksa/gnksa-evaluations.html

MacSoup 2.4 består med 100%.
Netscape Communicator 4.5 dumper med 72%.

P.S. Min Gnus brokker sig også over Eriks lange linier.
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.
Kontakt mig forinden hvis du vil sende mig en privat email.
+++ATH

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste