Drivhus gødning, Gør det selv ?
Fra : Hugo

Dato : 06-06-03 18:22

Hej gruppe !

Jeg bruger flydende gødning fra Animex i drivhuset hvergang jeg fylder vand
i mine Pindstrup plantekasser.

! dunk rækker til 500 L. koster 49,95 kr. Mit forbrug er vel omkring 75 L.
vand daglig (stort drivhus så en dunk rækker jo ikke ret langt.

Kan jeg selv blande "noget" sammen til en væsentlig billigere pris.?

Hvad skal jeg i givet fald gøre / bruge ?

Hi' Hugo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-03 05:33

Hugo <hugo@privat.tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]
>
> Kan jeg selv blande "noget" sammen til en væsentlig billigere pris.?
>
> Hvad skal jeg i givet fald gøre / bruge ?

Jeg bruger 870 gram 23-3-7 i 5 liter vand (omrystes), pas på ikke at spilde
når du hælder det i, vand er dyrt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 09-06-03 22:15

> Jeg bruger 870 gram 23-3-7 i 5 liter vand (omrystes), pas på ikke at
> [...]

Hej Preben.

Jeg spekulerer på, hvad voksemedium du bruger at plante i. Altså, hvor meget
næring der er i jorden i forvejen og også på hvor mange år du har brugt den
blanding. Og på, hvordan dine tomater smager .

mvh
Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-03 00:56

Vibeke Hansen <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
den
> blanding. Og på, hvordan dine tomater smager .

(fornemmer en vis skepsis)

Jeg bruger ny plantesækkejord i kapillærkasser. I begyndelsen gøder jeg
efter farve, starter blidt med håndvanding. Og ellers 1 dl for hver 10 L i
kasserne, dobbelt til agurk. Udbytte og smag er i top og ikke til at skelne
fra 'de grønne guld-gødninger' jeg brugte første år.....2 års erfaring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-03 21:20

> [...]
skelne
> fra 'de grønne guld-gødninger' jeg brugte første år.....2 års erfaring.

Hov! Godt at i ikke nåede at læse ovenstående: Det er 1 dl til 20 L vand.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 10-06-03 23:40

> skelne
>

> Hov! Godt at i ikke nåede at læse ovenstående: Det er 1 dl til 20 L vand.

Hej Preben

så kan jeg regne ud, at dit vandingsvand er på ca 1/4 promille gødningsstof.
Det er ikke voldsomt meget og måske grunden til at det går godt. Tomater er
kalielskere og min erfaring er, at hvis kalien mangler bliver tomaterne ikke
så søde eller fyldte med saft, og hvis kvælstoffet er i overskud, som i din
gødning bliver tomaterne grønnakkede og mangler farve indeni samtidig med,
at selve planten vokser og vokser.

Slå dig på lårene af grin, men jeg giver 3 gange kali for hver 1 gang
kvælstof.

mvh
Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-03 00:07

> [...]
> at selve planten vokser og vokser.
>
> Slå dig på lårene af grin, men jeg giver 3 gange kali for hver 1 gang

Mon ikke ny tørvejord afgiver en masse kali = rigeligt? Jeg skal se om jeg
kan finde noget rent kaligødning, så må det da gerne komme an på en prøve,
det kan nås endnu....

Det grønnakkede slipper man sikkert ikke for.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen