le le?
Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 18:49

Er der nogen som kender et godt link så man kan se hvordan man indstiller en
le til sin højde? Jeg er temmelig sikker på, den forrige ejer ikke var 156
cm og det er dælme svært at få det rigtige sving på med albuerne oppe ved
ørerne. Ja, jeg ved godt at jeg måske kan tage det med havetraktoren, men
det var nu meget "sjovt" at øve sig med leen også, især når man med lange
mellemrum finder fidusen.

Goggle giver fx følgende interessante forslag på indstilling af le:

KV Indstilling om fordeling ... ønsker en nærmere drøftelse af amtets
in ... 10 95-1999 Vissenbjerg Kommunale Musiksko- le Vissenbjerg

Décision du Conseil du 4 juin 1973 concernant le régime pécuniaire des

Photoshop® 5.0 LE CD-ROM

:Pia

Fra : Jakob Griffel \(slet~

Dato : 05-06-03 18:58

> [...]
> in ... 10 95-1999 Vissenbjerg Kommunale Musiksko- le Vissenbjerg
>
> Décision du Conseil du 4 juin 1973 concernant le régime pécuniaire des

Ja, "le" er nok ikke det mest taknemmelige ord at søge på...
Ikke at jeg har et bedre forslag, når det nu er en le, det handler om...

Jakob

Fra : .J.S...

Dato : 05-06-03 19:06

> [...]
> det var nu meget "sjovt" at øve sig med leen også, især når man med lange

http://www.scythesupply.com/workshop5.html

mvh/JS

Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 20:07
Fra : Jens Petersen

Dato : 05-06-03 19:10

On Thu, 5 Jun 2003 19:48:33 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>mellemrum finder fidusen.
>
>Goggle giver fx følgende interessante forslag på indstilling af le:

Prøv med "slå med le" så får du blandt andet:
http://www.odense.dk/odense/pegasus.nsf/0/7D9192D3C4A1C4B9C1256CDF003E62F6?OpenDocument#_692dn6r4hegg2q82beln76t35dog62t10edm8c83dcli20r35_

--
Jens

CAUTION! Contents under pressure.

Fra : Stefan Garvig

Dato : 05-06-03 20:17

Ved nogen, hvor man kan købe en le i dag? Silvan have en vistnok østrigsk
model til salg for nogle år siden, men i dag er det ikke til at opdrive en
le - jeg kan i hvert fald ikke.

Håber meget, at I kan hjælpe mig - på forhånd mange tak for jeres hjælp.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre
--
**********
For direct reply only:

Fra : Preben Kristensen

Dato : 05-06-03 20:26

Hos firmaer der handler med udstyr til landbruget.

Maskinhandlere, smede og lignende.

Preben Kristensen
preben@hyggesiden.dk
www.hyggesiden.dk

Fra : Frederiksen

Dato : 05-06-03 21:01

> Ved nogen, hvor man kan købe en le i dag?

Harald Nyborg har en. I hvert fald i Køge.

Mvh Maria

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-06-03 22:09

"Stefan" == Stefan Garvig <sgdataGED@edb.dk> writes:

> [...]
> le - jeg kan i hvert fald ikke.

> Håber meget, at I kan hjælpe mig - på forhånd mange tak for jeres hjælp.

Jeg gave min kone en som fødselsdagsgave for et par år siden. Det var
en Harald Nybaorg model til en 2-300 kr, og den har været alle tiders
investering. På den model jeg fandt, er det forholdsvist simpelt at
flytte håndtagene, så der er streger på skaftet til Hans, hhv. Hendes
brug.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : I.sand

Dato : 07-06-03 20:15

Pia J wrote:
> [...]
> det var nu meget "sjovt" at øve sig med leen også, især når man med lange
KLIP

> :Pia

Det er nemt at indstille en le, det er sværre at beskrive. Leen skal
stilles i 2 vinkler, den ene er vinklen mellem bladet og skaftet, den
anden er vinklen mellem bladet og jorden (det er jo egentlig også
skaftet). Fælles for dem begge er, at man skal opvarme anglen således at
jernet er mere end rødvarm, det bevirker at man kan rette på vinklerne
og når anglen igen er kold, holder den faconen. Anglen er det lille
stykke jern, som sættes på/i skaftet. Opvarmningen sker bedst med en
svejsebrænder (acetylen brænder) men en alm gasbrænder kan sikker også
anvendes. Man skal bare ikke opvarme et for bredt stykke.
Vinklen mellem bladet og skaftet. Du skal tænke på at bladet skal, ved
korrekt slåning, beskrive en cirkelbue. Du lægger leen på jorden. Sætter
en markering på jorden, der hvor det inderste/sidste del af bladet er.
Det skal være i den side hvor skæret er. Holder den anden ende af
skaftet fast i det punkt, hvor det nu er. Fører leen tilbage, stadig med
toppen af skaftet i samme punkt. Nu skulle du gerne kunne se det første
mærke hele tiden og spidsen bør ikke værere længere væk fra mærket end
2-5 cm. Hvis den er længere væk tager bladet for meget for = det er
meget muskel krævende, at bruge den.
Den anden vinkel. Du skal stå med leen i din arbejdsstillng. Ryggen af
bladet (modsat skæret) skal hvile på jorden. Nu skal skæret være ca 1cm
over jorden. Du skal altid have ryggen af skæret til at glide på jorden
når du bruger leen.

Håber at du kan bruge ovenstående.

P.S. Lad være med at gå for længe med leen de første dage. Det hævner
sig i maveregionen

Hilsen Ivan
Husk at G2N er GET2NET.