Terasse højere end husets sokkel?
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 04-06-03 14:30

Fra : HHIST

Dato : 04-06-03 16:18

Jeg er ikke murer, men har været murerarb. mand i nogle år. Når man murer
bagmuren ( indvendig væg) lægges mellem 3 og 4 skift et stykke asfaltpap som
føres lodret ned af indermuren og ud under første skift i ydermuren. Den
skal sikre at det kondensvand som opstår i den måske isolerede hulmur løber
ud over soklen og ikke ind under gulvet. I nyere byggeri er der i nederste
skift i ydermuren med jævne mellemrum renset en af de lodrette fuger
således at vandet let kan komme ud.
Du risikerer hvis du ikke gør noget for at bortlede kondensvandet at du får
fugt på den nederste del af indvendig væg.
Og der kan være risiko for frostsprængning af ydervægen.
Skulle jeg absolut være nødt til at gøre det ville jeg lægge et dræn ca 30
cm under sokkel med et fald på mellem 3 og 5 promille og koble det på en
tagbrønd. Dække drænet op til nederste mursten med sten 8-16mm eller 16-32mm
derover fibertexs. Og så håbe det bedste. Jeg ved ikke om løsningen er
holdbar i længden,