Parketgulv: SIdste brædt på plads
Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 09-06-03 10:47

Jeg er næsten færdig med at lægge parketgulv i min stue og er nået til
sidste række.
De foregående rækker gik ganske let, men skulle dog have et par dask med
en slagklods og hammer, men denne mulighed kan man jo ikke bruge til
sidste række så.

Hvordan får man sidste række af et parketgulv banket på plads ?

Bjarne Kunckel

Fra : Lasse F. Jensen

Dato : 09-06-03 10:59

en klods eller tynd plade på vægen og så et brækjern til og presse dem
sammen for ikke og skade væggen,men jeg tror faktisk også man kan få et
eller andet specielt stykke jern der lige som griber fat i gulvet ved vægen
og som ligger ud mod det gulv der er lang som man så kan slå på men det er
sikkert ikke gratis og det er jo helligdag og det andet er rimelig simpel

Lasse Frejlev Jensen

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 09-06-03 11:05

Jeg har faktisk lige slettet min meddelelse idet jeg forsøgte (nu jeg
var online) om andre producenter skulle have en bedre beskrivelse end
den der fulgte med mit gulv. Jeg fandt faktisk ud af at man skal bruge
noget der hedder et trækjern.
Men det var da godt at du lige nåede at svare inden meddelelsen
forsvandt. Jeg vil prøve om en af mine naboer skulle have et koben.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 11-06-03 00:26

> [...]
> Men det var da godt at du lige nåede at svare inden meddelelsen
> forsvandt. Jeg vil prøve om en af mine naboer skulle have et koben.

Først undskyld for en lang smøre, men jeg har idag brugt mere tid på at
lægge 3 stykker parket end hele resten af gulvet, så jeg skal lige have
afløb for mine frustrationer.
Jeg fandt ingen naboer med koben, så derfor gik jeg idag (tirsdag) i
Silvan og købte et trækjern. Eller rettere sagt så blev jeg nødt til at
købe et helt "Junckers installation kit" med kiler og klaskebræt for at
få fat i et trækjer.
Desværre viste det sig at være penge ud af vinduet, idet jeg i forvejen
havde kiler og slåbræt, og trækjernet var helt ubrugeligt. For det
første var det alt for kort til at man kunne få sving i hammeren og
selv med de småslag man kunne få igennem bøjede det efter et par få
slag.
Nu ved jeg ikke om det parket gulv jeg har købt er særligt genstridigt,
men trækjernet kunne slet ikke bruges, og efter at have rettet det ud
igen og igen gav jeg op.
Det trækjernet ikke kunne klar, blev til gengæld klaret af en halv
træbøjle og et stykke afsavet parket, i et kobens lignende arrangement.
Nu venter bare de resterende stykker "sidste bræt", hvor jeg desværre
ikke kan bruge mit trækoben, idet vægen ud for det sidste stykke er af
træ (halvmur mod køkken)

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : anonym

Dato : 11-06-03 11:10

"Bjarne Kunckel" skrev d. 09-06-03 10:47 dette indlæg :
> [...]
> sidste række så.
>
> Hvordan får man sidste række af et parketgulv banket på plads ?

Har ikke speciel erfaring med parketgulv, men vil da mene at et koben
ville "do the trick". Husk at placere et stykke træ imellem koben og væg
til at fordele trykket med.

Venlig Hilsen
Lars

http://www.kandu.dk/