fjerne alger fra sten
Fra : Jeppe Møller

Dato : 04-06-03 13:36

Hvordan gør jeg det nemmest?

Jeg har skuret på stenene så overfladen er blevet ren, men der er mange små
sprækker der stadig gemmer sig algrester i- hvordan får jeg dem lettest
væk?

/JeppeM

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 04-06-03 19:21

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
små
> sprækker der stadig gemmer sig algrester i- hvordan får jeg dem lettest

Hej Jeppe
Du skal smide skurebørsten ud og sørge for at du i din fiske/sneglebestand
har passende individer, som kan holde skik på dine alger.
Det er muligt du også skal se lidt på regulering af din lysmængde - du må
for eksempel ikke få sollys tilført.
Det, at du skurer stenene ændrer jo ikke på forholdene, og stene vil igen
blive besat med alger.
Alger må gerne være i akvariet, men de må bare ikke tage overhånd.
Du fortæller ikke noget om hvad du har, men hvis du har plads til en flok
barber og et par algeædende maller og du samtidig måske ændrer lidt på din
lysmængde, så har du en chance for bedring af dine forhold.
Hilsen og held og lykke med det hele
Jørgen

Fra : Jeppe Møller

Dato : 04-06-03 20:06

> Det, at du skurer stenene ændrer jo ikke på forholdene, og stene vil igen
> blive besat med alger.

Det har du jo ret i!

> [...]
> barber og et par algeædende maller og du samtidig måske ændrer lidt på din
> lysmængde, så har du en chance for bedring af dine forhold.

Sagen er at jeg har haft et akvarie som har været 'helt til hundene' et
stykke tid. Dette skyldtes at jeg havde en krebs som holdte fiske- og
plantebestanden nede. Nu er jeg imidlertidigt sluppet af med krebsen, og ser
nu frem til at få mit akvarie ordentlig op og køre igen.

I den forbindelse har jeg købt lidt flydeplanter, 10 sorte tetraer og tre
små sugemaller. Der var i forvejen lidt guppy og neon tilbage sammen med en
siamesisk sugemalle. I nær fremtid Jeg vil ligeledes finde flere planter som
kan stå på bunden og sætte en håndfuld neon mere ned.
Jeg håber mine nye maller kan holde algerne nede i fremtiden, men jeg ville
gerne have renset de gamle sten fra bunden, så de nye fisk har flotte
omgivelser at begynde i.

/JeppeM

Fra : Ulrik Sieverts

Dato : 05-06-03 00:15

Hej Jeppe

Du kan fjerne algerne ved at lade bade stenen i en blanding af klorin og
vand (ca. 1 del klorin til 19 dele klorin) i et par minutter.

Skyl stenen grundigt efter badet, og vask den til sidst i vand tilsat noget
deklorinator, f.eks. aquasafe.

Mvh
/Ulrik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-03 07:31

Ulrik Sieverts wrote:

> Skyl stenen grundigt efter badet, og vask den til sidst i vand tilsat
> noget deklorinator, f.eks. aquasafe.

Spar pengene til Aquasafe og lad stenen tørre - så er der ikke mere
hypochlorit tilbage.

IMHO er det meningsløst at sterilisere sten - der er masser af algesporer i
vandet, så vil algerne gro, så gror de i løbet af få dage uanset, hvad der
er gjort ved stenen.

Fjern de alger, der kan fjernes mekanisk - skurebørste el. lign - og lad det
blive ved det.

vh
Jan