Trådløst ADSL....
Fra : Martin Berentzen

Dato : 09-06-03 12:56

HEJ!

Vi har alle i hustanden trådløst ADSL fra Cybercity fra samme router.... kan
vores computere kommunikerer sammen (overfører filer til hinanden) via det
trådløse netværk? Hvordan?

Martin Berentzen... Fjern "NOSPAM" i emailadressen... mange tak...

Fra : jens

Dato : 09-06-03 12:58

"Martin Berentzen" <berentzenNOSPAM@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> vores computere kommunikerer sammen (overfører filer til hinanden) via det

Hvilke ipèr har maskinerne, og hvilken router er det.

Mvh Jens

Fra : Martin Berentzen

Dato : 09-06-03 13:17

> Hvilke ipèr har maskinerne, og hvilken router er det.

Routeren er en Zyxel Prestige 650HW, hvad mener du med "hvilke IPer"?

Fra : jens

Dato : 09-06-03 13:24

> Routeren er en Zyxel Prestige 650HW, hvad mener du med "hvilke IPer"?

Ip adressen er der "nummer" en pc har på netværket.
De kan være af forskellig type og er afgørende for at få et hjemme net til
at fungere optimalt.

På xå og w2k maskiner ses ipèn med :
start - kør /cmd.exe
Herefter i den sorte boks som jeg ikke må kalde Dos skriver du så "ipconfig
/all"

ipèn vises som xxx.xxx.xxx.xxx
I w98 er det : start - kør /winipcfg

(Vær opmærksom på at der kan være flere "opkaldskort" i w98)

Mvh Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-06-03 13:44

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> "Martin Berentzen" <berentzenNOSPAM@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> kan
> >
> Hvilke ipèr har maskinerne, og hvilken router er det.

Hvis det er standard opsætning er det 10.0.0.x

Der kan udvæksles filer på fulkommen samme måde som ved et ikke trådløst
netværk.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : jens

Dato : 09-06-03 14:33

"Martin Schultz" <di020172@NO.SPAM.diku.dk> skrev i en meddelelse
> "jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:
>

> Hvis det er standard opsætning er det 10.0.0.x
>
> Der kan udvæksles filer på fulkommen samme måde som ved et ikke trådløst
> netværk.

Ja, forudsat dhcpèn fungerer, men det ser det ikke umiddelbart ud til her
jo.
Men er en 10 serie ikke lidt vildsomt til et lokalt hjemmenet ?

Mvh Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-06-03 14:59

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> "Martin Schultz" <di020172@NO.SPAM.diku.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, forudsat dhcpèn fungerer, men det ser det ikke umiddelbart ud til her
> jo.

HVad mener du?

> Men er en 10 serie ikke lidt vildsomt til et lokalt hjemmenet ?

Zyxel routeren har den offentlige ip adresse og deler 10.0.0.x adresser
ud via DHCP.

Martin

Fra : jens

Dato : 09-06-03 15:07

> HVad mener du?

Hmm.. at jeg blander denne og en anden tråd hvor ipèn 169.... var oplyst.

> Zyxel routeren har den offentlige ip adresse og deler 10.0.0.x adresser
> ud via DHCP.

Stadig en voldsom mactabel at holde styr på.
Jeg foretrækker 192.168. adresser til små net.
Enten 0.0 eller 1.0 som slut del.

Mvh Jens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-06-03 15:11

jens wrote:
> Stadig en voldsom mactabel at holde styr på.

Vel kun hvis man rent faktisk sætter 16777213 maskiner
på nettet?

Hvis ikke, er det vel ligegyldigt hvilke private IP
serier, man tager.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : jens

Dato : 09-06-03 15:25

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Vel kun hvis man rent faktisk sætter 16777213 maskiner
> på nettet?

Pladsen skal jo være i tabbelen hvis den dukker op.

> Hvis ikke, er det vel ligegyldigt hvilke private IP
> serier, man tager.

Jeg mener at have læst engang at en tabel bliver dannet i fuld størrelse.
En mactabel med plads til de maskiner er noget større end en med plads til
255, som er det maximale de fleste hjemme routere kan håndtere.

Win maskiners default lan range 192.168.0.0, som er den der deles ud af hvis
du har ICS på maskinen. (stadig hjemmenet,ikke advancedserver eller noget)

At routeren benytter 10 adresser siger mig at den er beregnet til
virksomheds net mere end hjemme brug, derfor kan den sæføli godt bruges til
hjemme brug.

Mvh Jens

Fra : Martin Berentzen

Dato : 09-06-03 15:54

> En mactabel med plads til de maskiner er noget større end en med plads til
> 255, som er det maximale de fleste hjemme routere kan håndtere.

Okay, nu bliver det lige for teknisk... hvordan kan jeg udveksle filer
mellem pc`erne?

Fra : jens

Dato : 09-06-03 16:12

> Okay, nu bliver det lige for teknisk... hvordan kan jeg udveksle filer
> mellem pc`erne?

Se mit svar 14:24 i denne tråd til dig.
Alt efter hvordan dit net ser ud er der flere mulighedder.
hvor mange maskiner, hvilken windows versioner, og hvilke ipèr har de
forskellige maskiner.

Mvh Jens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-06-03 16:05

jens wrote:
> Pladsen skal jo være i tabbelen hvis den dukker op.

Hvor har du det fra?

Fra : jens

Dato : 09-06-03 16:11

> Hvor har du det fra?

Fremgår det ikke af det indlæg du har klippet i ?

Mvh Jens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-06-03 16:26

jens wrote:
> Fremgår det ikke af det indlæg du har klippet i ?

Undskyld, det var forkert klippet - det var

> Jeg mener at have læst engang at en tabel bliver dannet i fuld størrelse.

jeg stiller mig tvivlende overfor.

Fra : jens

Dato : 09-06-03 16:40

> Undskyld, det var forkert klippet - det var

> jeg stiller mig tvivlende overfor.

Ok, men mit problem er at jeg ikke kan huske det med sikkerhed. (hvor det er
fra altså)
Om det dermed er korrekt eller ej aner jeg ikke, men det lyder logisk ikke ?

Regnemaskinen vælger jo de tal den får tastet ind når den regner længde
gange bredde ud.

Men vi er ude i noget ARP og andet halløj som jeg ikke beskæftiger mig ret
meget med.

Mvh Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-03 16:58

On Mon, 9 Jun 2003 16:24:49 +0200, jens wrote:

> "Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Pladsen skal jo være i tabbelen hvis den dukker op.

Saa er det godt nok den mest hjerne doede implementation jeg har
set - selv MS er naeppe saa dumme.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 09-06-03 15:19

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Stadig en voldsom mactabel at holde styr på.
> Jeg foretrækker 192.168. adresser til små net.
> Enten 0.0 eller 1.0 som slut del.

Hvis du sætter subnet til 255.255.255.0 har du jo ikke særligt mange
adresser at holde styr på

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : jens

Dato : 09-06-03 15:21

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse
> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis du sætter subnet til 255.255.255.0 har du jo ikke særligt mange
> adresser at holde styr på

Er det default masken for 10.0.0.0 ?

Mvh Jens

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-06-03 16:59

jens wrote:

> Er det default masken for 10.0.0.0 ?
>
> Mvh Jens

Det ligger i den serie af netværk som tidligere var defineres som
"klasse A netværk" - altså 2^24 adresser. Man er imidlertid gået bort
fra at operere med "default masker" eller netværksklasser.

Derfor står det dig fuldstændig frit for at definere dine egne
netværksstørrelser. Det er derfor du skal sætte subnetmask - den
specificerer hvor stort dit netværk er. Den eneste forskel på at bruge
10.* serien og 192.168.* serien er at du har mulighed for at definere et
større netværk hvis du har behov for dette. Læs mere i
http://www.cis.ohio-state.edu/cgi-bin/rfc/rfc1918.html

Fra : jens

Dato : 09-06-03 17:22

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> jens wrote:
>
> Derfor står det dig fuldstændig frit for at definere dine egne
> netværksstørrelser. Det er derfor du skal sætte subnetmask - den
> specificerer hvor stort dit netværk er. [klip..].

Ja, men er der ændret på den, de fleste sætter stadig de gamle default
masker.

Men det er da rigtigt, det er ikke et "problem", kun en unødvendighed at
bruge 10 adresser, hvis der er under 253 makiner i huset.

Hjemme switche har en mac tabel kapacitet på ned til 2kB, hvor mange bit er
der i en mac adresse ?

http://212.223.15.152/produkte/index.cfm?menu=produkte&CFID=652806&CFTOKEN=2
3641463

Mvh Jens

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-06-03 22:55

jens wrote:
> Ja, men er der ændret på den, de fleste sætter stadig de gamle default
> masker.

De fleste hvad?
I dette tilfælde er der tale om et SOHO-klasse router der uddeler
IP-adresser. Der er sandsynligvis tale om fabriksindstillinger. Jeg skal
ikke kunne gøre mig klog på hvad "routerdesignere" normalt vælger.

> Men det er da rigtigt, det er ikke et "problem", kun en unødvendighed at
> bruge 10 adresser, hvis der er under 253 makiner i huset.

Det er da ikke mere unødvendigt end at bruge 192.168.-adresser - det er
nemlig ligegyldigt.

> Hjemme switche har en mac tabel kapacitet på ned til 2kB, hvor mange bit er
> der i en mac adresse ?

48 bit.

Men hvad mener du det har med mac-tabellen i en switch at gøre? Den
indeholder kun en serie macadresser samt information om hvilken port de
er på, og hvornår de sidst sendte noget.
Det har intet med din layer-3 konfiguration at gøre. Der kan sagtens
være flere forskellige "klasse a" netværk som kommunikerer over din
switch - den kigger alligevel kun på mac-adressen.

Du må tænke på ARP-tabellen - den ligger på alle maskinerne og
indeholder MAC-adresserne for alle kendte ip-adresser.
Hvis den indeholder alle ipadresser i et klasse A netværk og alle
macadresserne for dem er regnestykket for størrelsen på tabellen som følger:
Hvis man forestiller sig ARP-tabellen opbygget som et array af samme
længde som subnettet har adresser er der 2^24 =
16777216 felter i arrayet.
Hvert felt er på 48 bit - altså 6 byte pr. felt.
Dette giver en samlet arraystørrelse på 6 byte * 16777216 = 100663296
byte. ARP-tabellen skulle med andre ord fylde 100 MB.

Det ville være en meget dårlig ip-stak der lokaliserer en så stor
datamængde statisk. Om ikke andet kan jeg ret hurtigt teste dette. Jeg
bruger Windows XP og har efter frisk opstart allokeret 133 MB - dette
med en subnetmask på 255.255.255.0 (her skulle min ARP-tabel være på
80bit*256 adresser / 8 bit pr. byte - altså 2560 byte - helt klart en
negligibel størrelse).
Efter at sætte subnetmask til 255.0.0.0 er min opstarts allokering 143
MB - altså målbar forskel (10 MB), men tydeligvis ikke den størrelse som
den ville være hvis al pladsen til tabellen var allokeret statisk.

MVH
Mads

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-06-03 21:09

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> "Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse

> Er det default masken for 10.0.0.0 ?

Tjaa det er den som zyxel router benytter.

Martin

Fra : jens

Dato : 09-06-03 21:13

"Martin Schultz" <di020172@brok.diku.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaa det er den som zyxel router benytter.

Hmm... det burde jo være 255.255.0.0, men lad nu det ligge.

Mvh Jens

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-06-03 22:23

jens wrote:

> Hmm... det burde jo være 255.255.0.0, men lad nu det ligge.
>
> Mvh Jens

Hvorfor burde den det? - Hvis du mener at det er fordi det skulle være
et klasse A netværk skal den være 255.0.0.0. Default masken er den de
vælger at sætte fra fabrikken - og den kan de sætte som de vil.

MVH
Mads

Fra : jens

Dato : 09-06-03 22:34

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:KU6Fa.14988

> Hvorfor burde den det? - Hvis du mener at det er fordi det skulle være
> et klasse A netværk skal den være 255.0.0.0.

Det gør jeg ikke, jeg mener 10. er et klasse B og altså 255.255.0.0

Default masken er den de
> vælger at sætte fra fabrikken - og den kan de sætte som de vil.

Default masken på et B net udfra de første 3 bit er ifølge mit opslagshæfte
255.255.0.0 uanset hvad fabrikken hedder.

Men som sagt lad nu det ligge.
Klasser bruges jo ikke mere er der nogen der siger.

Mvh Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-03 22:43

On Mon, 9 Jun 2003 23:33:30 +0200, jens wrote:

> Det gør jeg ikke, jeg mener 10. er et klasse B og altså 255.255.0.0

10 er et klasse A net - det er alle net hvor den foerste bit er 0

> [...]
> 255.255.0.0 uanset hvad fabrikken hedder.
>
> Men som sagt lad nu det ligge.
> Klasser bruges jo ikke mere er der nogen der siger.

Fuldstaendigt korrekt - men derfor skal der ikke spredes forkert
information.

Fra : jens

Dato : 09-06-03 22:55

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Fuldstaendigt korrekt - men derfor skal der ikke spredes forkert
> information.

Helt enig, det mente jeg nu heller ikke det var, men jeg ser at på andre
sider i samme hæfte er 10 et A net, og så er default masken jo som Mads
påpeger korrekt.

Bortset fra at fabrikken ikke bestemmer hvad der er default.

Mvh Jens

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-06-03 23:02

jens wrote:

> Bortset fra at fabrikken ikke bestemmer hvad der er default.

De bestemmer hvad der er defaultindstillingen på deres produkt. Der er
ikke noget "højere defineret" default.

Fra : jens

Dato : 09-06-03 23:27

> De bestemmer hvad der er defaultindstillingen på deres produkt. Der er
> ikke noget "højere defineret" default.

Jeg læser "defauli subnet udfra de første 3 bit....." som et "højere"
defineret default end enn vilkårlig fabriks standard.
Derfor behøver det ikke være sådan jo.

Bortset fra at det stemmer med de auto sub masker win maskinen disker op med
når man giver den en fast ip.
Hvilket sikkert skyldes de gamle "klasser".

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-06-03 23:42

On Tue, 10 Jun 2003 00:26:49 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Jeg læser "defauli subnet udfra de første 3 bit....." som et
> "højere" defineret default end enn vilkårlig fabriks standard.

Du sagde det selv: Klasser er døde, og så er /24 hverken en mere
eller en mindre 'korrekt' default end /8 for netværk, der begyn-
der med 10

> Bortset fra at det stemmer med de auto sub masker win maskinen
> disker op med når man giver den en fast ip. Hvilket sikkert
> skyldes de gamle "klasser".

Ja, Microsoft har valgt at defaulte til den gammeldags klasse-
fulde masken. Men man kan som sagt ikke argumentere for, det er
hverken mere eller mindre rigtigt end alt muligt andet.

Basalt set drejer det sig vel om at operativsystemet skal gætte
rigtig ift. hvad brugeren ønsker, og jeg vil tro, man oftere
gætter rigtigt, hvis man altid gætter på /24, uanset hvilken
adresse, brugeren har tastet ind.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-06-03 22:51

jens wrote:
> Det gør jeg ikke, jeg mener 10. er et klasse B og altså 255.255.0.0

Så læs
http://www.cis.ohio-state.edu/cgi-bin/rfc/rfc1918.html

(afsnit 3: "Private Address Space")

Fra : jens