database fejl - .ldb fil på serveren
Fra : Kell Larsen

Dato : 03-06-03 19:00

Jeg har lavet et asp-messageboard, som generelt virker meget
fint.
Det sker dog en gang imellem, at hele hjemmesiden ikke kan åbnes
og man får en timeout fejlmeddelelse. Jeg har lagt mærke til, at
når dette sker, så er der udover min access database der hedder
tavle.mdb også en lille fil på serveren som hedder tavle.ldb.
Normalt er denne fil der ikke.

Er der nogen, som kender til problemet og kan hjælpe mig med en
løsning?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus O

Dato : 03-06-03 20:05

"Kell Larsen" <junk@kells.dk> wrote

> [...]
> når dette sker, så er der udover min access database der hedder
> tavle.mdb også en lille fil på serveren som hedder tavle.ldb.

Denne *.ldb fil er der ALTID mens db´en er åben. Det er derfor der skal
kunne skrives i den mappe db´en ligger i.
Kan det være for mange brugere/åbne forbindelser til db´en(som evt. ikke lukkes
ordentligt)?

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 03-06-03 20:49

Claus O skrev:
> [...]
> kunne skrives i den mappe db´en ligger i.
> Kan det være for mange brugere/åbne forbindelser til db´en(som evt. ikke

Er databasen ikke altid åben, hvis webserveren er konfigureret ordentligt -
kan ikke huske hvad det hedder - noget med database connections pool e.l.?

Jeg har selv haft problemer nogenlunde som Kell Larsen beskriver på min
lokale webserver, som ikke rigtigt er konfigureret - men når jeg lægger det
hele op på en af mine webservere jeg har lejet hos et hostingfirma, går det
aldrig ned - selv med dumme fejl som at glemme rs.MoveNext => uendelig
løkke. Websiden virker altid kort tid efter igen. Lokalt skal jeg endda
noglegange til at lukke inetinfo.exe (webserveren) så den bliver hardbootet.
Jeg ved ikke præcis hvad de (hostingfirmaer) gør, men et eller andet må det
da være.

Mvh. Bjarke

Fra : Kell Larsen

Dato : 04-06-03 07:28

Bjarke Walling Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> hele op på en af mine webservere jeg har lejet hos et hostingfirma, går det

Well, det er en god betragtning - for den pågældende hjemmeside ligger ikke hos
noget stort hostingfirma, men derimod på en server som er konfigureret og opsat
i en lokal forening. Jeg har to andre hjemmesider, som aldrig opfører sig sådan
og de er hosted hos en normal udbyder - men jeg tænkte ikke på den sammenhæng,
da de to andre sider ikke har nær så meget trafik.

> Jeg ved ikke præcis hvad de (hostingfirmaer) gør, men et eller andet må det
> da være.

Det ville jo være rart at vide, så kunne jeg fortælle administratoren på den
lokale server, hvad han skulle ændre...

Fra : Kell Larsen

Dato : 04-06-03 07:23

Claus O wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Denne *.ldb fil er der ALTID mens db´en er åben. Det er derfor der skal
> kunne skrives i den mappe db´en ligger i.

Tak for infoen - det forklarer jo en del.

> Kan det være for mange brugere/åbne forbindelser til db´en(som evt. ikke lukkes
> ordentligt)?

Jeg har kigget min kode igennem, og konstateret at for hver Open er der også en
Close, men mon det er selve min opdateringsfunktion, der ikke er god nok? Jeg
laver en
oRs.Open "sql","driver+sti",0,2
og kalder oRs.AddNew. Derefter skriver til hver enkelt field, fx.
oRs.fields("forfatter") = request.form("forfatter")
til sidst kalder jeg Update og derefter Close. Kan det være gøres bedre? Min
mistanke til, at det skyldes opdateringsrutinen, er at det ofte (hver gang?) sker
i forbindelse med at nogen har skrevet et nyt opslag.

Fra : Kell Larsen

Dato : 04-06-03 08:04

Kell Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
til, at
>(...)
> Er der nogen, som kender til problemet og kan hjælpe mig med en

En akut løsning på problemet, ville også være rigtig rart. Den
pågældende hjemmeside har nu været nede i mere end 24 timer. Kan
jeg eller system administratoren gøre noget for at få hjemmesiden
på ret køl igen?

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 04-06-03 08:19

Kell Larsen skrev:
> [...]
> pågældende hjemmeside har nu været nede i mere end 24 timer. Kan
> jeg eller system administratoren gøre noget for at få hjemmesiden

Hvis i kører Internet Information Server:
Har i prøvet Ctrl + Alt + Del -> Finde inetinfo.exe -> Afslutte processen.
Nu skulle den automatisk starte op igen efter et par sekunder.

Mvh. Bjarke

Fra : Erling Sørensen

Dato : 04-06-03 08:24

"Kell Larsen" <junk@kells.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pågældende hjemmeside har nu været nede i mere end 24 timer. Kan
> jeg eller system administratoren gøre noget for at få hjemmesiden

Hvis i har direkte adgang til webserveren så prøv at stoppe webservicen,
slet den pågældende ldb-fil, og genstart derefter webserveren.

For jeres egen sjælefreds skyld, så tag lige en backup af databasen
allerførst.

Erling

Fra : Claus O

Dato : 04-06-03 08:29

> [...]

> pågældende hjemmeside har nu været nede i mere end 24 timer. Kan
> jeg eller system administratoren gøre noget for at få hjemmesiden

Jeg tror det ville være til gavn også for flere i gruppen at få at vide
på hvilken måde du connecter til databasen, så smid gerne din connect her.

Husk også på at access er og bliver en desktop database, som ikke ret
godt kan håndtere mange brugere på en gang (M$ siger den kan klare 255,
men grænsen ligger iflg. de fleste andre på 5-50, om det er 5 eller 50
afhænger så af hvad disse brugere laver med databasen.

Fra : Kell Larsen

Dato : 04-06-03 08:43

Claus O wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg tror det ville være til gavn også for flere i gruppen at få at vide
> på hvilken måde du connecter til databasen, så smid gerne din connect her.

Jeg håber det er det her der er min connect, ellers så må jeg lige prøve
igen:

set oRs = Server.CreateObject("adodb.recordset")
oRs.Open "SELECT * FROM tavle;","Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};
DBQ=d:\...\tavle.mdb;UID=;PWD=;",0,2
oRs.AddNew
oRs.fields("...") = request("...")
oRs.Update
oRs.Close

> [...]
> men grænsen ligger iflg. de fleste andre på 5-50, om det er 5 eller 50
> afhænger så af hvad disse brugere laver med databasen.

Har jeg et alternativ i ASP? For så kan det godt lyde som om, at jeg bør lære
det.

Fra : pepss

Dato : 04-06-03 09:16

"Kell Larsen" <junk@kells.dk> skrev
> Har jeg et alternativ i ASP? For så kan det godt lyde som om, at jeg bør
lære
> det.

det må være MySQL du kan læse noget om det på
http://www.webcafe.dk/artikler/sql/

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 04-06-03 13:06

pepss skrev:
> det må være MySQL du kan læse noget om det på
> http://www.webcafe.dk/artikler/sql/

MySQL er bare det bedste (gratis) alternativ. Den kan så vidt jeg har
erfaret, også nogle flere tekniske ting med SQL-forespørgsler end Access
kan.

Mvh. Bjarke

Fra : Claus O

Dato : 04-06-03 10:17

"Kell Larsen" <junk@kells.dk> wrote

> set oRs = Server.CreateObject("adodb.recordset")
> oRs.Open "SELECT * FROM tavle;","Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};
> DBQ=d:\...\tavle.mdb;UID=;PWD=;",0,2

Du kunne prøve at ændre til JET eller ODBC (system dsn opsættes på serverens kontrolpanel)
det sidst er måske lidt old fashion, men virker i nogle tilfælde godt hvor dsn-less kikser.
http://www.iisfaq.com/default.aspx?View=A396&P=47
Endvidere kan du kikke på om du *kunne* begrænset felter lidt,
fra den * til _kun_ de felter du skal bruge, hvis det naturligvis ikke er alle.
Udaf alle dine feltnavne i access, er der ingen reserveret sql navne?

Som en anden siger, MySQL ville være fin og er gratis www.mysql.com
du får alt over i mysql ved evt. at bruge: http://www.accessmysql.com/

Fra : Kell Larsen

Dato : 04-06-03 14:40

Claus O wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Endvidere kan du kikke på om du *kunne* begrænset felter lidt,
> fra den * til _kun_ de felter du skal bruge, hvis det naturligvis ikke er alle.

Jeg er med på kun at åbne dem jeg skal bruge, her skal alle bruges, så det kan desværre ikke
være anderledes. Men jeg kan godt forestille mig, at det kunne begrænse problemstillingen,
kun at åbne de nødvendige.

> Udaf alle dine feltnavne i access, er der ingen reserveret sql navne?

Tjek - det havde jeg slet ikke tænkt på, men et hurtigt tjek afslørede, at det var der ikke.

> Som en anden siger, MySQL ville være fin og er gratis www.mysql.com

Det bliver nok, at vi går over til MySQL når vi har modet til at forsøge...
Tak for hjælpen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-06-03 04:12

On Wed, 4 Jun 2003 13:39:50 +0000 (UTC), Kell Larsen <junk@kells.dk>
wrote:

> [...]
>være anderledes. Men jeg kan godt forestille mig, at det kunne begrænse problemstillingen,

Der er dog stadig forskel på, om du skriver:
SELECT * FROM ...

eller:
SELECT felt_1, felt_2 ... felt_117 FROM

I første tilfælde skal den hente feltlisten, inden den henter
værdierne.

(Det har dog næppe noget som helst med dit aktuelle problem at gøre,
og forskellen er derudover sikkert ret marginal.)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj