vejret i egypten
Fra : Tina Åberg

Dato : 10-06-03 06:45

Hej i gruppen.

Min husbond og jeg overvejer en tur til Egypten / el Gouna i dette
efterår/vinter - primært for at dykke.

Jeg ved det bliver temmelig blæsende i efterårs- og vintermånederne, men er
der nogen her i gruppen, som kan fortælle nogenlunde hvornår det sætter ind
og bliver kraftig blæst dagligt.

Jeg har prøvet at ligge i vandet ved Ras Mohammed i så store bølger, at jeg
nær aldrig var kommet op i båden igen og det er ikke noget jeg har lyst til
at gøre 2 gange dagligt i 8 dage.

På forhånd tak for eventuelle svar.

Med venlig hilsen

Tina Åberg

Fra : Claus Søndergaard

Dato : 10-06-03 16:55

"Tina Åberg" <pjosker@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> nær aldrig var kommet op i båden igen og det er ikke noget jeg har lyst

Hej Tina

Jeg har været i Egypten i månederne Januar, Juli og August. Aldrig har jeg
oplevet det uvejr som andre beskriver.
Sidst jeg var afsted var det i januar, og kun en dag ud af 28 havde vi blæse
vejr. Ikke noget der ødelage vores dyk (sigten blev dog endel forværet)

mvh

Claus Søndergaard

Fra : Gryndahl

Dato : 10-06-03 21:44

> [...]
men er
> der nogen her i gruppen, som kan fortælle nogenlunde hvornår det
Hej Tina

Det værste vejr jeg endnu har oplevet i Egypten var i slutningen af
Februar ! Vi lå fortøjret ved "The lonely Mushroom" - der kom en storm
og toppen af koralrevet blev brækket af (Hvis du læser forrige nummer af
DYK - fortæller de også om en flok Svenskere der påsejlede det restrende
rev og kom i havsnød)
Fra Oktober og til Marts kan du opleve en del blæst - så vælg de store
både :)

God tur

Gryn
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Peterson

Dato : 10-06-03 22:37

Hej
Jeg var i El Gouna i første uge af december 2002. En dag med vindstille, en
dag med let vind og 3 dage med blæsevejr. Men når det blæser er vinden N-lig
og går langs med kysten ved el Gouna. Der er mange rev at vælge i mellem ud
for el Gouna og altid flere, som ligger i læ for bølgerne. Når vinden er
nordlig blæser det hårdt hen over revet, men dykkerbådenes faste
fortøjninger er (selvfølgelig) placeret på sydsiden (læsiden) af revet.
Derfor ligger båden på fladt vand og bølgerne volder ingen problemer med
hensyn til dykket. Langs de N-S gående udvendige revsider kan der på
blæsevejrs dage stå (lidt) strøm. Men det er forskellige forhold fra rev til
rev. Følg blot dykkerlederens anvisninger og din egen sunde fornuft, så vil
strømmen ikke kunne gøre nogen fortræd. Det eneste du skal tænke på, er at
have en varm vindtæt jakke med ud, som du kan tage på efter dykket, da det
som sagt blæser køligt, når du kommer op af vandet. Jeg oplevede ikke på
noget tidspunkt nogen, som havde problemer med at komme op i båden igen.
vh Jan Peterson