ukrudt i beton
Fra : anders lehmann

Dato : 08-06-03 19:02

hej jeg har et problem med ukrudt der skyder op af betonen i vores gårdhave.
hvordan fjerner og undgår jeg dette. vi er i boligforeningen, ikke meget for
ukrudtsmiddel(hvis det er skadeligt)

mvh anders

Fra : Tømreren

Dato : 08-06-03 19:43

"anders lehmann" <alehmann@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gårdhave.
> hvordan fjerner og undgår jeg dette. vi er i boligforeningen, ikke meget

Det er ret simpelt... udvand med kogende vand med salt... evt. vejsalt som
er billigt.

Mvh
Tømreren

Fra : fisherprice

Dato : 08-06-03 20:08

> Det er ret simpelt... udvand med kogende vand med salt... evt. vejsalt
som
> er billigt.

Betonen er ikke sindsyg vild med salt!! I hvert fald ikke i længden!

http://www.kandu.dk/

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 08-06-03 20:17

I Køge kommune er det helt forbudt (for kommunen) at bruge gift, derfor ser
man de kommunale med gasbrændere eller "dampkogere". Det virker, men skal
vel bare gøres lidt oftere.

VH Birgitte

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-06-03 16:12

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> I Køge kommune er det helt forbudt (for kommunen) at bruge gift, derfor
ser
> man de kommunale med gasbrændere eller "dampkogere". Det virker, men skal
> vel bare gøres lidt oftere.

Brændere/damp tager kun det over jorden - det grønne kommer igen.

Byrådet kan vedtage, at kommunen ikke anvender planteværnsmidler,
men de kan ikke påbyde indbyggerne at anvende godkendte
midler.
Salt er mere giftigt end de godkendte ukrudtsmidler -
og det er heller ikke godkendt til formålet - salt må derfor ikke
anvendes til at fjerne ukrudt!

Per A. Hansen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-06-03 16:26

> Salt er mere giftigt end de godkendte ukrudtsmidler -
> og det er heller ikke godkendt til formålet - salt må derfor ikke
> anvendes til at fjerne ukrudt!

Hvad er det der gør salt så slemt?

Jeg spør' også lige i dk.videnskab.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-06-03 17:36

On Mon, 9 Jun 2003 17:25:52 +0200, "Philip Oest Møller"
<Philip2022@hotmail.com> wrote:

>Hvad er det der gør salt så slemt?

Når nu det er så meget fyfy at bruge kemikalier til ukrudtsbekæmpelse,
burde man så ikke i stedet spørge:
Hvorfor skulle salt være bedre?

Kemikalier er kemikalier, hvis man endelig vil bruge dem i haven, så bør
man vel holde sig til dem som er godkendte?

(Egentlig ikke fordi jeg gider diskuttere det.... jeg syntes bare det er
mærkeligt at så mange hyler og skriger hvis man siger R-ordet, mens de
samme personer ukritisk foreslår andre kemikalier.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : PerX ...

Dato : 10-07-03 18:54

In article <1id9evo013ail774mic5s4k5p1p3m8f267@4ax.com>,
mads@gartneriet.dk says...

> [...]
>
> Kemikalier er kemikalier, hvis man endelig vil bruge dem i haven, så bør
> man vel holde sig til dem som er godkendte?

Salt er vel en naturlig del af naturen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-07-03 19:22

On Thu, 10 Jul 2003 19:54:08 +0200, PerX ...
<hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

>Salt er vel en naturlig del af naturen.

Det er olie jo også.

--
Jens

Famous Last Words #30: "I bet it's an illusion."

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-06-03 08:35

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der gør salt så slemt?

Ganske enkelt. Den væsentligste er:
Køkkensalt ikke godkendt til hverken
skadedyrs- eller ukrudtsbekæmpelse.
Det er ulovligt at anvende salt til formålet -
derimod er roundup fuldt lovligt, blot *skal*
man overholde brugsanvisningen.

Salt indeholder klor, der opløses i vand og
følger med vandet nedad - i modsætning til
roundup ( glyphosat), der ikke nedvaskes tiil de
dybere lag. ( De meget få tilfælde, der meldes om
er det sket gennem sprækker i jorden eller langs
det dræn, som findes langs boringen).

Klor er giftigt etc. Natrium i saltet gør jorden
stiv etc.
Køkkensalt er faktisk giftigt i modsætning til
Roundup, der ikke er klassificeret som giftigt.
( en sprøjteklar opløsning er mindre giftigt end
den kaffe, vi drikker dagligt.)

> Jeg spør' også lige i dk.videnskab.

Fint - der kommer jeg også.

Per A. Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-06-03 20:29

> [...]
gårdhave.
> hvordan fjerner og undgår jeg dette. vi er i boligforeningen, ikke meget

Roundup kan anvendes uden risiko for andet end
planterne. Fugle eller dyr, der evt. æder en behandlet
plante, tager ingen skade heraf.
Man fugte f.eks. en svamp med midlet og duppe det
på planterne, hvor det transporteres rundt i hele planten.
Det går nogen tid før planterne visner, desværre ser det
visne værre ud end planterne.
Man kunne også lade planterne vokse mellem betonen -
og fryde sig over at de faktisk er i stand til at bane
sig vej igennem!

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-06-03 17:55

Mads Lie Jensen skrev:

> (Egentlig ikke fordi jeg gider diskuttere det.... jeg syntes bare det er
> mærkeligt at så mange hyler og skriger hvis man siger R-ordet, mens de
> samme personer ukritisk foreslår andre kemikalier.)

Du får det næsten til at lyde som om, at stort set alle, som tager
afstand til kemisk krigsførsel med højteknologiske produkter,
anbefaler brugen af salt. Dette er bestemt ikke tilfældet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-06-03 20:28

On Mon, 09 Jun 2003 18:54:34 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Du får det næsten til at lyde som om, at stort set alle, som tager
>afstand til kemisk krigsførsel med højteknologiske produkter,
>anbefaler brugen af salt. Dette er bestemt ikke tilfældet.

Nej, heldigvis.

Og det var slet ikke min mening at få det til at lyde sådan.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-06-03 08:45

Per A. Hansen skrev:

> Roundup, der ikke er klassificeret som giftigt.
> ( en sprøjteklar opløsning er mindre giftigt end
> den kaffe, vi drikker dagligt.)

Stiller du frivilligt op til en prøvesmagning? Eller drikker du måske
kun urtete?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-06-03 21:54

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Stiller du frivilligt op til en prøvesmagning? Eller drikker du måske
> kun urtete?

Hmm. Jeg drikker ikke disse væsker af sundhedsmæssige
hensyn. Velsmag og giftighed/sundhed hænger heller ikke sammen.
Olie er sundt for en motor, men derfor drikker du sikkert ikke
motorolie.
Du drikker sikkert heller ikke planteudtræk før det
bruges på planter?

Den er for glyphosat i roundup er LD-50 værdien ca. 5600 mg/kg.
( 5-6 g pr. kg = ca. 1/2 kg aktivt stof er dødeligt.)

For koffein i kaffe er tallet 190 mg/kg. Der er desuden i kaffe
1000 andre stoffer, men koffein og kaffesyre er giftigst.

Men jeg er da ikke bleg for at drikke lidt roundup - det har jeg
da prøvet. Det smager ikke godt, men er mindre giftigt end både
koffeintabletter og nikotin.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-06-03 00:28

Per A. Hansen skrev:

> Men jeg er da ikke bleg for at drikke lidt roundup - det har jeg
> da prøvet. Det smager ikke godt [...]

Har du prøvet med mælk og sukker?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-06-03 19:31

> Har du prøvet med mælk og sukker?

Jeg må tilstå, at jeg ikke rigtig kan se, hvad dine indlæg
går ud på. Der er intet konstruktivt i dem - jeg kan
ikke tage dem alvorligt.
EOD.

Per A. Hansen