Hjælp - myrer i nyt æbletræ
Fra : Jeanette

Dato : 07-06-03 19:19

Hej.......

Jeg har for en 3 måneder siden købt et nyt æbletræ. Det er et æbletræ, som
er podet med 3 forskellige sorter.

Nu er jeg bare næsten helt i panik. Træet er mildest talt invaderet af
tissemyrer. Ja træet er faktisk næsten helt sort og små nye skud er gået ud.

Er der nogle som har erfaringer eller gode råd for dette?? De modtages med
kyshånd.

Hilsen
Jeanette

--
http://www.giganews.com/customer/gn72915

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-06-03 21:05

On Sat, 7 Jun 2003 20:18:44 +0200, "Jeanette" <jeme@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der nogle som har erfaringer eller gode råd for dette?? De modtages med

Træet har uden tvivl fået bladlus - myrer er helt vilde med at malke
bladlusene. Spul det grundigt med vandslangen eller brug en insektsæbe
til at tage livet af kræene med.

http://www.gartneriet.dk

Fra : .J.S...

Dato : 07-06-03 21:23

"Jeanette" <jeme@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ud.

> Er der nogle som har erfaringer eller gode råd for dette?? De modtages med

Det skete også med mine 2 nye træer sidste år, det er som nævnt bladlus der
er dit problem. Myrerne har blot et samarbejde med lusene, de malker noget
sukkerstads fra lusene og til gendgæld jager de eventuelle fjender såsom
mariehøns væk fra træet.
Hvis træet ikke er større end du kan nå, kan du simpelthen børste lusene væk
med en pensel. De er bitte små og grønne eller sommetider sorte og sidder
under bladene især på de nye skyd for enden af grenene.

mvh/JS

Fra : Jeanette

Dato : 07-06-03 21:29

Tusind tak for jeres råd, jeg vil gå i aktion imorgen.

Hvad med de nye små skud som hænger gevaldigt med ørerne, skal jeg klippe
dem af?

Hilsen
Jeanette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-06-03 21:32

> Tusind tak for jeres råd, jeg vil gå i aktion imorgen.
>
> Hvad med de nye små skud som hænger gevaldigt med ørerne, skal jeg klippe
> dem af?

Da det gik ud over mit lille kirsebærtræ, vaskede jeg lusene af i en spand
lunken sæbevand.
Skudspidserne så ud, som om de ku li det - lusene ku ikke
Hvis vejret fortsætter som det er nu, retter spidserne sig nok, når lusene
nu ikke mere suger. Hvis vi får stærk sol og blæst, tørrer de ud, og så kan
du klippe dem af.

Hilsen Inger

Fra : Kispus

Dato : 14-06-03 06:36

> [...]
> nu ikke mere suger. Hvis vi får stærk sol og blæst, tørrer de ud, og så

Og når så al vaskeriet er overstået, køber du en rulle speciel tape,
der er klister på begge sider og er beregnet til dette brug.
Det vikler du rundt om stammen, ca. 10-20 cm. fra bunden.
Så vil de myrer der forsøger at komme op i træet sidde fast på
tapen.
Mvh. John

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-03 22:52

Kispus <kispus@bluemail.dk> skrev i en

> [...]
> Det vikler du rundt om stammen, ca. 10-20 cm. fra bunden.
> Så vil de myrer der forsøger at komme op i træet sidde fast på

Hvorfor det, myrer skader ikke træer. De kommer for at hente honningdug fra
bladlusene. Og de er rare at have, så kan man få en 'bladlusalarm' i god
tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen