Pokker mos i græsplænen
Fra : neetS

Dato : 02-06-03 22:19

Davs

Jeg har en græsplæne - eller jeg burde måske hellere kalde den en mosplæne.

Jeg har fået 1000'sindvis af gode råd, men det hjælper ikke meget - nogle
'gyldne tricks'?

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-06-03 22:25

"neetS" <neets@ho.me> skrev i en meddelelse
> [...]
mosplæne.

> Jeg har fået 1000'sindvis af gode råd, men det hjælper ikke meget - nogle

Ja. Gødning.... Og sæt plæneklipperen et hak op (4 cm).
Carsten

Fra : martinussen

Dato : 02-06-03 22:45

Du kan købe en speciel mosfjerner klinge til din plæneklipper den
hjælper på meget..!

Jeg bruger den både en gang forår og vinter.. Så kan du fjerne alt
mos..! Go' fornøjelse..!

Den kan bl.a. købes i silvan..!

http://www.kandu.dk/

Fra : Frederiksen

Dato : 03-06-03 08:01

> Du kan købe en speciel mosfjerner klinge til din plæneklipper den
> hjælper på meget..!
>
> Jeg bruger den både en gang forår og vinter.. Så kan du fjerne alt
> mos..! Go' fornøjelse..!

Ja, men du får jo stadig mos, og det er vel ikke meningen? Der skal gødning
til, og masser af det.

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-06-03 21:21

> Ja, men du får jo stadig mos, og det er vel ikke meningen? Der skal
gødning
> til, og masser af det.
>
> Mvh Maria

Det er det evige dilemma:
Masser af gødning = masser af græs og ingen mos
Masser af gødning = masser af græs = masser af arbejde
Så er det jo bare at vælge

Jeg har engang læst at græsplænen er den mest gødningskrævende afgrøde i
haven. Hvis man ser på hvor megen gødning landmændene bruger på deres
græsser (græsmarker og korn) er det nok rigtigt.
Carsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-03 21:40

On Tue, 3 Jun 2003 22:20:31 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

> [...]
>haven. Hvis man ser på hvor megen gødning landmændene bruger på deres
>græsser (græsmarker og korn) er det nok rigtigt.

Nu _kan_ man jo også lade sit græs gro lidt højere inden man slår det,
lade det afklippede græs ligge. Vores græs bliver aldrig klippet særlig
tæt eller specielt tit (allerhøjst en gang om ugen) og det får aldrig
gødning. Alligevel gror det som bare pokker og er fri for mos.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Torben

Dato : 12-06-03 00:26

Me to

Fra : Mogens

Dato : 03-06-03 00:04

On 02 Jun 2003 21:18:58 GMT, neetS <neets@ho.me> wrote:

> [...]
>
>Jeg har fået 1000'sindvis af gode råd, men det hjælper ikke meget - nogle

Vand mosset med en gang jernvitriol. 5 kg koster en 30-35 kr i
Silvan eller Bauhaus og der er nok til adskillige år. Et par
skefulde i en kande vand og så hen på mosset med det.
Jernvitriol gøder det græs der er tilbage, men slår mosset ihjel
på en dag eller 2. Mosset bliver simpelthen gødet ihjel og det
bliver helt sort. Når det er rigtigt tørt er det lige til at rive
sammen. Jeg bruger det både på plænen og oppe på mit
grusbelagte carport tag.

mvh Mogens

Fra : neetS

Dato : 06-06-03 18:47

> [...]
> bliver helt sort. Når det er rigtigt tørt er det lige til at rive
> sammen. Jeg bruger det både på plænen og oppe på mit

Tak for tippet - det vil jeg fluks prøve.

Fra : Mogens

Dato : 06-06-03 21:49

On 06 Jun 2003 17:46:43 GMT, neetS <neets@ho.me> wrote:

>Tak for tippet - det vil jeg fluks prøve.

Du skal bare være forberedt på at græsset vil
vokse betydeligt mere end ellers.
De steder på min plæner hvor jeg har vandet
med jernvitriol vokser græsset næsten dobbelt
så hurtigt som på resten af plænen.

Så er du advaret hvis du hader at slå græs.

mvh Mogens

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 03-06-03 05:20

I stedet for at fjerne mosset plejer min morfar at stryge vildfuglefrø de
steder hvor det er slemt i plænen så kommer div. fugle og river mosset af
for dig. Men mener kun det virker i fårår og vinterperioden og så en god
gang gødning.

Mvh tina

Fra : lars bo

Dato : 03-06-03 23:17

> [...]
mosplæne.

> Jeg har fået 1000'sindvis af gode råd, men det hjælper ikke meget - nogle

Hej
Her et svar du sikkert ikke kan bruge til noget.
Har du nogen sinde stået ude i mossen? Den er jo utrolig blød, og ligeså
smuk som græs
blot placeret på det forkerte sted. Så hvorfor egentligt fjerne den, og ikke
blot nyde dens flotte
mørkegrønne farve.
hilsen
lars bo

Fra : neetS

Dato : 06-06-03 18:46

> [...]
> ligeså smuk som græs
> blot placeret på det forkerte sted. Så hvorfor egentligt fjerne den,

Det er rigtigt, at det er dejligt blødt - men det ser ikke særligt kønt
ud i en plæne

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-06-03 19:03

"neetS" <neets@ho.me> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt, at det er dejligt blødt - men det ser ikke særligt kønt
> ud i en plæne

Næh, ikke hvis man har bestemt sig for, at græsplænen SKAL være af græs
Men det er jo, som Carsten skriver det evige dilemma: græs = masser af
arbejde.
Til gengæld skal mosset ikke klippes, og hvis du nu kunne sætte dig i mosset
med en håndbajer og din yndige viv ved din side, næste gang alle naboerne
sveder med plæneklipperen, ser mosset måske ikke så tosset ud alligevel?

Ok - jeg bestemte mig også i sin tid for, at den mosplæne, iblandet
mælkebøtter, jeg overtog, skulle forvandles til blødt frodigt græs.
Det lykkedes ved hjælp af den opskrift, du HAR fået: gødning, passende
klipning og vand i tørre perioder.
Jeg har aldrig brugt nogen form for mosfjerner.
Min nabo, som ikke ville bruge for meget gødning aht. klipning, har brugt
mosfjerner-maskine. Det tog to dage, og de kørte og kørte til lossepladsen
med det afrevne.
Året efter var det en mosplæne igen
Hvis græsset er i god vækst, udkonkurrerer det mosset.

Hilsen Inger