Kanonråd mod bladlus ?
Fra : Gert Espersen

Dato : 03-06-03 07:48

Hej

Søger det ultimative råd ? Hvad gør jeg for at slippe af med bladlusene
i mine roser og æbletræer ?? (Grave roser op og fælde æbletræer gælder
IKKE

-Gert..

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-06-03 07:59

"Gert Espersen" <ge@but.auc.dk> wrote in message
> Hej
>
> Søger det ultimative råd ? Hvad gør jeg for at slippe af med bladlusene
> i mine roser og æbletræer ?? (Grave roser op og fælde æbletræer gælder
> IKKE

Prøv at søg på "insektsæbe" på google - det er en blanding af vand, sprit og
brun sæbe - det er forholdsvist effektivt og miljøvenligt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Marco

Dato : 03-06-03 11:05

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev:

> Prøv at søg på "insektsæbe" på google - det er en blanding af vand, sprit
og
> brun sæbe - det er forholdsvist effektivt og miljøvenligt.

8/10 vand
1/10 husholdningssprit
1/10 flydende brun sæbe

Netop denne blanding sved bladene på vores roser, så de blev sat 3-4 uger
tilbage - og blommetræet 1 år.
Nææ, så hellere Maladan :)

Well, har du prøvet at spule dem væk. Hold ved stilkene og spul med en
haveslange tilkoblet en pistol.

Hvad med insektsæbe ?

Der er også noget med, hvis man gødsker forkert, kommer der alt for mange
skud på roserne, som er guf for bladlus.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Gazi

Dato : 04-06-03 22:50

"Marco" skrev d. 03-06-03 11:05 dette indlæg :

> [...]
>
> www.MecoWeb.dk
> www.Kolonihaveportal.dk
>
> Jeg bruger altid en sprøjte med vand, sprit og brunsæbe. Måske skal du
sprøjte et
par gange. Men pas på, du kan svide planterne, hvis du gør det med solen
lige på.

Hilsen Gazi

http://www.kandu.dk/

Fra : Frederiksen

Dato : 03-06-03 08:02

> Søger det ultimative råd ? Hvad gør jeg for at slippe af med bladlusene
> i mine roser og æbletræer ?? (Grave roser op og fælde æbletræer gælder
> IKKE

Vand. De skal sprøjtes nedefra med en bruser. Et par gange om ugen i
starten.

Mvh Maria

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-06-03 14:50

"Gert Espersen" <ge@but.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Søger det ultimative råd ? Hvad gør jeg for at slippe af med bladlusene
> i mine roser og æbletræer ?? (Grave roser op og fælde æbletræer gælder
IKKE

På roserne er det ingen problem - anvend f.eks. et
pyrethrum ( flere navne - det er ugiftigt for andre end småkræ.).
På træer er det mest effektive middel malathion, der er
en del giftigt. Det har knock-out -effekt.
Det kan ikke bruges mod de lus, der omgiver sig med et
fedtet lag - som det ofte er tilfældet i blommetræer.
Her er det anbefalde insektsæbe sikkert det eneste,
der er nogenlunde effektivt.

Per A. Hansen