"Spyt" på krydderurter
Fra : Lisa

Dato : 07-06-03 22:10

Engang imellem ser jeg noget der kunne minde om skum eller spyt på især mine
krydderurter, helt nede ved roden eller en smule længere oppe ad
planten..Især citronmelisse og mynte synes at have det.
Vi ahr mange store vnbjergsnegle i haven, men der er tilsyneladende ingen
snegle i nærheden når jeg finder klatterne, og det ligner slet ikke
snegleslim.
Hvad kan det være og tager mine planter skade?
mvh Lisa

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-06-03 07:22

"Lisa" <lissa130@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
mine
> krydderurter

> Hvad kan det være og tager mine planter skade?

Skumcikader - og nej, dine planter tager ikke skade af det.

Hilsen Inger

Fra : Niels Sørensen

Dato : 08-06-03 11:00

> [...]
> krydderurter, helt nede ved roden eller en smule længere oppe ad
> planten..Især citronmelisse og mynte synes at have det.

Vi har faktisk også set det på nogle krydderurter vi har stående indendørs i
vores køkken, så jeg tror ikke det er insekter og deslige - men måske et
eller andet som en af planterne udskiller?

VH Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 08-06-03 14:47

On Sun, 8 Jun 2003 11:59:55 +0200, "Niels Sørensen"
<duvedikkehvem@hotmail.com> wrote:

>Vi har faktisk også set det på nogle krydderurter vi har stående indendørs i
>vores køkken, så jeg tror ikke det er insekter og deslige - men måske et
>eller andet som en af planterne udskiller?

Jo, det er faktisk et insekt, nemlig en lille bille som
lægger sine æg i dette skum som den udskiller.
http://www.urbanext.uiuc.edu/greenline/99v3/gl9903.17.html

mvh Mogens

Fra : Gazi

Dato : 08-06-03 23:36

"Lisa" skrev d. 07-06-03 22:10 dette indlæg :
> [...]
> snegleslim.
> Hvad kan det være og tager mine planter skade?

Det er skumcikader.De sidder og suger plantesaft.
Så man kan godt risikere at de nye skud vil blive deforme.
De er meget lette at fjerne.

http://www.kandu.dk/