Udskiftning af hanebånd
Fra : Jonas Andersen

Dato : 08-06-03 19:49

Pga. råd, så skal jeg have udskiftet et af hanebåndne, men hvordan fastgør
jeg det nye?
Findes der special beslag til sådan noget?

Mvh
Jonas

Fra : Tømreren

Dato : 08-06-03 20:03

"Jonas Andersen" <Jonas@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Pga. råd, så skal jeg have udskiftet et af hanebåndne, men hvordan fastgør
> jeg det nye?
> Findes der special beslag til sådan noget?

Det kommer lidt an på hvordan de sidder.....
Hvis det bliver "pakket" ind i gips eller lign. mod selve spæret,kan du
f.eks. bruge sømplader.
Ellers kan du tage det gamle forsigtigt ud og bruge som skarbelon til det
nye,så du også laver tapper i det nye,det er bare lidt kringlet at få det
nye ind på plads.men det kan lade sig gøre.
Husk at smør det gamle spær og taphuller godt med Boacol,så der ikke kommer
nyt råd.

Mvh
Tømreren

Fra : Jonas Andersen

Dato : 08-06-03 20:33

Tak for svaret.
Jeg skal beklæde spærne (skråvægen) med isolering og gips, så det lyder som
om det nemmeste er løsningen med sømpladen.
Hvor stor skal denne sømplade være, og hvor mange skruer/søm skal jeg bruge?
Hanebånds bjælken er 13*13*320 cm.

Mvh.
Jonas

Fra : Henrik Jensen

Dato : 08-06-03 21:10

On Sun, 8 Jun 2003 21:32:53 +0200, "Jonas Andersen" <Jonas@aub.dk>
wrote:

>Hvor stor skal denne sømplade være, og hvor mange skruer/søm skal jeg bruge?
>Hanebånds bjælken er 13*13*320 cm.

Sømplader på 60x180 med 6-8 søm pr. plade skulle kunne gøre det.

/Henrik

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 08-06-03 21:21

> Husk at smør det gamle spær og taphuller godt med Boacol,så der ikke
kommer
> nyt råd.

Nu smitter råd jo ikke, så Boracol er ganske overflødigt. Råd opstår hvis
træet bliver fugtigt, f.eks. ved et hul i taget. Lap hullet, udskift ødelagt
træværk og problemet er løst.

Boracol og ligende produkter, bør kun bruges som råd forebyggende middel på
træ, der er placeret særligt udsat i en konstruktionen. F.eks. en rem eller
spærender i murværk.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Tømreren

Dato : 08-06-03 23:13

> Nu smitter råd jo ikke, så Boracol er ganske overflødigt. Råd opstår hvis
> træet bliver fugtigt, f.eks. ved et hul i taget. Lap hullet, udskift
ødelagt
> træværk og problemet er løst.

Svamp og råd er i princippet det samme. Begge nedbrydningsformer er angreb
af en eller flere svampearter. Når man i praksis skelner mellem svamp og
råd, skyldes det et forsikringsteknisk forhold, hvor svamp er det
pludselige, hurtigt udviklede angreb, mens råd er betegnelsen for et angreb
med en langsom udvikling, der kan strække sig over 10-15 år eller mere.
Og jeg tror ikke kun der er råd i hanebåndet.
Udover det er råd en banebryder for svamp.

Ja,og udvanding af angrebet områder
Dumme 100,- at spare hvis man er igang.

Mvh
Tømreren

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-06-03 11:51

> [...]
> med en langsom udvikling, der kan strække sig over 10-15 år eller mere.
> Og jeg tror ikke kun der er råd i hanebåndet.

Råd er den tilstand hvor bakterier og svampe nedbryder organisk materiale.
Men for at alvorlige trænedbrydende svampe bosætter sig og bliver der,
kræver det konstant fugtighed over 20% i træværket i længere tid. Derfor er
der også sjældent svampe angreb i et "almindeligt" råd angrebet område. Da
det gerne skyldes en uregelmæssig opfugtning, ved uvejr eller "slagregn fra
syd" og lign. tilfælde der kun opstår 1-2 gange årligt.

Hvis der midt på et spær bliver konstateret råd eller trænedbrydende
svampe(med undtagelse af Ægte Hussvamp). Gælder det stadig:
Fjern kilden til fugtighed og udskift nedbrudt træværk.

Brug af gifte i vores boliger skal begrænses mest muligt.

> Udover det er råd en banebryder for svamp.

Enig, men det primære problem er ikke råd, men et svikt i konstruktionen.

> Ja, og udvanding af angrebet områder

Kun ved angreb af Ægte Hussvamp og, hvor man ikke udskifter svampe angrebet
træværk i udsatte dele af konstruktionen(f.eks. ved træværk i kontakt med
murværk). Alle andre alvorlige trænedbrydende svampe behøver ingen
bekæmpelse, hvis fugt kilden fjernes og rest styrken i træet er
tilstrækkelig, så udskiftning ikke er nødvendig. Ellers udskiftets
træværket.

> Dumme 100,- at spare hvis man er igang.

Hvis man sagde det om alt, innen for byggeriet ville det fordyre et hus med
100-200%. Løsningen er derimod konstruktiv beskyttelse og alm. god
vedligeholdelse.

Iøvrigt kan hr. Andersen ikke få Boracol for 100,- kr.

Og, hvis der er tvivl om det er almindeligt råd, eller et større svampe
angreb, bør du kontakte dit forsikrings selskab.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-06-03 12:09

> [...]
> bekæmpelse, hvis fugt kilden fjernes og rest styrken i træet er
> tilstrækkelig, så udskiftning ikke er nødvendig. Ellers udskiftets

Rettelse/tilføjelse: "Kun ved angreb af Ægte Hussvamp OG Hvid Tømmersvamp"

Fra : Tømreren

Dato : 09-06-03 17:58

> [...]
> Fjern kilden til fugtighed og udskift nedbrudt træværk.
>
> Brug af gifte i vores boliger skal begrænses mest muligt.

Jeg er ked af at skulle sige det men det er sq svært,,, Boracol er en del
bedre end atamon

> Enig, men det primære problem er ikke råd, men et svikt i konstruktionen.

Ikke hos Hr. Andersen
Der er det efter hvad han skriver,Råd

> [...]
> bekæmpelse, hvis fugt kilden fjernes og rest styrken i træet er
> tilstrækkelig, så udskiftning ikke er nødvendig. Ellers udskiftets

Mener du ikke et spærfag er en udsat del af Konstruktionen??
Når nu Hr Andersen lukker det hele af med dampspærre og gips,hvad så hvis
der VAR en af de grimme svampearter gemt i taphullet,f.eks Ægte Hussvamp,
Gul Tømmersvamp, Hvid Tømmersvamp, Korkhat, Barksvamp som alle er aktive var
forskellige temperaturer og fugtigheder,ville det så ikke være et dumt sted
at spare

> Hvis man sagde det om alt, innen for byggeriet ville det fordyre et hus
med
> 100-200%. Løsningen er derimod konstruktiv beskyttelse og alm. god
> vedligeholdelse.

Nu er det jo ikke lige det nye Operahus vi taler om....

> Iøvrigt kan hr. Andersen ikke få Boracol for 100,- kr.

Så 180,- da...sorry

Mvh
Tømreren