Glyphosat (roundup)
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 06-06-03 21:28

Hej.
Hvilke planter(arter) skades af roundup, jeg tænker ikke på gensplejset
produkter.
Med venlig hilsen
Niels Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-03 21:52

On Fri, 6 Jun 2003 22:27:59 +0200, "Niels Peter Nielsen" <np@tv.dk>
wrote:

>Hvilke planter(arter) skades af roundup, jeg tænker ikke på gensplejset
>produkter.

Mig bekendt alle, undtagen dem som er gensplejsede til at modstå det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Frederiksen

Dato : 06-06-03 21:55

> Hvilke planter(arter) skades af roundup, jeg tænker ikke på gensplejset
> produkter.

Alle to-kimbladede planter. Græs dør også, his du gerne vil beholde det, men
er det et sted, hvor du vil sprøjte, så er det noget at det mest sejlivede,
du kan forestille dig

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 07-06-03 09:31

Frederiksen wrote:

> Alle to-kimbladede planter. Græs dør også, his du gerne vil beholde
> det, men er det et sted, hvor du vil sprøjte, så er det noget at det
> mest sejlivede, du kan forestille dig

nej tidsler er meget værre, jeg prøjtede et stykke for alt. det eneste
der stod rank bagefter var de satans stikkende bæster
--
Calle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-03 05:32

Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en

> [...]
men
> er det et sted, hvor du vil sprøjte, så er det noget at det mest

Roundup er bedst virkende overfor 1-kimede planter (græsser m.m.), det er
dem det er designet til. Skal man fjerne 2-kimbladede er virkningen
forskellig og i visse tilfælde skal koncentrationen være flere/mange gange
større.

Det er godt at pensle uønskede ukrudt enkeltvis, men metoden er f.eks.
uheldig i en græsplæne, da det næppe er muligt at undgå at få en vissen plet
i græsset, og den holder sig synlig i meget lang tid....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-06-03 09:52

Calle. skrev:

> nej tidsler er meget værre, jeg prøjtede et stykke for alt. det eneste
> der stod rank bagefter var de satans stikkende bæster

Også bjørnklo er ret så modstandsdygtige over for giften. Her sprøjter
kommunen de samme planter år efter år -- de visner (mere eller mindre)
ned, og så skyder de igen. Det er bare dejligt at se sine skattekroner
bliver brugt til noget så meningsfyldt. Men heldigvis er glyphosat jo
helt og aldeles ugiftigt og ender *aldrig* i grundvandet. (Hvis nogen
skulle være i tvivl, så er dette naturligvis ironisk ment -- bortset
fra det faktum, at bjørneklo ikke umiddelbart bider på glyphosat.)

Skræpper skulle efter sigende også være svære at få gjort kål på.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-06-03 14:19

On Sat, 07 Jun 2003 10:52:00 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Også bjørnklo er ret så modstandsdygtige over for giften. Her sprøjter
>kommunen de samme planter år efter år -- de visner (mere eller mindre)

Man kan nu tydeligt se at planterne bliver stærkt påvirket af glyphosat.
I forhold til dem som ikke har fået det, bliver de sat voldsomt tilbage.
Jeg kan forestille mig at glyphosat langsomt forsvinder fra plantens
system igen, og at nogle planter kan klare sig længe nok til at de kan
overleve.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 07-06-03 16:42

> [...]
> Jeg kan forestille mig at glyphosat langsomt forsvinder fra plantens
> system igen, og at nogle planter kan klare sig længe nok til at de kan

Jeg har nu aldrig haft problemer med at udrydde mine bjørneklo med roundup.

Jeg har aldrig oplevet, at de visnede ned, og så begyndte at skyde igen. Jeg
tror snarer det er en ny/anden plante der er kommet til overfladen.

Jeg har ladet mig fortælle, at frø af bjørneklo kan ligge i jorden i op til
10 år før de begynder at spire, så det at man har udryddet alle det ene år,
er ikke ensbetyndende med, at der ikke kan komme bjørneklo samme sted igen
næste år.

mvh
Bendt

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-06-03 17:55

Bendt Rasmussen skrev:

> Jeg har nu aldrig haft problemer med at udrydde mine bjørneklo med roundup.

Mon ikke det er et spørgsmål om anvendt dosis?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Calle.

Dato : 07-06-03 19:24

Jakob Bock wrote:

> Mon ikke det er et spørgsmål om anvendt dosis?
Sikkerk nok, men doseringen er jo baseret på hvad der i gennemsnit
otages, for at undgå det i grundmvandet. Jeg fristes til at tro, at du
er blandt dem der bruger overdosering, da blandingsforholdeldet syntes
for lille.
--
Calle

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 07-06-03 22:01

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> otages, for at undgå det i grundmvandet. Jeg fristes til at tro, at du
> er blandt dem der bruger overdosering, da blandingsforholdeldet syntes

Nope - jeg følger blandingsvejledningen på flasken, og blander op i en
håndsprøjte. Det er kun mine bjørneklo der får roundup, resten af ukrudtet
lever jeg fint med.

Jeg sprøjter kun efter et par dage med tørvejr, så planterne er rigtig
tørstige.

mvh
Bendt

Fra : Calle.

Dato : 08-06-03 07:50

Bendt Rasmussen wrote:
> [...]
> ukrudtet lever jeg fint med.
>
> Jeg sprøjter kun efter et par dage med tørvejr, så planterne er rigtig

nu er det jo sådan, at roundup optages gennem bladene, så jeg tror ikke
at tørst fremmer det.
Men selvfølgelig skal det være tørt, da regnen ellers vil skylle giften
af plantens blade.
--
Calle

Fra : Zoëga

Dato : 08-06-03 14:12

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> lever jeg fint med.
>
> Jeg sprøjter kun efter et par dage med tørvejr, så planterne er rigtig

Bare bladene er tørre og planten er i vækst, det er mere vigtigt at få
sprøjtet hele planten, helst alle blade og gerne på begge sider.

mvh

Søren

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-06-03 16:57

"Zoëga" <szoega@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> wrote in message

> Bare bladene er tørre og planten er i vækst, det er mere vigtigt at få
> sprøjtet hele planten, helst alle blade og gerne på begge sider.

Det vil være at skyde over målet. Jeg klarer mig fint med at ramme 1 til 2
top-blade på oversiden.

mvh
Bendt

Fra : Frederiksen

Dato : 08-06-03 20:26

> Det vil være at skyde over målet. Jeg klarer mig fint med at ramme 1 til 2
> top-blade på oversiden.

Det går også fint her, hvis jeg lige får noget, der muligvis er skyggen af
en dråbe på en plante, der IKKE skal udrydes. Men resten skal sprøjtes
ordentligt. Heldigvis er jeg nogenlunde i bund nu efter 2 år, så resten af
flasken kan gemmes til dårligere tider.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 08:15

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in message

> [...]
> otages, for at undgå det i grundmvandet. Jeg fristes til at tro, at du
> er blandt dem der bruger overdosering, da blandingsforholdeldet syntes

Samme tanke har jeg fået

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 08:14

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> wrote in message

> Mon ikke det er et spørgsmål om anvendt dosis?

Mener du: så må man bare bruge mere ?
Det er vigtigt at man bruger nok sprøjete gift, men ikke for meget. For
meget er spild og skader grundvandet unødigt.

Fra : Jakob Bock

Dato : 08-06-03 16:14

Zoëga skrev:

> Bare bladene er tørre og planten er i vækst, det er mere vigtigt at få
> sprøjtet hele planten, helst alle blade og gerne på begge sider.

Spørgsmålet er jo så, om det ikke ville være nemmere og mere effektivt
at grave planten op. Det vil i det mindste være billigere, bedre for
miljøet og kønnere -- med mindre man er helt vild med den pisgule
farve som sprøjtede planter får, og som man kan beundre i en hel del
haver for tiden.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-06-03 17:04

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> miljøet og kønnere -- med mindre man er helt vild med den pisgule
> farve som sprøjtede planter får, og som man kan beundre i en hel del

Du skal være hjertelig velkommen !

De første 2-3 år gik jeg rundt med hakkejernet og spaden og nedlagde
bjørneklo. Dvs. at jeg startede med en buskrydder, for at nedlægge det hele.

Det opgav jeg tilsidst, og købte en liter roundup.

Jeg bor klods op af et millitærtområde, hvor man først begyndte at bekæmpe
bjørneklo i 1998 (2 år efter jeg købte huset), og hvor sælgeren ikke havde
gjort noget ved baghaven i nogle år. Det var først da jeg havde kæmpet mig
igennem bjørneklo og brændenælder, at jeg fandt låget til septic-tanken, og
i øvrigt opdagede et (temmelig gammelt) hønse-hus på 2 x 4 meter.

mvh
Bendt

Fra : Calle.

Dato : 08-06-03 19:32

Bendt Rasmussen wrote:
> [...]
> først da jeg havde kæmpet mig igennem bjørneklo og brændenælder, at
> jeg fandt låget til septic-tanken, og i øvrigt opdagede et (temmelig

Kort sagt du fik en naturgrund med til huset
--
Calle

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-06-03 23:22

> Kort sagt du fik en naturgrund med til huset
> --

Ja det kan man jo godt kalde det - selv om 1.000 m2 er lige lidt nok til en
naturgrund. Græsset var også oppe i ca. 1/2 meters højde.

Ungerne kan jo fint holde sig fra brændenælder, men bjørneklo vil jeg sk'u
ikke have stående.

mvh
Bendt

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-06-03 08:43

Christian B. Andresen skrev:

> [...]
> Det er vigtigt at man bruger nok sprøjete gift, men ikke for meget. For
> meget er spild og skader grundvandet unødigt.

Jeg mener: Man bør slet ikke bruge skidtet. Så skulle det være sat på
plads.

Jeg mener også, at man her i kommunen burde sende en mand ud med en
spade og grave de bjørneklo op, som man år efter år sjatter gift på.
Det er de nemlig åbenbart ligeglade med (i det mindste de store
eksemplarer).

Men jeg ved ikke hvor gode chancerne er for at overbevise dem om
dette. Her bruges der nemlig også glyfosatprodukter på
brostensbelægninger -- dvs., at mindst 90% af giften aldrig rører en
plante.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 09:11

> Jeg mener: Man bør slet ikke bruge skidtet. Så skulle det være sat på
> plads.

Enig, som udgangspunkt. Private skal ikke have lov til at bruge
sprøbjegifte. Der er ikke ret mange private der kan finde ud af sprøjte
rigtigt. Kommuner skal have lov til at bekæmpe enkelte beplantninger så som
bjørneklo.

> [...]
> spade og grave de bjørneklo op, som man år efter år sjatter gift på.
> Det er de nemlig åbenbart ligeglade med (i det mindste de store

Jeg tror ikke der er ret mange der vil påtage sig det job.

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-06-03 09:26

Christian B. Andresen skrev:

> Jeg tror ikke der er ret mange der vil påtage sig det job.

Hvorfor dog ikke? Med det rette udstyr, skulle det ikke være noget
problem.

Jeg skulle måske tilføje, at den bestand jeg henviser til, er
forholdsvis lille. Det vil *højst* tage en arbejdsdag for en mand at
grave planterne op. Der er altså ikke tale om en "skov" af bjørneklo.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 09:34

> [...]
> forholdsvis lille. Det vil *højst* tage en arbejdsdag for en mand at
> grave planterne op. Der er altså ikke tale om en "skov" af bjørneklo.

Det er ihvert fald en meget miljøvenlig måde, og sikkert også effektiv.

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-06-03 09:38

Christian B. Andresen skrev:

> Det er ihvert fald en meget miljøvenlig måde, og sikkert også effektiv.

Ja, det *er* effektivt:

http://www.sns.dk/natur/groen/f01.htm#1

--
Venlig hilsen