Fiberdug under teresse
Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-06-03 08:15

Hvad er den bedste måde at forhindre ukrudt i at skyde op gennem en
kommende træ terrasse. Terrassen bliver placeret op af huset, på nogle punkt
fundamenter. Nogle steder bliver der en halvmeter ned til den gamle
græsplæne(terrænet falder), og der bliver afstand mellem brædderne.

En tænkt mulighed er en eller anden type fiberdug, med nogle ærtesten
ovenpå, for at sollyset ikke skal æde den, holder det?

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Marco

Dato : 06-06-03 08:29

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev:

> [...]

> En tænkt mulighed er en eller anden type fiberdug, med nogle ærtesten
> ovenpå, for at sollyset ikke skal æde den, holder det?

Jeg har erfaring med, ærtesten/grus kan danne perfekt grobund for ukrudt -
både grundet mindre temperaturudsving samt holden på fugt. Dog mest, når der
med tiden drysser skidt og snavs ned på underlaget, som giver yderligere
grobund for ukrudt.

Vores terasse har sort plastik under sig, hvilket er effektivt. bunden er
dog plan og kan ikke ses.

Jeg ville måske tilplante en skrånende jordbund med skyggetålende bunddække.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 06-06-03 19:35

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> En tænkt mulighed er en eller anden type fiberdug, med nogle ærtesten
> ovenpå, for at sollyset ikke skal æde den, holder det?

I 1997 byggede jeg en træterasse på godt 60m2 (på 48 punktfundamenter i 90
cm dybde. Det holder!). Under denne har jeg lagt såkaldt ukrudtsdug, og der
kommer ikke antydning af ukrudt op endnu, og jeg har ikke gjort noget
særligt for at beskytte dugen mod sollys. Det mener jeg, at
terassebrædderne klarer ret godt. Den eneste ulempe er egentlig, at
kvarterets katte holder af udfolde deres amourøse affærer under terassen,
hvilket familliens hunde tager ret ilde op.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-06-03 22:00

> I 1997 byggede jeg en træterasse på godt 60m2 (på 48 punktfundamenter i >
90 cm dybde. Det holder!).

Du kan jo rejse en tilbygning på dine punktfundamenter når terassen er
udtjent .

> Under denne har jeg lagt såkaldt ukrudtsdug, og der
> kommer ikke antydning af ukrudt op endnu, og jeg har ikke gjort noget
> særligt for at beskytte dugen mod sollys.

Det er jeg glad for at høre. Husker du vilken type dug det var?

> Det mener jeg, at terassebrædderne klarer ret godt.

Er der 5-7 mm luft mellem brædderne?

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 07-06-03 16:19

> Det er jeg glad for at høre. Husker du vilken type dug det var?

Den tynde sorte. Jeg købte bare "ukrudtsdug". Jeg kender kun denne type, og
så den noget sværere (og dyrere) "geotex" til at hjælpe med at stabilisere
under stenbelægninger.

Alternativt og en hel del billigere kunne du jo prøve med et godt lag gamle
aviser. Jeg har forsøgsvis lagt aviser under et pæretræ for at holde
ukrudtet væk. De holdes fast af lidt sten, og her efter 4 år er det stadig
ikke gennemvokset af noget, men dog noget slidt at se til.

> Er der 5-7 mm luft mellem brædderne?

Terassen er målt op til og monteret med 8 mm luft, og med 125 mm
terassebrædder giver det alt mellem 4 og 10 mm luft afhængig af fugt og
årstid.

Hvis nogen fortæller dig, at det er en god idé at bruge en afstandsklods
under monteringen, så lyt endelig ikke. Hvis der er bare lidt bredde på
terassen, går det totalt i selvsving pga den uensartethed, der altid er på
brædderne. Det eneste der dur er at lave en mållægte, hvor bræddebredden +
luft afsættes, og så opmærke strøerne efter den

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-06-03 20:55

Philip Oest Møller wrote:
> Hvad er den bedste måde at forhindre ukrudt i at skyde op gennem en
> kommende træ terrasse. Terrassen bliver placeret op af huset, på nogle punkt

Efter min erfaring kommer ukrudt fra oven. Dvs. som frø.

Hvis du har 10-20 cm grus kommer der ikke noget nedefra. - Vil jeg
bestemt mene.

Så fiberdug er spild af penge.!

Mvh. Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-03 23:17

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en

> Efter min erfaring kommer ukrudt fra oven. Dvs. som frø.
>
> Hvis du har 10-20 cm grus kommer der ikke noget nedefra. - Vil jeg
> [...]

....Med mindre det er rigtigt at myreproblemet bliver løst ved det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn Hybjerg Hansen