Dykker teknik!
Fra : Henrik Manley

Dato : 05-06-03 21:05

Peter Fjelsten skrev:

>instruktør hvis dykketeknik var 100-fold bedre end noget jeg nogensinde
>har set i DK - det tror du ikke man lærer mere af end ved blot at
>dykke? Eller mener du din teknik er så blændende at den ikke kan
>forbedres - eller at den automatisk bliver det blot ved at dykke mere?

Hvad er "dykketeknik"?

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-06-03 22:19

Henrik Manley:

> Hvad er "dykketeknik"?

God dykketeknik er i mine (DIR) øjne evnen til at:
- opretholde _fundstændigt_ horisontalt trim under _alle_ aspekter af
dykket, med fødderne opad
- til at bevæge sig derhen i vandet man vil (også baglæns) kun ved brug
af finner
- have et repertoire af flinnespark passende til enhver situation
- udføre alle handlinger (bøjer, hjul, osv) under vand så godt som
muligt
- åbning og lukning af ventiler mens man er fuldstændig stationær med
brug af kun én hånd (den anden bruges til signallering).

Jeg har dykket med mange forskellige mennesker (inkl Johnny) og jeg har
aldrig set teknik som man kan opleve blandt floridianske (DIR)
huledykkere. Allan mener at det "Kunne tyde på at du stadig er meget
uerfaren og oftest bevæger dig i kredse, hvor kurser udgør hovedparten
af dykkene".

Jeg har vel 650 dyk og dykker med folk der har lige så mange. Jeg har
dykket med folk der har mange flere dyk end dette, men jeg mener
tendensen er den samme: antallet af dyk betyder ikke ret meget når det
kommer til dykketeknik (hvis vi går ud fra folk har 100 dyk). Derimod
betyder det at man har _set_ god teknik og man har besluttet sig for at
træne i det så kan man (ifølge min erfaring godt have bedre teknik med
100 dyk end en med 2000 dyk).

PS. Min egen teknik er langt fra perfekt. Engang vil jeg gerne være i
stand til at kunne ovenstående til UG.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-06-03 12:07

> [...]
>af finner
>- have et repertoire af flinnespark passende til enhver situation

Ja! Det var jo nok det jeg tænkte, det er gode ting at beherske alle sammen
men jeg tror det kammer over for dig et eller andet sted. Jeg deler dykning
op i 2 ting: et mål og et middel. Målet er for mig oplevelses, naturen osv.
Midlet er det udstyr og den teknik jeg bruger for at opnå mit mål.

Min fornemmelses for dig og andre DIR og techdykkere er at deres mål faktisk
er midlet. Efter et dyk med det folkefærd går det ikke så meget hvad man har
set, fundet og oplevet men mere om hvor godt/dårligt det rent tekniske har
været.

Målet med mit dyk imorgen bliver nogle gode billeder af naturen på nogle af
vores vrag i Øresund, midlet bliver blandt andet min Dräger Dolphin.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-06-03 12:26

Henrik Manley:

> Min fornemmelses for dig og andre DIR og techdykkere er at deres
> mål faktisk er midlet.

Nej. Vi mener bare at de "midler" (udstyr/procedurer/teknik) de fleste
anvender ikke er godt nok.

Fra : Anders Teilmann

Dato : 06-06-03 14:08

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> set, fundet og oplevet men mere om hvor godt/dårligt det rent tekniske har

Arhh... den er jeg ikke helt enig i!!! - Jeg skal ikke kunne svare for alle
techdykkere, da der da ganske givet er en del der falder fint ind under
ovennævnte teori... men vi er altså langt fra alle sådan!
Jeg er godt klar over du måske mente det som en generalisering, og det
derfor som sådan ikke indbefatter alle der dyrker teknisk dykning... meeeen
jeg tror altså (eller håber i hvert fald på...) andelen af dem der snakker
om oplevelsen af - eksempelvis - vraget er i overtal...

mvh

Anders Teilmann

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-03 22:40

Henrik Manley wrote:
> [...]
> meget hvad man har set, fundet og oplevet men mere om hvor
> godt/dårligt det rent tekniske har været

Nu generalisere du selvfølgelig det er jeg klar over, og på nogle dyk er
målet at forbedre på og arbejde med midlet ja det vil jeg give dig ret i.
Især efter at jeg har fundet ud af hvor godt det er i forhold til at noget
somhelst andet jeg har lært og jeg kan se fordelene i at perfektionere
midlerne. Men det betyder bestemt ikke at alt dykning bliver et spørgsmål om
at målet er midlerne som du siger.

Hvis størsteparten af nogle menneskers dykning går ud på at træne deres
dykkerteknik så fred være med dem, det kan jo være de er ved at opfinde en
hel ny gren af sportsdykning og giver måske ordet teknisk dykning lidt mere
betydning end det tidligere har haft.

Men jeg mener bestemt at det kan gavne alle menneskers dykning at lærer
teknikkerne og bruge dem når de tager billeder eller bare ligger og flyder
hen over et rev. DIR er efter min mening langt overlegent alt andet træning
der findes derude, og jeg kan varmt anbefale folk at prøve et fundamentals
kursus selv om de ikke har tænkt sig at holde op med at dykke med deres
venner eller sælge alt deres grej, det vil forbedre din dykning det kan jeg
garantere.

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 06-06-03 10:55

Det er vel lige som på arbejdes pladsen, en hel masse nye smarte ord som i bund og grund betyder det samme.

Sten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-06-03 12:10

Sten Nordstrøm:

> Det er vel lige som på arbejdes pladsen, en hel masse nye smarte
> ord som i bund og grund betyder det samme.

Som hvad? Hvad er et andet ord for "dykketeknik"?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-03 23:02

Sten Nordstrøm wrote:
> Det er vel lige som på arbejdes pladsen, en hel masse nye smarte ord
> som i bund og grund betyder det samme.

Hvis du tror det, så har du meget at glæde dig til :)

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk