Søger efter hardware ! ???+
Fra : Jess Pedersen

Dato : 07-06-03 12:09

Jeg har lige installeret Linux Mandrake 9.1 købt hos LinuxDistibution på
nettet..... Det er installeret, men når den starter op første gamg, bliver
den i "dos" og bare står og søger efter hardware... Andet sker der ikke.....
Starter jeg den så op i SafeMode, bliver den igen i "dos" og blinker ved
noget localHost noget, hvor jeg kan skrive noget... Men hvad skal der dog
skrives `? *G* Jeg er helt på spanden, og er også helt klart newbie til det
her linux, men håber en kan hjælpe ! *S*

Jess Pedersen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 07-06-03 12:26

Jess Pedersen wrote:

> [...]
> skal der dog skrives `? *G* Jeg er helt på spanden, og er også helt klart
> newbie til det her linux, men håber en kan hjælpe ! *S*

Hvis du skriver hvor det helt nøjagtig er den går i stå og hvad maskinen
siger til dig når den gør det er det nemmere at hjælpe dig.

Når du skriver det er noget med localhost lyder det somom det kunne være
noget med dit netkort, evt. venter linux på at blive tildelt et IP nummer
fra en dhcp server (det kommer an på om du er på nettet via modem eth eller
noget helt 8. ). Hvor længe ventede du på om der skete noget?

--
Magnus Pedersen

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 07-06-03 12:49

Jess Pedersen wrote:
> Det er installeret, men når den starter op første gamg, bliver
> den i "dos"

Det hedder "text mode"

> og bare står og søger efter hardware... Andet sker der
> ikke..... Starter jeg den så op i SafeMode, bliver den igen i "dos" og
> blinker ved noget localHost noget, hvor jeg kan skrive noget...

Det hedder shell prompt.

> Men hvad
> skal der dog skrives?

Jeg har en god ide om, at dit skærmkort ikke understøttes af Mandrake 9.1.
Hvis man som nybegynder vil lege med Linux, så bør man enten have
kompatibel hardware, som virker lige med det samme, eller også bør man få
en til at hjælpe sig med installation - Linux har nemlig den forrygende
gode egenskab, at meget hardware, der ikke direkte er kompatibelt, kan
komme til at fungere alligevel.

Måske undrer du dig over, at ikke al hardware, som kan køre Windows, også
kan køre Linux. Men sådan er det. Faktisk forholder det sig sådan, at ikke
al hardware, der kan køre Linux, også kan køre Windows... f.eks. kan du
installere LInux på en Macintosh eller en IBM mainframe - men ingen af
disse to kan køre Windows.

Det, jeg kan konkludere ud fra din e-mail er, at Linux'en fungerer, at den
starter pænt op, har forbindelse til harddisk, men at plug and play
systemet har et problem. Muligvis er der andre her på listen, der kender en
besværgelse, der kan få din maskine til at starte hurtigt op, men muligvis
kan du også risikere, at det er et større arbejde.

For at hjælpe på sagen kan du lægge en besked her i nyhedsgruppen, hvor du
præcist angiver motherboard, både producent og modelnummer, angiver
skærmkort, både producent og modelnummer og chiptype, og eventuelt andre
oplysninger om dit system. Angiv også gerne din processor og RAM mængde.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-06-03 14:17

Lars Dybdahl wrote:

> [...]
> angiver skærmkort, både producent og modelnummer og chiptype, og
> eventuelt andre oplysninger om dit system. Angiv også gerne din

Output fra '/sbin/lspci' ville også være uvurderligt. Det er næsten
garanteret et skærmkort der skal indstilles manuelt. I så fald skulle
lspci vise hvad det er for et kort.

--
PeKaJe

World War Three can be averted by adherence to a strictly enforced dress code!

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 07-06-03 17:34

Peter Jensen wrote:
> Output fra '/sbin/lspci' ville også være uvurderligt.

Den havde jeg også tænkt på, men hvis han kun får den op i safe-mode, og vi
ikke engang ved, om netværskort m.v. virker, så er det et større arbejde at
lave en anvisning på, hvordan man får teksten overført her til usenet.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-06-03 06:15

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> writes:

> Output fra '/sbin/lspci' ville også være uvurderligt. Det er næsten
> garanteret et skærmkort der skal indstilles manuelt. I så fald skulle
> lspci vise hvad det er for et kort.

Det skal lige bemærkes, at "/sbin/lspci" ikke findes i Mandrake 9.1. Man
kan i stedet køre "lspcidrake".

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]

Fra : Topper

Dato : 08-06-03 22:22

Den Sun, 08 Jun 2003 07:15:18 +0200. skrev Michael Knudsen:

> Det skal lige bemærkes, at "/sbin/lspci" ikke findes i Mandrake 9.1. Man
> kan i stedet køre "lspcidrake".

Jo, lspci findes skam såfremt at man har installeret pcituils.

Torben