Tæl antal markerede checkbokse?
Fra : Thomas Voller

Dato : 08-06-03 18:14

Hej NG

Sikkert simpelt, men hvordan tæller man antallet af markerede checkbokse på
en side med javascript? Jeg ledte på nettet, fandt et script og modificerede
det. Det oprindelige script fandt jeg her:
http://www.js-examples.com/example/?ex=950&mode=1&COLOR_OFF=YES

Min modification er her:
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function doIt(_f){
var _countCK=0;
for(var _obj = _f.firstChild; _obj ; _obj=_obj.nextSibling){
if(_obj.name!=undefined){
if(_obj.type=="checkbox"){
if(_obj.checked)
_countCK = _countCK + 1;
}
}
}
return confirm('Slet ' + _countCK + ' ting?');
}
</script>

Jeg kan bare ikke få det til at virke. Jeg markerer nogle checkbokse og
kører funktionen, men funktionen returnerer tallet nul hver gang. Et
eksempel findes her:
http://www.voller.dk/rod/count.htm

Kan nogle finde brøleren?

Mvh. Voller
voller@voller.nospam.dk
http://www.voller.dk

Bemærk nospam i e-mailadressen.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-06-03 19:17

"Thomas Voller" <voller@voller.nospam.dk> writes:

> [...]
> Jeg kan bare ikke få det til at virke. Jeg markerer nogle checkbokse og
> kører funktionen, men funktionen returnerer tallet nul hver gang. Et

Du genneløber kun børnene af *et* element. På siden er det
form-element. Form-elementet har netop to børn, begge paragraffer
(p-elementer), derfor finder den ingen input-elementer. For at få dem
med skal du også gennemløbe børnenes børn og så videre.

En rekursiv version kunne være:

<script type="text/javascript">
function countChecked(elem) {
if (elem.tagName.match(/input/i) && elem.type.match(/checkbox/i)) {
return (elem.checked?1:0);
}
var count = 0;
for (var chld = elem.firstChild;chld !== null;chld = chld.nextSibling) {
count += countChecked(chld);
}
return count;
}
</script>

Alternativt kunne du nøjes med at gennemløbe input-elementerne i formen:

<script type="text/javascript">
function countChecked(form) {
var elems = form.elements;
var count = 0;
for (var i=0;i<elems.length;i++) {
if (elems[i].type.match(/radiobox/i) && elems[i].checked) {
count++;
}
}
return count;
}
</script>

Endnu mere alternativt, hvis de ikke alle input-elementerne er i samme
form, så kan elems findes ved:

var elems = document.getElementsByTagName("input");

Håber det hjælper.
/L

Fra : Thomas Voller

Dato : 08-06-03 22:20

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev...
> Håber det hjælper.

Det gjorde det så absolut. Jeg modificerede dit forslag lidt så det kom til
at se ud som nedenstående. Du var kommet til at skrive radiobutton i stedet
for checkbox og så har jeg lavet en lille if-forgrening der returnerer
forskellige svar afhængigt af hvor mange checkbokse der er markeret.

<script type="text/javascript">
function CountChecked(form) {
var elems = form.elements;
var count = 0;
for (var i=0;i<elems.length;i++) {
if (elems[i].type.match(/checkbox/i) && elems[i].checked) {
count++;
}
}
if (count == 0){
alert("Du skal markere en eller flere poster at slette.");
return false;
} else if (count == 1) {
return confirm("Vil du slette den markerede tekst?");
} else {
return confirm("Vil du slette de " + count + " markerede tekster?")
}
}
</script>

Så det hjalp. Mange tak. Jeg tænkte... Kan jeg få dig til, ganske kort, at
forklare den for-løkke? Jeg kan ikke helt genneskue hvordan den fungerer?

Mvh. Voller
voller@voller.nospam.dk
http://www.voller.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-06-03 23:48

> [...]

> forklare den for-løkke? Jeg kan ikke helt genneskue hvordan den fungerer?

Joda.

Enhver form har en egenskab der hedder "elements". Det er en samling
af alle input-elementerne i den (inklusive textarea og select). Det
er *ikke* et array, selvom det ligner, det er en "HTMLCollection".

Elementerne i element-samlingen kan gennemløbes ved fx at lade i løbe
fra 0 til form.elements.length, og så kigge på form.elements[i].

For hvert element tjekker jeg så om typen er "checkbox". Jeg bruger et
regulært udtryk fordi jeg aldrig kan huske om "checkbox" er med store
eller små bogstaver. Det regulære udtryk har "i"-flaget tilføjet så
det ignorerer bogstav-"case"'en.
Hvis elementet er en checkbox, og den er "checked", så tælles count op.

/L