Hvis en tekstboks indeholder '
Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-06-03 16:18

Hej gruppe...

Hvordan kan jeg få javascript til at validere noget tekst, altså hvis at en
tekstboks indeholder ' skal den ikke gå videre...

---
Mvh Kasper

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-06-03 16:38

"Kasper Johansen" <kajo08@ihnykf.dk> writes:

> Hvordan kan jeg få javascript til at validere noget tekst, altså hvis at en
> tekstboks indeholder ' skal den ikke gå videre...

Noget i stil med:

<form ...
onsubmit="return (this.elements['tekstboks'].value.indexof'\'' != -1)">

/L

Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-06-03 21:51

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> <form ...
> onsubmit="return (this.elements['tekstboks'].value.indexof'\'' != -1)">

Hvis at der så også var en der forklarede hvordan at det virkede da jeg ikke
er den bedste til js ville det være rigtig rart. Ellers kommer jeg bare igen
og spørger om råd igen en anden gang :)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-06-03 22:49

"Kasper Johansen" <kajo08@ihnykf.dk> writes:

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

Lad mig med det samme rette det til:

onsubmit="return (this.elements['tekstboks'].value.indexOf('\'') == -1)">

(ouch, det var tre fejl jeg fik puttet ind i løbet af otte tegn!)

> Hvis at der så også var en der forklarede hvordan at det virkede da jeg ikke
> er den bedste til js ville det være rigtig rart. Ellers kommer jeg bare igen
> og spørger om råd igen en anden gang :)

Den lidt længere forklaring:

I onsubmit-handleren refererer "this" til det element den sidder på, altså
formen.

Så er "this.elements['tekstboks']" det input-element i formen med navn
"tekstboks", og "this.elements['tekstboks'].value" er den tekst der
står i tekstboksen.

Denne tekst er en javscript-streng, så man kan bruge streng-funktionen
indexOf (det skal være med stort O, jeg kan se jeg skrev forkert
ovenfor). Hvis foo er en variabel der indeholder en streng, så finder
foo.indexOf("bib") det første sted i strengen hvor der står "bib".
Hvis der slet ikke står "bib", så giver det -1.

Altså
this.elements['tekstboks'].value.indexOf('\'') == -1
betyder
der står ikke et '-tegn i indholdet af tekstfeltet med nanv "tekstboks"
i denne form.

Vi returnerer så dette, altså "true" hvis der ikke står ' og false
hvis der gør. Hvis vi returnerer false i en onsubmit-handler, så bliver
formen ikke sumbittet.

Håber det gav nogenlunde mening.
/L