Trådløs netværk over 1-2 km.
Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-06-03 15:37

Hej i gruppen.

Jeg er ny indenfor trådløs netværk, og nu vil mig og en kammerat gerne lave
et trådløs netværk mellem os, der er 1-2 km, mellem husene.Hus nr. 1 har en
100 Mbit Lan (ikke tråløs) netværk med 2 Mbit internet, Hus nr. 2 skal
bygges op med trådløs 54 Mbit lan og en 512 Kbit internet forbindelse, men
hvordan får man lige koblet det sammen, det er vel noget med eksterne
antenner eller hva?

Hus 2 skal have et accespoint med eller uden router. men hvad skal der til i
hus 1?

Best regards
Michael Nielsen
leahcim(snabela)chicks.dk
ICQ# 32160542

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 07-06-03 20:51

"Michael Nielsen" <leahcim@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> antenner eller hva?
>
> Hus 2 skal have et accespoint med eller uden router. men hvad skal der til

Har du tjekket med din internetudbyder at du må dele din forbindelse med
andre
udenfor din husstand?

Hilsen Kristian Asmussen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-06-03 21:57

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> skrev

> Har du tjekket med din internetudbyder at du må dele
> din forbindelse med andre udenfor din husstand?

Som jeg forstår spørgsmålet, så er det ikke et spg om at dele
internet-forbindelsen, og derfor har udbyderen vel intet at skulle have sagt
her.

--
Mvh Henrik.

Fra : Calle.

Dato : 08-06-03 07:38

Henrik Aarfeldt wrote:
> "Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> skrev

> Som jeg forstår spørgsmålet, så er det ikke et spg om at dele
> internet-forbindelsen, og derfor har udbyderen vel intet at skulle
> have sagt her.
Hvis i begge har hurtig internet, hvorfor kører i så ikke bare VPN over
internettet
--
Calle

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-06-03 15:15

> Hvis i begge har hurtig internet, hvorfor kører i så ikke bare VPN over
> internettet

Det var lige nøjagtigt for ikke at belaste internettet.

Best regards
Michael Nielsen
leahcim(snabela)chicks.dk
ICQ# 32160542

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-06-03 10:18

> [...]
> antenner eller hva?
>
> Hus 2 skal have et accespoint med eller uden router. men hvad skal der til

Du/i skal nok kigge lidt på et af følgende produkter:
http://www.3com.com/products/en_US/prodlist.jsp?tab=cat&pathtype=purchase&ca
t=13&selcat=Wireless+Products&family=142439
Det der er brug for er en trådløs bridge mellem de 2 netværk. Almindelige
trådløse produkter er som regel ikke bygget til så store afstande.
Er der "line of sight" mellem de 2 huse?

Mvh
Thomas Nørgaard
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : jens

Dato : 08-06-03 10:58

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

http://www.3com.com/products/en_US/prodlist.jsp?tab=cat&pathtype=purchase&ca
> t=13&selcat=Wireless+Products&family=142439

Jeg har kik på et par af disse .

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-w/netwap/netlswap11.html

Eventuelt med et par cantena "antenner" :

http://www.cantenna.com/whatsa.html

Vil det fungere ?

Mvh Jens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-06-03 15:21

> [...]
> trådløse produkter er som regel ikke bygget til så store afstande.
> Er der "line of sight" mellem de 2 huse?

Line of sight kan opnåes ved at der står en gammel radiomaste på den ene
grund, den er vel ca 50 meter høj.

Øhh, ligger priserne på ca 8.000,- ( $950,- ) ? det var ellers en del synes
jeg.
Man kan da få udendøres antenner til et accespoint, kan man ikke? Så er
prisen vel en anden eler har jeg helt misforstået det?

Best regards
Michael Nielsen
leahcim(snabela)chicks.dk
ICQ# 32160542

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-06-03 00:51

Michael Nielsen wrote:
> [...]
> Man kan da få udendøres antenner til et accespoint, kan man ikke? Så er
> prisen vel en anden eler har jeg helt misforstået det?

Du kan roligt bruge et par af de billige SOHO-klasse access points i
1000 kroners klassen. Du skal bare sørge for 3 ting:

1. De skal understøtte bridging. Dette er efterhånden ret normalt, men
kig lige efter det. Baseret på andres anbefalinger ville jeg nok købe 2
stk. D-Link DWL-900AP+.

2. De skal have mulighed for tilslutning af en anden ekstern antenne.
Jeg mener DWL 900AP+ kan dette, men kontroller lige dette.

3. Du skal have en ekstern retningsbestemt antenne. Den kan du enten
købe eller bygge selv (søg efter cantenna).

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-03 10:54

> Du kan roligt bruge et par af de billige SOHO-klasse access points i
> 1000 kroners klassen. Du skal bare sørge for 3 ting:

Det lyder meget bedre.

> 1. De skal understøtte bridging. Dette er efterhånden ret normalt, men
> kig lige efter det. Baseret på andres anbefalinger ville jeg nok købe 2
> stk. D-Link DWL-900AP+.

Vi havde i forvejen kigget på D-Link DWL-6000AP da den kan kører 54 Mbit,
men ellers er den vel magen til D-Link DWL-900AP+ bare hurtigere.

> [...]

> 3. Du skal have en ekstern retningsbestemt antenne. Den kan du enten
> købe eller bygge selv (søg efter cantenna).

Cantenna ser lidt fusket ud, den er vist ikke bygget til at hænge ude i det
danske vejr.
Men hvilken antenne skal man så bruge, synes at jeg bliver meget forvirret
af at kigge på alle de forskellige antenner man kan købe, og der står ikke
rigtigt noget om hvor langt de rækker, kun hvor mange grader de modtager
vandret og lodret.

Best regards
Michael Nielsen
leahcim(snabela)chicks.dk
ICQ# 32160542

Fra : jens

Dato : 09-06-03 11:20

"Michael Nielsen" <leahcim@chicks.dk> skrev i en meddelelse

klip.......
> og der står ikke
> rigtigt noget om hvor langt de rækker, kun hvor mange grader de modtager
> vandret og lodret.

http://www.danbit.dk/produkter/2209.phtml

Her er lidt at kigge på fra et dansk firma, de har en mailadresse jo.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 09-06-03 12:28

Hej Michael.

> [...]
> rigtigt noget om hvor langt de rækker, kun hvor mange grader de modtager

Jeg synes heller ikke godt om den der "Cantenna-ting" (har ikke prøvet
den!).
Du burde nok selv lave en antenne, da det er meget billigere end at købe en.

--
Mvh Rasmus

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-06-03 17:39

Michael Nielsen wrote:

> Vi havde i forvejen kigget på D-Link DWL-6000AP da den kan kører 54 Mbit,
> men ellers er den vel magen til D-Link DWL-900AP+ bare hurtigere.

Nej - DWL-6000AP er ikke nogen god ide. Den kører nemlig 54 Mbps ved at
understøtte 802.11a standarden der opererer i 5 GHz spektrumet i stedet
for 2.4 GHz. Der er flere grunde til at 5 GHz er en dårlig ide til dit
"langdistanceprojekt":

1. Når frekvensen stiger falder rækkevidden og evnen til at trænge
igennem forhindringer. Ved den afstand som du skal op på må der dog
stadig ikke være _noget_ i vejen - selv ved 2.4 GHz.

2. Du skal bruge nogle andre antenner. Hvis du beslutter at købe en er
det praktisk taget umuligt at finde færdige 5 GHz antenner til dit
formål. Hvis du vil bygge selv, er der også tilsvarende dårligere, da
stort set alt materiale på nettet handler om 2.4 GHz antenner.

Jeg ville købe enten et 802.11b eller 802.11g access point. Jeg vil
fremhæve den fordel ved 802.11b udstyr, at det er gennemtestet, og
certificeret (WiFi) til at virke på tværs af fabrikanter. Hvis du på den
anden side KUN skal bruge det til et punkt-til-punkt link betyder det på
den anden side ikke så meget. (Det skal nævnes at udstyret enten kan
bruges til bridging eller ccess point - ikke begge dele samtidigt.)

> [...]
> rigtigt noget om hvor langt de rækker, kun hvor mange grader de modtager

Cantenna er gennemtestet i forhold til mange andre hjemmebyggede designs
og var bedre end mange af disse og nogle af de fabriksbyggede. Men
grunden til jeg skrev cantenna var lige så meget for at give dig et sted
at starte en søgning - mange af de sider hvor du kan læse om denne kan
du også læse om andre designs.

Du kan med fordel læse bogen "Building wireless community networks" af
Bob Flickenger. (ISBN 0-596-00204) De har den i hvert fald på Roskilde
Universitetsbibliotek (var første låner overhovedet i DK), men de har
nok også fået den på andre biblioteker siden.
Søg evt. efter navnet Flickenger - han har skrevet et par andre
spændende artikler om emnet. Du kan i øvrigt læse et kapitel af denne
bog gratis på:
http://www.oreilly.com/catalog/wirelesscommnet/chapter/ch03.html

Se http://www.oreillynet.com/wireless/ for en række spændende artikler -
bl.a. en om hvordan de gør det samme som du vil - men over 27 km.

Fra : Mikkel

Dato : 09-06-03 23:16

hey

Lidt erfaringer med Dlink DWL-900+

Først lidt info herfra hvor det er sat op.

afstand mellem AP = 45 meter
Eksterne antenner:
   antenne 1 - Dlink ant24-0500 5.0dBi.
      rækkevidde idendørs 40m. v. 1Mbit
   antenne 2 - Dlink ant24-0801 8.5dBi
      rækkevidde udendørs 2km v. 1Mbit

Begge AP er sat op som Bridge.
Nå men det ser vel ok ud til en fornuftig forbindelse... men nej vi
har 5.5 Mbit på linien og kan ikke komme højere, så sådan er det.

Det er vigtigt for at det virker optimalt med "distance" at man
benytter firmware 2.50 det er den der er bedst, Dlink support oplyste
til mig at de ikke vil "bruge tid" på bridge mode idet der er hardware
konflikt i 900+ når de bruges til bridge, eller noget ligende.

Om du kan bruge Dlink 900+ til 1-2 km. tjaaa jeg ville nok spørge pænt
i butikken om man må "låne det med hjem på prøve" for som sagt, jeg
kan glo hen på min remote antenne uden nogen problemer (40 M.) og
tjaaa forbindelsen er der da!!

PS. I bridge mode kan de max. køre 11Mbit (måske 22 jeg er ikke
sikker), "44 Mbit" virker kun som Access Point til pci, usb, pcmcia.

Mvh.
Mikkel Rømer

Fra : Mikkel

Dato : 09-06-03 23:19

Glemte lige at nævne

antennerne er udendørs placeret og peger på hinanden, uden nogen form
for forhindringer

Mvh.
Mikkel Rømer