piratfisk erfaringer
Fra : jan h

Dato : 03-06-03 21:00

hej akvarister

har nogen af jer erfaringer med piratfisk af forskellige

arter.

gode som dårlige.

gerne links.

på forhånd tak mvh

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-03 09:31

"jan h" <hermann.dk@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> hej akvarister
>
> har nogen af jer erfaringer med piratfisk af forskellige
>
> arter.
>
> gode som dårlige.
>
> gerne links.
>
> på forhånd tak mvh

En søgning på "piratfisk" giver på google 1260 hits på 0,8 sek.
Mvh
Ole

Fra : Jesper Laursen

Dato : 05-06-03 13:58

Hej !

Her er måske lidt svar på dine spørgsmål.

Hilsen Jesper ( En tidligere Piratfisk ejer )

Piratfisk er blevet kaldt verdens mest blodtørstige ferskvandsfisk.
De har et skrækindjagende ry og bare tanken om dem kan få det til at løbe
koldt ned af ryggen.

Men fortjener de det dårlige ry, hvor farlige er de faktisk ?

Piratfisk har en historie der er ældre end dinosaurernes.
Der findes over tredive forskellige arter og de lever i Sydamerika hvor
Orinoco-floden i Venezuela og Amazon-floden i Brasilien slynger sig gennem
åbne sletter og tætte tropeskove.

Af de tredive arter viser det sig at nogle er rene planteædere, nogle er
snyltere og resten æder fisk og blandt dem er der nogle få, der også er
ådselædere.

De kødædende piratfisk jager i flok og med de knivskarpe tænder der griber
ind i hinanden har deres ofre ikke en chance.

Helt ufortjent er det uhyggelige omdømme den kun 35 centimeter lange fisk
har fået i film og bøger altså ikke.

I tørtiden når vandet í floden fordamper i varmen er det svært for
piratfiskene at finde føde og så kaster de sig over de svageste blandt dem
selv.

Så selv om man ved at selv de kødædende piratfisk sjældent æder andet end
fisk, gør man nok klogt i ikke ligefrem at springe i vandet til dem.

FACTS:

Dansk populærnavn: Rød Piratfisk.

Størrelse: Omkring 35 cm.

Kendetegn: Den Røde Piratfisk, kendes på sin rødorange strube.

Kønsforskel: Hunnen er mere gul.

Udbredelse: Amazonas, blandt andet i øgruppen Anavilhanas.

Vand: Temperatur 24-28°C, pH 6,5.

Foder: Fisk eller fiskestykker, strimlet oksehjerte, regnorme tørfoder,
rejer, og myggelarver, m.m.

Adfærd: Agressiv stimefisk, der angriber sit bytte, (dog ikke sugemaller) og
med sine skarpe tænder kan bide stykker ud af offeret.
Ofte ser man piratfisk, som er blevet bidt af artsfæller, når de i stimen er
blevet forvekslet med byttedyret.

Opdræt: Er forekommet i akvarier, men dette kræver store akvarier fra 600 L

Kommentar: Selv om piratfiskens angrebslyst sikkert er noget overdrevet, bør
man udvise stor forsigtighed, når man har hænderne nede i akvariet til sine
piratfisk.

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-03 14:39

Jesper Laursen <jesper@laursen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3edf3e58$0$24641$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]

end
> fisk, gør man nok klogt i ikke ligefrem at springe i vandet til dem.

Da jeg for nogle år siden var i Bolivia, og en tur ude på kanten af
Pantanel,
hoppede en af guiderne i vandet selvom vandet der efter deres
angivelser var maser af
piratfisk i vandet, men tilgæld også en masse floddelfiner.
Guiderne fortalte at selvom piratfiskene er sultne, er deres skræk
for delfinerne større.

Deltagerne blev opfordret til selv at hoppe i vandet, men ingen tog
opfordringen op,
vi var alle en stribe kyllinger *s*.

> [...]
overdrevet, bør
> man udvise stor forsigtighed, når man har hænderne nede i akvariet til

Da jeg for mange år siden arbejdede i en akvariebutik, fangede vi de
store piratfisk med hænderne,
da de bed nettene i stykker hurtigere end vi kunne få dem i. Derfor
var eneste måde at lave en masse
uro i vandet og jage fiskene ind i en spand, med hænderne.

Carsten