MS Windows
briani 27239
98-programmer på XP?
Fra : Marianne

Dato : 06-06-03 22:09

Hej

Jeg har et par spil af ældre dato, jeg gerne vil kunne bruge på min nye pc.
Spillene kører under Win98, men jeg er i mellemtiden skiftet til XP.

Så vidt jeg kan tyde er det DirectX og Quicktime, der går noget galt med.
Hvad 'gør' disse to programmer ? Kan jeg risikere, at programmerne *kun*
virker under en ældre version af fx Quicktime men ikke under en nyere? Kan
man evt. lave et W98 i et hjørne af sin computer, hvis det ikke duer med XP?

mvh
Marianne

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-06-03 22:16

Marianne wrote:
> Jeg har et par spil af ældre dato, jeg gerne vil kunne bruge på min
> nye pc. Spillene kører under Win98, men jeg er i mellemtiden skiftet
> til XP.

Bestemt også et fornuftigt valg - IMO er WinXP mange længder foran Win98
(har selv kørt med Win98 i 2½ år...).

> [...]
> programmerne *kun* virker under en ældre version af fx Quicktime men
> ikke under en nyere? Kan man evt. lave et W98 i et hjørne af sin

Tja - der er XP jo så en lidt spøjs at have med at gøre. Du kan prøve at
højreklikke på exe-filen til spillet - og derefter vælge at det skal køre
som Win98. Det er blot sjældent at dette dur...

Du kan sagtens have et lille 'hjørne' som du nu vælger at kalde det. Det
kræver blot at du har to partitioner på din HD. Svjh skal Win98 installeres
først og derefter WinXP, idet sidstnævnte så genererer en bootmenu...

--
Martin K (Der selv kører dualboot med WinXP og Red Hat 9)

Fra : Vagn K. Poulsen

Dato : 06-06-03 23:06

On Fri, 6 Jun 2003 23:16:16 +0200, "Martin Kirschmeyer"
<kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote:

> [...]

jeg har eet sådant program

[klip]

>Tja - der er XP jo så en lidt spøjs at have med at gøre. Du kan prøve at
>højreklikke på exe-filen til spillet - og derefter vælge at det skal køre
>som Win98. Det er blot sjældent at dette dur...

Det har jeg prøvet flere gange med mit program,- fejlmeddelelsen er
noget med "Overflow 6" og det kan ikke køre.
Forfatteren har givet samme løsningsforslag som Martin skrev ovenfor -
og siger at han har flere brugere, der kører udmærket på en
XP-maskine.
Hvis du skulle "falde" over en sandsynlig løsning, så er vi uden tvivl
nogle, der vil blive glade !

hilsen,
Vagn

Fra : jens

Dato : 07-06-03 09:46

"Vagn K. Poulsen" <vkp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du skulle "falde" over en sandsynlig løsning, så er vi uden tvivl
> nogle, der vil blive glade !

Xp pro eller home ?
Hvilket program ?
Dansk eller UK xp ?

Mvh Jens

Fra : Vagn K. Poulsen

Dato : 07-06-03 11:14

On Sat, 7 Jun 2003 10:46:16 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Xp pro eller home ?
XP Home
>Hvilket program ?
Kmp Fredericia (dansk jernbane-simulationsprogram)
>Dansk eller UK xp ?
DK XP

hilsen - Vagn

Fra : jens

Dato : 07-06-03 13:35

> Kmp Fredericia (dansk jernbane-simulationsprogram)
> DK XP

Hvis du i dos skriver "mode con codepage" hvad siger xp så den er for en ?
(Dos startes med start-kør /cmd)

Har du set denne side :
http://www.railsoft.dk/kmpfaxp.htm

Mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-06-03 14:22

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev :

>Hvis du i dos skriver "mode con codepage" hvad siger xp så den er for en ?
>(Dos startes med start-kør /cmd)

Hvilken dos?
--
Knud

Fra : jens

Dato : 07-06-03 14:29

> Hvilken dos?

Den som hedder "Command prompt" i nogle IDG hæfter, kender du ikke dem ?

Mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-06-03 14:46

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev :

>Den som hedder "Command prompt" i nogle IDG hæfter, kender du ikke dem ?

Har ikke noget med dos at gøre.
--
Knud

Fra : Vagn K. Poulsen

Dato : 07-06-03 14:36

On Sat, 7 Jun 2003 14:35:05 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>"Vagn K. Poulsen" <vkp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis du i dos skriver "mode con codepage" hvad siger xp så den er for en ?
>(Dos startes med start-kør /cmd)

det kan jeg ikke få den til,- XP er DK (Home Edition)

>Har du set denne side :
>http://www.railsoft.dk/kmpfaxp.htm

jeg har lige kigget på den,- nu står der med rødt at SP1 til XP
muligvis er årsagen til at kompatibilitets-anvisningerne ikke virker,-
så jeg tager det bare helt roligt. - Min XP er helt up-to-date med
diverse SP og øvrige opdateringer.

Men tak alligevel.
hilsen - Vagn

Fra : jens

Dato : 07-06-03 14:42

> det kan jeg ikke få den til,- XP er DK (Home Edition)

Problemet er at Gates & Co mener at DK er en forstad til SE i de første
xpèr.

Jeg har i et par tilfælde oplevet at det kunne kvæle et "forhistorisk"
program.

> [...]
> muligvis er årsagen til at kompatibilitets-anvisningerne ikke virker,-
> så jeg tager det bare helt roligt. - Min XP er helt up-to-date med

Ja det så jeg også, men der angives at det er w95 som skal bruges, hvilket
betyder det er et ikke helt nyt program.
Mon ikke der så er kommet noget nyere ?

Mvh Jens

Fra : Marianne

Dato : 07-06-03 18:43

Ja det så jeg også, men der angives at det er w95 som skal bruges, hvilket
> betyder det er et ikke helt nyt program.
> Mon ikke der så er kommet noget nyere ?

For mit vedkommende er det et ældre spil, som er 'eksemplarisk' i sin
opbygning, og som jeg derfor gerne cil se på. Nyere spil har ikke denne
opbygning og er derfor (i denne sammenhæng) uinteressante.

Jeg har XP professional US opdateret med SE'er og div. andet, spillet er
Crosstown (dansk).

mvh
Marianne

Fra : jens

Dato : 07-06-03 19:44

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> For mit vedkommende er det et ældre spil, som er 'eksemplarisk' i sin
> opbygning, og som jeg derfor gerne cil se på. Nyere spil har ikke denne
> opbygning og er derfor (i denne sammenhæng) uinteressante.

.. andet, spillet er
> Crosstown (dansk).

Det her :
http://www.cdaccess.com/html/shared/xtownher.htm

Eller et af de 481 andre hits i google.

Crosstown er der meget der hedder.
Er der et udgivernavn eller andet som det kan findes på. ?

[Flytter lidt rundt.]
> "Jeg har XP professional US opdateret med SE'er og div"

Sart kør "cmd.exe"
Derefter "mode con codepage"
Hvilken codepage er det så ?
Det skal være 850 for at få gamle programmer til at køre.

Skift til 850 med :

"mode con codepage select=850", derefter "exit" og en genstart. (forudsat du
har admin rettighedder)

Herefter kan nogle programmer instaleres, med w98 valgt i kompatibilitet på
install filen.

Mvh Jens

Fra : Marianne

Dato : 08-06-03 19:47

Hej Jens

> Crosstown er der meget der hedder.
> Er der et udgivernavn eller andet som det kan findes på. ?

Ja - Cross Town - Giften. Udviklet af Vision Park, distribueret af Bonnier
Multimedier, 1998

> [Flytter lidt rundt.]
>
> Sart kør "cmd.exe"
> Derefter "mode con codepage"
> Hvilken codepage er det så ?
> Det skal være 850 for at få gamle programmer til at køre.

.... når jeg gør det, 'svarer' cmd kun med, at maskinen har Windows XP
version 5.1.2600 installeret. Ikke noget med codepage

Jeg har et andet program med en anden slags problemer. Det er
Myst/Broderbund, som kræver 256 farver. Jeg kan kun vælge 32 eller 16 bit
colour quality. Har du et forslag til det også?

> [...]
du
> har admin rettighedder)
>
> Herefter kan nogle programmer instaleres, med w98 valgt i kompatibilitet

mvh
marianne

Fra : jens

Dato : 09-06-03 11:12

> Ja - Cross Town - Giften. Udviklet af Vision Park, distribueret af Bonnier
> Multimedier, 1998

Den kigger jeg lige efter engang.

> ... når jeg gør det, 'svarer' cmd kun med, at maskinen har Windows XP
> version 5.1.2600 installeret. Ikke noget med codepage

Ja, i den sorte boks skriver du så "mode con codepage" uden øjnenne,
derefter vises hvilken codepage der benyttes.

> Jeg har et andet program med en anden slags problemer. Det er
> Myst/Broderbund, som kræver 256 farver. Jeg kan kun vælge 32 eller 16 bit
> colour quality. Har du et forslag til det også?

Ja, det er en af de indstilinger man kan vælge i kompatibilitets fanen, "kør
som" W98, og "v" i benyt 256 farver.

Hklik på startfilen til programmet, (ikke en genvej men en .exe fil)
3. fane er kompatibilitets fanen.

Mvh Jens

Fra : Marianne

Dato : 09-06-03 14:08

Hej Jens

Nu virker Crosstown - Giften ! Codepage stod rigtig nok til 850 ... men
hvornår jeg har gjort hvad for at det er kommet til at du' må guderne vide.
Men det fungerer fint nu. Tak!

> Ja, i den sorte boks skriver du så "mode con codepage" uden øjnenne,
> derefter vises hvilken codepage der benyttes.

For dummies ... så kunne jeg også finde ud af det

> [...]
"kør
> som" W98, og "v" i benyt 256 farver.
>
> Hklik på startfilen til programmet, (ikke en genvej men en .exe fil)

Hurrah - det var nu ikke nok med et hklik, men under filens 'properties',
kunne man vælge W98 og farver. Super!

Tak for hjælpen(e)

mvh
Marianne

Fra : jens

Dato : 09-06-03 16:43

> [...]
>
> Nu virker Crosstown - Giften ! Codepage stod rigtig nok til 850 ... men
> hvornår jeg har gjort hvad for at det er kommet til at du' må guderne

Det kan være sp1 der har rettet det lidt til, eller en anden opdaterin.
Gates veje er jo ufordsigelige

Mvh Jens

Fra : Vagn K. Poulsen

Dato : 07-06-03 21:57

On Sat, 7 Jun 2003 15:42:24 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Ja det så jeg også, men der angives at det er w95 som skal bruges, hvilket
>betyder det er et ikke helt nyt program.

jeg skylder dig vist at svare at codepage ER 850 -
og der er ikke nogen ny udgave af programmet - og det kommer der vist
heller ikke.

hilsen,
Vagn

Fra : jens

Dato : 07-06-03 22:25

"Vagn K. Poulsen" <vkp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> jeg skylder dig vist at svare at codepage ER 850 -

Nejnej, du skylder ingenting da.

> og der er ikke nogen ny udgave af programmet - og det kommer der vist
> heller ikke.

Dvs at du har et program som du ikke kan bruge.

Må jeg låne det og lege lidt med ?

Mvh Jens

Fra : Vagn K. Poulsen

Dato : 08-06-03 07:12

On Sat, 7 Jun 2003 23:25:22 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Nejnej, du skylder ingenting da.

>Dvs at du har et program som du ikke kan bruge.
>
>Må jeg låne det og lege lidt med ?

Jeg har personligt intet imod at låne dig CD'en med programmet,
men jeg er nødt til at have forfatterens tilladelse først,- det tror
jeg dog ikke vil være noget problem.
I påkommende tilfælde må jeg bede om din adresse til
mail via PostDanmark,- til min e-mail adresse.
Hilsen,
Vagn

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-06-03 14:46

> [...]

>"Vagn K. Poulsen" <vkp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis du i dos skriver "mode con codepage" hvad siger xp så den er for en ?

Det er ikke DOS. Dos følger ikke med windows XP.
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : jens

Dato : 07-06-03 16:31

"Martin Schultz" <msh@vmsbox.cjb.net> skrev i en meddelelse

> Det er ikke DOS. Dos følger ikke med windows XP.

Nejnej, men er der tvivl om hvad der menes når der står "start-kør / cmd" ?

Eller det har måske en praktisk betydning for resultatet af "mode con
codepage" at kalde den for command prompt ?

Mvh Jens som ikke gider bruge fine ord når der findes korte.

Fra : Leo.E

Dato : 07-06-03 17:16

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message news:<3ee102f3$0$32513$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hej
>
> Jeg har et par spil af ældre dato,
Hvilke spil. Mange af de gamle kan godt køres.
Hilsen: Leo