Gåsebiller - nematoder
Fra : Mogens Lunde

Dato : 05-06-03 10:38

Hej,

Vores plæne er netop nu helt sort af flyvende gåsebiller, så vi kan nok
forvente at de små bæster (larverne altså) i løbet af efteråret underminerer
hele græsplænen. Jeg ved at behandlingen med nematoder sker allersidst i
juli eller i august, så i løbet af juli skal jeg have købt nematoder.

Men mit spørgsmål er om nogen ved hvor man kan skaffe disse til en fornuftig
pris ?

--

Venlig hilsen
Mogens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-06-03 02:10

Mogens Lunde <m_lunde@post8.tele.dk> skrev i en
> [...]
> juli eller i august, så i løbet af juli skal jeg have købt nematoder.
>
> Men mit spørgsmål er om nogen ved hvor man kan skaffe disse til en

Vides ikke, men ler skulle ikke være deres foretrukne jordart, så måske
lertilsætning skulle kunne dæmpe krapylerne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 06-06-03 18:51

"Mogens Lunde" <m_lunde@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> juli eller i august, så i løbet af juli skal jeg have købt nematoder.
>
> Men mit spørgsmål er om nogen ved hvor man kan skaffe disse til en

Behandlingen med nematoder skal foretages 2-3 uger efter de har lagt deres
æg. Gåsebillerne har været tidligt ude i år derfor skal behandlingen også
ske tidligere end normalt.
Men hvor man køber dem billigst aner jeg ikke

Thomas Nørgaard
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Mogens Lunde

Dato : 07-06-03 07:47

> [...]
> ske tidligere end normalt.
> Men hvor man køber dem billigst aner jeg ikke

Vil de så sige allerede primo juli ? Er der ikke noget med at det er vigtigt
at jordtemperaturen er kommet tilstrækkeligt op, og at det er en af grundene
til at man skal vente til august/september

Mogens

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 07-06-03 10:07

Gåsebiller ynder meget sandholdige jorde så skifter man den øverste 40 cm
med god muldjord skulle problemet været løs en gang for alle, ellers vil du
komme til at kæmpe med dem fremover.
Sæt massere af stærerkasser op de æder larverne.

Mvh Tina

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 07-06-03 10:20

> [...]
grundene
> til at man skal vente til august/september

Jo, normalt skal man vente, men Maj var meget varm derfor er jorden også
varmere end normalt.
Jeg hørte et lille klip i "grønne glæder" om det i fredags, hvor Helge
fortalte om behandlingen og hvornår man skulle foretage den. Ifølge ham var
det ikke så vigtigt med datoen, men mere tidsrummet fra billerne havde lagt
æg til deres larver blev udklækket.

Thomas Nørgaard
This mail was scanned by Norton Antivirus