Fjernvarme på 1. salen
Fra : Frank

Dato : 06-06-03 20:42

Jeg er ved at renoverer min 1. sal, og skal i den forbindelse have opsat
radiatorer hvor der ikke har været nogle før.

Findes der litteratur, hjemmeside... et eller andet om emnet??

Jeg vil jo helst slippe for en dyr VVS'er

Frank

Fra : fisherprice

Dato : 07-06-03 11:16

> Findes der litteratur, hjemmeside... et eller andet om emnet??
Litteratur om hvad helt præcis? Hvor store rør der skal lægges? Radiator
størrelser? Du skal jo i øvrugt også tage højde for hvor godt der er
isoleret! Kan måske hjælpe, dig, men er nødt til at vide lidt mere...

http://www.kandu.dk/

Fra : Frank

Dato : 07-06-03 17:06

> Litteratur om hvad helt præcis? Hvor store rør der skal lægges? Radiator
> størrelser? Du skal jo i øvrugt også tage højde for hvor godt der er
> isoleret! Kan måske hjælpe, dig, men er nødt til at vide lidt mere...

1. salen er nyrenoveret med nyt tag, 200mm glasuld, nye skillevægge og
hemse.
Der er ingen af de eksisterende rør som skal genbruges.
De ny rør lægges i varm skunk og i skillevægge.
De tilsluttes i kælderen.
Der skal opsættes 7 radiatorer (størrelsen af dem kan jeg selv finde ud af).
Radiatorerne opsættes på gipsvægge.

Skal du bruge mere info?

Frank

Fra : fisherprice

Dato : 07-06-03 17:37

> Skal du bruge mere info?

Det der skal bruges er i princippet nogle plan- og snittegninger, herved
kan rørføringen fastsættes. Dernæst skal de nødvendige vandmængder/flow
findes ved de respektive radiatorer og herudfra dimensioneres rørenes
dimensioner idet der tages højde for bl.a. tryktab i røret.

Det hele kan (så vidt jeg husker) laves efter SBI-anvisning 175 -
Varmeanlæg. Men kræver formentlig en stor indsats hvis man selv skal
"lære det". Skal du også have en pumpe tilkoblet? Eller er der tryk nok
på ledningen?
Jeg kan evt. gøre det billigt for dig. Men det kræver som sagt at jeg
har nogle tegninger/skitser over 1. sal samt tegninger hvor rørføringen
finder sted i kælder og stue-etage.

En anden mulighed er at snakke med den lokale smed, han har måske ca.
dimensioner hvis det er helt alm. hus.

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas

Dato : 07-06-03 21:44

øøøh

hvis der er tale om fjernvarme må du ikke lave noget som helst selv da det
er et åbent system.

Du må kun selv lave lukkede varme installationer, f.eks hvis du har
olie/gasfyr som kun kører i din egen husholdning.

thomas

Fra : fisherprice

Dato : 08-06-03 11:36

> [...]
>
> Du må kun selv lave lukkede varme installationer, f.eks hvis du har
> olie/gasfyr som kun kører i din egen husholdning.

Ja, men på sekundærsiden er der ikke krav til installatøren, og du må
for den sags skyld også selv lave det. Men det bedste er nok at ringe
til fjernvarmecetralen og høre, hvor meget man selv må lave i det
aktuelle tilfælde. Så er man i hvert fald på den sikre side!

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-06-03 09:01

Frank wrote:

> Jeg er ved at renoverer min 1. sal, og skal i den forbindelse have opsat
> radiatorer hvor der ikke har været nogle før.
Øøøh du er opmærksom på følgende der er saxet fra Silvan:

Du må gernes selv:

Tilslutte radiator og gulvvarme til centralvarme.

Er der tale om fjernvarme hvor fjernvarmeværkets vand løber igennem
huset, skal der en VVS installatør til. Hvor der er en varmeveksler på
fjernvarmen, betragtes denne som værende varmekilden (= "oliefyret") og
her gælder samme regler som for centralvarme.

Ellers har der for ca 14 dage siden været en glimrende tråd om mulighederne.

> Findes der litteratur, hjemmeside... et eller andet om emnet??

Det tror jeg ikke - har selv søgt.

> Jeg vil jo helst slippe for en dyr VVS'er

Forståeligt, værd dog opmærksom på der går en del halvdyre materialer
til - udover de "rå" radiatorer. Incl. alt er jeg i materialer alene,
nået op på 1900 kr pr. radiator.

Mvh

Jesper