Noget at tænke over (ifm. debat om sex mel~
Fra : nusle

Dato : 09-06-03 12:44

Hej,

Well, something to think about:

Michael C. Baurmann er kun repræsenteret i to sammenhænge
på danske hjemmesider - og er fraværende i forskningsmæssig
sammenhæng, i mediedækning og i behandlingersystemet.

De to sider, hvor han og hans tekster figurerer er:

http://www.ipce.info/ipceweb/index.htm

Ipce forum er:
Ipce is a forum for people who are engaged in scholarly discussion
about the understanding and emancipation of mutual relationships
between children or adolescents and adults.

http://www.just-well.dk/flag5.htm

Check den selv ud (Faklen: Alle, også pædofile skal altså have
lov til at danne foreninger, alle skal have lov til at føle den sek-
sualitet, de nu engang føler..)

Endvidere er der i debatten henvist til:

http://www.danpedo.dk/dansk/david.shtml#1

Herfra udvalgte citater:
"Jeg kan huske, jeg grinte på et tidspunkt - jeg ved ikke hvorfor.
Jeg fik bare sådan en abnorm lyst til at grine."

"Så har vi gjort det regelmæssigt lige siden. Og det er da ikke
fordi det generer mig"

" Hvis du siger ja til det, så er det jo også fordi du gerne selv
vil, ikke."

Det gentagne gange nævnte link:

http://www.ipce.info/ipceweb/Library/baurmann_sum.htm

Indeholder bl.a. følgende udvalgte og kommenterede citater:

"Among other things, this has to do with the fact that sexuality
-- despite the so-called Sexual Revolution -- is still largely taboo.
There remains an awkwardness in speaking about sexuality and,
therefore, problems related to sexuality are not presented objectively."

Dette er en ubegrundet påstand og yderligere en præmis for
undersøgelsen og dens efterfølgende præsentation.

"In the opinion of the victim what causes psychological injury,
if it occurs? Is the so-called primary injury triggered by the criminal
act itself, or so-called secondary injury, which occurs on the victim
later, as a result of the negative influences of the environment and
the representatives of the authorities?"

Bemærk: "as a result" - dette er en holdningtilkendegivelse som
afspejler den tilgang der er til materialet, og som derfor er meget
væsentlig i både materialeindsamling, valg af metode, valg af
præsentation osv. Allerede her tillægges "secondary injury" at
være sammenhængende med negativ indflydelse fra omgivelserne
og offentlighedens repræsentanter.

Dette er ligeledes en præmis, og denne er afgørende for hvad
der efterfølgende findes frem til.

Med andre ord, forskerens resultat vil være udtryk for hvad
forskeren ønsker at finde, og det vil tillige blive præsenteret
i overensstemmelse hermed.

"Secondary injury" kunne også være de langtidsvirkninger
der endnu ikke er ofret bekendt - det kunne være de
psykologiske mekanismers "fald" der trådte ind midlertidigt
som overlevelsesmekanismer, men nu svinder bort.

Det essentielle er dog ikke at der kunne lægge andre præ-
misser til grund for undersøgelsen, men alene at i dette
tilfælde er det altså også søgt påvist, at "secondary in-jury"
hænger sammen med omgivelserne og offentligheden.

"The victimological analysis was based on a 4-year
questionnaire study (1969 - 1972) of virtually all sexual
victims known to the police in the German state of Lower
Saxony (n = 8058)."

Her taler vi en generation af børn/unge, hvis forældre stadig
i langt højere grad end i dag opdrog efter traditionelle og
religiøse normer - disse gennemgik en voldsom forandring
op gennem 60'erne og 70'erne, og således er "verden"
på dette område i vesten forandret i dag.

"The age of female victims was up to 20 years; male victims
up to 14 years."

Hvorfor denne differentiering?

Og hvorfor er kvinder helt op til 20 år inkluderet?

Det er også værd at mærke sig, at denne udvælgelse har
fundet sted. At der er kvinder op til 20 år med, vil have
en ikke uvæsentlig betydning i forhold til det udledte
statistiske materiale - ligeledes vil det også have en ikke
uvæsentlig betydning at grænsen sættes ved 14 år for
mænd/drenge.

"In a second phase conducted in 1979 and 1980, 112 sexual
victims randomly selected from the total were asked to participate
in a follow-up study performed six to ten years after the offense
had been reported to the police (page 127)."

112 tilfældigt udvalgte af en gruppe på 8058 er ikke tilstræk-
keligt materiale, og det ville være rart med en definition på
denne tilfældige udvælgelse og en redegørelse for hvordan
denne tilfældige udvælgelse tager sig ud procentvist ift.
fordelingen aldersmæssigt og artsmæssigt (hvilken type
seksuel kontakt).

"Depending on the age of the subject four psychodiagnostic
inventories were used:"

Hvem har fastsat skillelinierne for aldersopdelingen?
Og hvorfor er den sat, hvor den er sat?

(Det oplyses nu ikke, hvordan skillelinierne i lige denne
sammenhæng er fastsat, dog skrives der andetsteds
7-13 år, hvilket indikerer en opdeling der hedder
0-6, 7-13 og 13-20 år).

"Studying the literature it was very interesting to note that
very few attempts have been made to set up a definition for
the term "injury", which could be operationalized for diagnostic
purposes (page 163). Therefore injuries caused by sexual
offenses were defined for this study as follows (page 201):

Injury as a result of a sexual contact is a reactive, sexual,
social, psychological and/or physical disturbance which the
injured person is subjected to by a guilty party. This distur-
bance can be either subjectively recognized by the injured
person, him-/ or herself, or it can be diagnosed by specific
scientific methods. The disturbance can be caused directly
by the event itself, or indirectly."

Dette udelukker den type skader der ikke anerkendes af
ofret selv (som i visse tilfælde først efter mange år kan lade
sig selv føle netop disse pga. psykologiske forsvarsmeka-
nismer) indenfor de i undersøgelsen afstukne rammer.

Ligeledes er det værd at bemærke sig, at det ikke oplyses
om hvorvidt der er foretaget denne opfølgning på de
drenge som deltog i undersøgelsen, og i bekræftende fald,
hvor stor en del af de 112 der i så fald var drenge/mænd.

"Of the reported sexual contacts, half of the sexual victims
claimed the sexual act itself to be the main cause of their injury,"

Hvis Jonas Lolberg eller Magnus Larsen mener at denne
undersøgelse er valid og troværdig (hvilket jeg ikke gør),
så har han her empirisk og videnskabelig begrundelse for,
at selve den seksuelle handling i 50% af tilfældende er
årsagen til den skade ofret lider.

"In such situations, the parents assume an important role,
as they are particularly close to the sexual victim emotionally,
as they are the conveyors of moral values and as they spend
the most time with their children. Therefore, they contributed
highly to whether or not the child or young woman was able
to work through the incident with or without long-term injury."

Læg bl.a. mærke til: "able to work through the incident with
or without long-term injury."

At der overhovedet skulle være noget at arbejde sig igennem
fortæller at ofret har lidt skade - at det så lykkes nogle at
komme igennem uden langtidsvirkninger pga. støtte og op-
bakning betyder ikke at denne skade ikke længere er fak-
tuel.

Dvs. at i de tilfælde, hvor der i undersøgelsen efter 6-10 år
optræder participanter der ikke mener de er skadede, kan
dette være udtryk for at deres forældre eller andre har
hjulpet dem igennem forløbet, således at de fungerer godt
i forhold til de i undersøgelsen brugte termer og metoder.
Det kan ikke overføres (som det faktisk gør) til statistisk
materiale der indikerer at x% ikke lider skade set i et
langtidsperspektiv. Dette er et meget alvorligt punkt.

"Any preventive, legislative, prosecuting, or victim-supporting
activities should be influenced by these findings (page 467)."

Det må vi sandelig ikke håbe - og alene det at mene, at én
undersøgelse (og ikke mange) bør vægtes i så høj grad er
meget betænkeligt.

"If non-violent child molesters and exhibitionists relapse, the
probability is high that they will resort to their previous form
of deviant behavior. It is improbable that a relapsed exhibitionist
will display violent sexual behavior."

Dette er ubegrundet, og ikke noget der er inkluderet i under-
søgelsen - hvorfra stammer så dette postulat og hvorfor
vægtes det?

Jeg vil i samme moment påpege det påfaldende i at det materiale
der så hyppigt henvises til er direkte forbundet med pædofile sider,
og ikke med f.eks. materiale tilgængeligt indenfor forskning på
vores højere læreranstaltninger, undersøgelser foretaget i offentlig
regi (som danner baggrund for udarbejdelsen af love og regu-
lativer) eller f.eks. statistisk materiale fra de organisationer der
varetager behandlingen af evt. ofre.

Det ville højne troværdigheden om materialet var af mere lødig
karakter og om det var bedre diversificeret.

mange hilsner
nusle

Fra : Jens og Jannie

Dato : 09-06-03 13:32

nusle wrote:

> [...]
> varetager behandlingen af evt. ofre.
>
> Det ville højne troværdigheden om materialet var af mere lødig
> karakter og om det var bedre diversificeret.

Her rammer du hvist sømmet på hovedet. Det er jo lige netop det det hele
drejer sig om.

Jens

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-03 15:21

In article <3ee47301$0$13197$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
nusle@mail.dk says...
> [...]
> fordi det generer mig"
>
> " Hvis du siger ja til det, så er det jo også fordi du gerne selv

Sagt af en 16 årige dreng, som havde en kønslig omgang med en ældre man
da han var 15 efter de havde kendt hinanden i 2 år.

> [...]
> There remains an awkwardness in speaking about sexuality and,
> therefore, problems related to sexuality are not presented objectively."

Du kan mene det er en UBEVIST - jeg syntes da det passer meget godt. De færreste jeg kender kunne finde på at tale om sex.

Fra : nusle

Dato : 09-06-03 15:31

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Sagt af en 16 årige dreng, som havde en kønslig omgang med en ældre man
> da han var 15 efter de havde kendt hinanden i 2 år.

Har du ikke læst hele interviewet?

Han var 11 da de lærte hinanden at kende, 2 år efter begyndte
de at gå i seng med hinanden.

> Du kan mene det er en UBEVIST

I omtalte dokument er der ingen begrundelse for dette udsagn,
der er heller ingen henvisning til andre steder, hvor udsagnet
begrundes eller underbygges.

Så jeg mener og skriver, at det er ubegrundet - hvis du mener,
at det er begrundet, må du gerne henvise til hvor.

> - jeg syntes da det passer meget godt. De færreste jeg kender
> kunne finde på at tale om sex.

Alle jeg kender snakker uden besvær om sex, også sex der
falder uden for de gængse normer.

Det gør ingen forskel i forhold til den specifikke undersøgelse.

mange hilsner
nusle

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-03 20:06

In article <3ee499f5$0$13199$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
nusle@mail.dk says...

> Har du ikke læst hele interviewet?

Nej.

> Han var 11 da de lærte hinanden at kende, 2 år efter begyndte
> de at gå i seng med hinanden.

Ok, jeg læste forkert.

> Alle jeg kender snakker uden besvær om sex, også sex der
> falder uden for de gængse normer.

Godt for dig.

> Det gør ingen forskel i forhold til den specifikke undersøgelse.

Det gør vel en forskel for de fordommen man læser det med.

Fra : nusle

Dato : 09-06-03 20:36

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Det gør vel en forskel for de fordommen man læser det med.

Ja, men det gør ingen forskel på at det at fremsætte en
påstand uden at begrunde den i en sådan undersøgelse
- hvilket var det jeg skrev.

mange hilsner
nusle

Fra : Dana & Leslie Watsha~

Dato : 09-06-03 18:11

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

<snip, en gennemgang af 'Jonas' kilder>

Tak. Jeg havde gennemlæst - blev nærmest lettere kvalm - og var i gang med
at søge yderligere kilder.

Tror jeg sparer mig ulejligheden, for han er åbenbart ikke interesseret i
andre synspunkter end sine egne. At han så ovenikøbet skjuler dem bag
pseudovidenskabelig retorik gør bare hele debatten endnu mere uhyggelig.

Dana

Fra : nusle

Dato : 09-06-03 23:59

"Dana & Leslie Watsham" <watsham_family@paradis.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Tak. Jeg havde gennemlæst - blev nærmest lettere kvalm - og var i gang med
> at søge yderligere kilder.

Jeg kan faktisk anbefale Alice Miller, både "Den bandlyste viden"
og "Du må ikke mærke" (hvilket er de to titler jeg lige på stående
fod kan huske) er virkelig gode bøger og efter min mening med
tydeligt og vedholdende afsæt i empati med børn (barnet).

Dertil kan jeg lægge, at jeg finder Alice Miller's tilgang til de
psykologiske aspekter meget "logisk" og lettilgængelig - men
det er en meget subjektiv mening og skal også ses i lyset af,
at det efterhånden er mange år siden jeg læste hende.

> Tror jeg sparer mig ulejligheden, for han er åbenbart ikke interesseret i
> andre synspunkter end sine egne. At han så ovenikøbet skjuler dem bag
> pseudovidenskabelig retorik gør bare hele debatten endnu mere uhyggelig.

Der vil være de som læser det, der ikke ser bag de tilsyneladende
bæredygtige argumenter, og det er faktisk det, som forekommer
mig mest skræmmende - det samme ser jeg ske i andre sammen-
hænge ifm. andre emner - f.eks. er det min mening om mediers
dækning af vold og hele problematikken vedr. integrering og
mennesker bosiddende i DK af anden etnisk herkomst.

Det bør ikke stå uimodsagt (i dette tilfælde debatten vedr. voksnes
sex med børn) - da gentages forgangne rædsler (er min holdning)
- jeg tror, at Tove Ditlevsen beskrev det så smukt i "Appelsiner"
(eller husker jeg mon titlen forkert?). Det tavse og derved samtyk-
kende flertal.

mange hilsner
nusle

Fra : Henning

Dato : 12-06-03 14:19

> [...]
> det er en meget subjektiv mening og skal også ses i lyset af,
> at det efterhånden er mange år siden jeg læste hende.

Nusle for helvede!
Du kan ikke ustraffet anbefale Alice Miller!
Hun finder altid hvad hun søger! Hun er 100% subjektiv i sin
udvælgelse af materiale, ensporet og popolaristisk!

MVH
Henning

Fra : nusle

Dato : 12-06-03 17:39

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Nusle for helvede!

> Du kan ikke ustraffet anbefale Alice Miller!

Well, punish me then *S*

> Hun finder altid hvad hun søger! Hun er 100% subjektiv i sin
> udvælgelse af materiale, ensporet og popolaristisk!

Det er der såmænd også mange andre der gør, også dem
der gør mere ud af at skjule det

Det er rigtigt, at hun er subjektiv i sin måde at anskue
tingene på - men jeg synes stadig at hun har et væld af
gode pointer.

Jeg ved at de "etablerede" indenfor psykologi har taget
(og tager) afstand fra hende. Det gør og gjorde hende
blot mere interessant i mine øjne. Hun vælger altid at
tage udgangspunkt i barnet, og det tiltaler mig - og også
det at hun ikke er bange for at skrive tingene så alle kan
forstå det, og afholder sig fra at putte et lag fagterminologi
ovenpå, tiltaler mig. Endelig, kan jeg også godt lide hendes
måde at påpege, i hvor mange henseender forældre og
andre voksne rent faktisk begår overgreb på børn, og
det helt uden at være bevidst om det. Et godt eksempel
herpå er hendes skitsering af hele konceptet med at
julemanden spørger om barnet har været artig hele året,
og hvor forældrene "sladrer", hvorved barnet udstilles
og såres.

Hvis man ikke er forfalden til at tro, at der findes absolutte
sandheder - så man heller ikke forfalder til at tro, at Alice
Miller repræsenterer noget absolut sandt - så mener jeg,
at man kan læse hende og få noget positivt ud af det.

Har du forøvrigt læst hendes tanker omkring Hitler?
Det synes jeg var spændende læsning.

mange hilsner
nusle

Fra : Henning

Dato : 16-06-03 03:23

nusle wrote:
> "Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Well, punish me then *S*

Ved først givne lejlighed!

> Har du forøvrigt læst hendes tanker omkring Hitler?
> Det synes jeg var spændende læsning.

Jeg stod af over for hende for mange år siden, efter at have
læst 2-3 af hendes bøger, siden er jeg gået uden om hende,
hun hører til een af dem der kan finde at 90% børn er udsat
for incest i et helt amt
( Ok det er sgu meget groft beskyldt, men tendensen er der)

MVH
Henning

Fra : Magnus Larsen

Dato : 16-06-03 16:23

Måske er det værd at bemærke sig, at den tyske undersøgelse kun
beskæftiger sig med de tilfælde, som er blevet anmeldt til politiet.
Der må formodes at være en ikke ubetydelig skyggeoprocent. Tillige er
det som regel de mest grelle og voldsomme forhold, som bliver anmeldt
til politiet, mens de mere harmoniske formentlig har lettere ved at
undgå anmeldelse.