Planteproblemer...
Fra : Andreas Jensen

Dato : 09-06-03 15:04

Hej Eksperter

Tjek lige billede i dk.binaer....

250 liters akvastabil med kunstigt lys på 12 timer/døgn - 2 30W rør. Det
ene rør nyt - det andet ca. 1 år gammelt.

Planterne ser forfærdelige ud "i bunden". I toppen er der masser af friske
lysegrønne skud.

Kan jeg redde dette med mere lys (Har dog rigeligt med grønne alger i
forvejen) eller skal jeg hive planterne op ?

Eller er der andet galt ?

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 09-06-03 15:17

"Andreas Jensen" <ccc2500_TO_BE_REMOVED@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee493ca$0$24691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Eksperter
>
> Tjek lige billede i dk.binaer....

Ser nu ellers ikke vild galt ud på billedet ?

> Planterne ser forfærdelige ud "i bunden". I toppen er der masser af friske
> lysegrønne skud.
>
> Kan jeg redde dette med mere lys

Ja det vil jeg mene er løsningen, hvis du ikke har reflektorer så er det en
god måde at få mere lys til en rimelig pris.
Hvilke rør er det ?

> Eller er der andet galt ?

Hvor lang tid har akvariet kørt ?
Har du mål nogle vandværdier ?
Hvilken plantegødning ?
Hvor ofte skiftes der vand ?
Hvor mange fisk og hvilke ?

Lyder måske som mange spørgsmål men hvis vi skal give et bedre bud er alle
oplysningerne vigtige.

/DM

Fra : Andreas Jensen

Dato : 09-06-03 15:34

Ok, prøver at præcisere...

> Ser nu ellers ikke vild galt ud på billedet ?

Stort set alle planter er mørke/plettede/brune pånær de øverste blade under
de øverste blade, hvilket giver et "beskidt" indtryk af akvariet.

> Hvor lang tid har akvariet kørt ?
6 måneder

> Har du mål nogle vandværdier ?
PH ca. 7,5
KH 20
GH > 16
NO2 < 1 mg/l
NO3 < 10 mg/l

> Hvilken plantegødning ?
Ingen

> Hvor ofte skiftes der vand ?
1/3 hver 14. dag.
> Hvor mange fisk og hvilke ?
2 sugemaller
15 rød neon
4 Nannacara anomala

> Lyder måske som mange spørgsmål men hvis vi skal give et bedre bud er alle
> oplysningerne vigtige.

(-. Enig

M.v.h.
Andreas Jensen

Fra : Andreas Jensen

Dato : 09-06-03 15:39

åhja

....glemte lige 4 sprøjtekarpelaks, men de er næppe årsagen til problemet

(-.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-06-03 15:53

"Andreas Jensen" <ccc2500_TO_BE_REMOVED@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee49ae6$0$24703$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> PH ca. 7,5
> KH 20
> GH > 16

Tallene er lidt mystiske:
KH _kan_ være højere end GH, men det er sjældent tilfældet. Det ville
kræve andre (bi)karbonater
end de her i landet alm. forekommende fra Ca og Mg eller evt.
hydroxider.
Ligeledes vil en pH~7.5 og en KH~20 kræve en CO2 >20 mg/L
Mvh
Ole

Fra : Andreas Jensen

Dato : 09-06-03 16:00

Hej Ole

Jeg skal da straks indrømme, at tallene er aflæst ud fra en farveskala på
et - billigt - Tetratestsæt. Og dermed på ingen måde er præcise, men dette
sæt plejer nu at give _nogenlunde_ korrekte resultater.

Jeg har lige gentaget testen og bedt andre øjne om at se på farvekoderne.

Og det måske er KH mellem 15 og 20, men _ikke_ under 15 (springer 5 ad
gangen).

Og PH er over 7, men klart under 8.

Og det stemmer faktisk meget godt med det lokale vandvæsen
(Fredensborg-Humlebæk, Nordsjælland), der siger at vandet "ikke er neutralt,
men svagt basisk og stenhårdt". (Frit citeret fra en telefonsamtale)

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 09-06-03 16:57

"Andreas Jensen" <ccc2500_TO_BE_REMOVED@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee49ae6$0$24703$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ok, prøver at præcisere...

> 6 måneder

Ok, fiskede lidt efter om det evt. var nystartet

> PH ca. 7,5
> KH 20
> GH > 16
> NO2 < 1 mg/l
> NO3 < 10 mg/l

NO3 under 10 mg/l kan godt give minimal plantevækst og antyder du har en vis
vækst i planterne eller du lige har skiftet meget vand.
Optimalt for planterne er 10 mg/l
Ole har vist kommenteret de øvrige værdier.

> Ingen

Det ville være en god ide da du ellers vil se mangelsygdomme hos planterne.
Hvis du vil have rigtigt god plantevækst så prøv med noget gør det selv CO2,
det er ret effektivt.
Check dine planter om de er "Easy" el. difficult samt deres lysbehov og
suppler evt. op med nogle der ikke har så stort lysbehov.

> 1/3 hver 14. dag.

Lyder ikke helt skidt

Ved du hvilke rør der sidder i amaturet ?

/DM

Fra : Andreas Jensen

Dato : 09-06-03 17:25

> Ved du hvilke rør der sidder i amaturet ?
>
> /DM

Sylvania Standard
Daylight
F30W / 154-T8

Det ene er som tidligere skrevet nyt og har et tydeligere "klarere" lys, kan
jeg se, da jeg nu fik vendt armaturet om. Så under alle omstændigheder vil
jeg skifte dette.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-06-03 19:11

Andreas Jensen <ccc2500_TO_BE_REMOVED@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee4b4c6$0$24634$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
lys, kan
> jeg se, da jeg nu fik vendt armaturet om. Så under alle omstændigheder

Det kunne være at du lige skulle forhøre dig om hvilke rør der er
velegnet til foremålet.
Så vidt jeg husker er de rør du har i lampen, ikke specielt egnet
til akvarie brug, men billige!

Jeg vil ikke selv komme med forslag, da min viden ikke er opdateret
på T8 rør. Er begyndt at bruge de "nye" T5 samt HQI

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-06-03 22:10

Andreas Jensen wrote:

> [...]
"klarere"
> lys, kan jeg se, da jeg nu fik vendt armaturet om. Så under

God ide - de fleste rør har efter et år tabt så meget kraft, at
det er en god ide, at udskifte dem.

Der findes flere forskellige rør, der giver mere lys for de samme
penge - min favorit er Triton, der giver noget mere lys end
almindelige rør, og er rigtig gode til planter.

De er så noget dyrere end almindelige rør - men absulut også
bedre, og så holder de noget længere før de er modne til
udskiftning.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Andreas Jensen

Dato : 10-06-03 21:16

Og hermed en tak for alle svar.

Til jeres orientering så har jeg i dag bestilt 2 Tritonrør og renser mine
planter ad mekanisk vej og omplanter. Så vil jeg om et par måneder tilflyde
gruppen information, om det har hjulpet.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 11-06-03 16:04

"Andreas Jensen" <ccc2500_TO_BE_REMOVED@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee63c84$0$24646$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Og hermed en tak for alle svar.
>
> Til jeres orientering så har jeg i dag bestilt 2 Tritonrør og renser mine
> planter ad mekanisk vej og omplanter. Så vil jeg om et par måneder

Hvad skulle de koste ?

Jeg har selv planlagt at købe 2 stykker i tyskland til ca. 140kr stykket.

/DM

Fra : Andreas Jensen

Dato : 11-06-03 17:59

Tja -

3248 2 stk. Triton standard 30 watt DKK 227,25 DKK 454,50

hos akvarieudstyr.dk

Så jeg har ihvertifald givet en del mere end du har..... (suk)

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-03 19:15

Andreas Jensen wrote:
> 3248 2 stk. Triton standard 30 watt DKK 227,25 DKK 454,50
> Så jeg har ihvertifald givet en del mere end du har..... (suk)

Jeg køber dem normalt hos Akvarie West:

http://www.akvariewest.dk/shop/Lysstofror.html

- de tager 199 kr pr stk - og sender som regel samme dag, de har
bestillingen, hvis jeg ikke selv henter dem......