Gulvvarme, fjernvarme - slukke om sommeren
Fra : Morten DH

Dato : 06-06-03 09:11

Jeg har gulvvarme tilsluttet fjernvarme via en blandesløjfe.

Her om sommeren skruer jeg helt ned på 0 da der ikke er nogen grund til at
have varme på; men hvad med pumpen? Kan man også slukke for den eller er der
noget man skal være opmærksom på?

Kunne jo lige så godt spare lidt strøm og skåne miljøet hvis ikke der sker
noget ved det

Fra : Tømreren

Dato : 06-06-03 10:13

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget man skal være opmærksom på?
>
> Kunne jo lige så godt spare lidt strøm og skåne miljøet hvis ikke der sker

Jeg slukker for varme-strengen,men ikke for pumpen,så lader jeg mine
termostater stå på 1 hele sommeren,derved slipper man for at ens temostater
kalker til.
pumpen sætter jeg ned på 1 i hastighed.

Mvh
Tømreren

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-06-03 12:56

> [...]

> Jeg slukker for varme-strengen,men ikke for pumpen,så lader jeg mine
> termostater stå på 1 hele sommeren,derved slipper man for at ens

Jeg tvivler stærkt på at du har problemer med kalk i dit varme anlæg, det er
jo resikuleret vand. Så den smule kalk der kommer med ind i systemet når du
fylder på, har allerede sat sig rundt omkring.

Hvis du sætter din termostater på et(1) hele sommeren render der heller ikke
noget vand igennem termostaten(1=den er åbner kun ved lave temp.). Så
hellere sætte den på en værdi der tilsvare 20 grader så den står og åbner og
lukker lidt hver dag. Eller motionere dem til efteråret.

Jeg ville slukke for hele systemet, der er ingen ide i, at det køre, hvis
det ikke skal varme noget. Der kan spares 200 til 800 kr. på et halvt år,
afhængig af pumpe typen.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : kim rasmussen

Dato : 06-06-03 22:47

hej Morten
Sluk for det hele ,der er ingen grund til at bruge olie/gas eller el ,du kan
starte hele herligheden til efteråret.

mvh
mcloud
Blikkenslager

Fra : Morten DH

Dato : 07-06-03 11:41

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
> hej Morten
> Sluk for det hele ,der er ingen grund til at bruge olie/gas eller el ,du
kan
> starte hele herligheden til efteråret.

Takker det var lige det svar jeg havde håbet på

Regner med du ved hvad du taler om som blikkenslager

NB Ved du i øvrigt hvad den bedste fremløbstemperatur er? Jeg har
fjernvarmetilslutning med blandesløjfe og der er tale om granitgulv lagt på
krydsfiner oven på Wirsboslanger lagt i varmefordelingsplader mellem
forskallingsbræderne...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-06-03 11:16

> [...]
> fjernvarmetilslutning med blandesløjfe og der er tale om granitgulv
> lagt på krydsfiner oven på Wirsboslanger lagt i varmefordelingsplader

Den laveste der giver varme nok i rummet

Men start f.eks med 30-35 grader. Bliver der så for koldt til vinter kan
du jo skrue lidt op, men i et nyt velisoleret hus er det sikkert nok.

/A