/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Lille nyt vrag ved bornholm...
Fra : Claus Hansen


Dato : 02-06-03 14:17
 
 
Jesper Munk (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Munk


Dato : 02-06-03 16:53

Vraget skulle være 225 meter langt og ca. 31 meter bredt, leveret i 95, max
dybde 68. og rager op til ca. 20 m.
Til dem der er til store vrag.... så er der et her.
Jesper
"Claus Hansen" <claus@systemagic.dk> skrev i en meddelelse
news:nlJgEmQKDHA.2132@gud.bends.dk...
> http://nyhederne.tv2.dk/tema.php3?id=2942
>
>
>
>



K.L.Rasmussen (02-06-2003)
Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen


Dato : 02-06-03 18:27

Ja tillykke til alle dykkerne på Bornholm med jeres nye vrag ! :)
Jeg håber at i vil skrive lidt her i NG når i har besøgt det.
men vent nu heller til at alt den olie er væk.

Mvh
K.L.Rasmussen
http://www.norresundbysportsdykkerklub.dk/







"Jesper Munk" <jesper.munk@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3edb718e$0$24646$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Vraget skulle være 225 meter langt og ca. 31 meter bredt, leveret i 95,
max
> dybde 68. og rager op til ca. 20 m.
> Til dem der er til store vrag.... så er der et her.
> Jesper
> "Claus Hansen" <claus@systemagic.dk> skrev i en meddelelse
> news:nlJgEmQKDHA.2132@gud.bends.dk...
> > http://nyhederne.tv2.dk/tema.php3?id=2942
> >
> >
> >
> >
>
>



K.L.Rasmussen (02-06-2003)
Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen


Dato : 02-06-03 18:40

Også lige den her link http://nyhederne.tv2.dk/tema.php3?id=2941
Her er klip fra forliset



> Mvh
> K.L.Rasmussen
> http://www.norresundbysportsdykkerklub.dk/




Henrik Manley (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 02-06-03 19:12

Hvad med os fra KBH, der er kun ca. 3-4 timer dertil via broen.

Henrik Manley.

"K.L.Rasmussen" <Kristian@Rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3edb8912$0$97193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ja tillykke til alle dykkerne på Bornholm med jeres nye vrag ! :)
> Jeg håber at i vil skrive lidt her i NG når i har besøgt det.
> men vent nu heller til at alt den olie er væk.
>
> Mvh
> K.L.Rasmussen
> http://www.norresundbysportsdykkerklub.dk/
>
>
>
>
>
>
>
> "Jesper Munk" <jesper.munk@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:3edb718e$0$24646$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Vraget skulle være 225 meter langt og ca. 31 meter bredt, leveret i 95,
> max
> > dybde 68. og rager op til ca. 20 m.
> > Til dem der er til store vrag.... så er der et her.
> > Jesper
> > "Claus Hansen" <claus@systemagic.dk> skrev i en meddelelse
> > news:nlJgEmQKDHA.2132@gud.bends.dk...
> > > http://nyhederne.tv2.dk/tema.php3?id=2942
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Morten Reistad (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Reistad


Dato : 14-07-03 15:31


Jeg seilet over fra Marstrand til Skagen igår; og grunnet litt
problem med seil kom vi litt lenger nord enn den normale rute er;
ca rett ut for Pater Noster-øyene.

Like utenfor 6-milsgrensen fra Sverige ser jeg konturen av et
skip i profil tegner seg opp på sonaren [1]. Det var ikke merket
vrak i kartet; men kartet over dette området er det store over hele
Skagrerrak, så detaljer er ikke nødvendigvis med.

Det var stort. Dekket (muligens styrhuset) er 22 meter over bunn, som
er på ca 58 meters dyp. Jeg fikk noe småekko fra 28 meters dyp, så det
kan ha vært en mast. Jeg trykket MOB-knappen straks. Det bør kunne
dregges ganske greit fra posisjonen; for bunnen er padde flat akkurat
der.

Noen som kjenner til hva dette kan være for noe?

Jeg vet at dette er akkurat der tyskerne senket de skipene som
forsøkte å bryte blokaden mellom Sverige og England; samt dem
som gikk ned i utbruddet fra Gøteborg.

Nytt vrak?

-- mrr

[1] Euronav 2000 PC-plotter med NMEA-data fra sonaren.

Morten Lindberg (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lindberg


Dato : 14-07-03 18:03

Jeg skjønner ingen ting, Morten. MOB er, som dykker, ingen "knapp man
trykker på" når man aner konturene av et vrak på sonaren - Det er noe man
GJØR !!

Morten

"Morten Reistad" <mrr@acer.reistad.priv.no> skrev i melding
news:cqeueb.eo1.ln@acer...
>
> Jeg seilet over fra Marstrand til Skagen igår; og grunnet litt
> problem med seil kom vi litt lenger nord enn den normale rute er;
> ca rett ut for Pater Noster-øyene.
>
> Like utenfor 6-milsgrensen fra Sverige ser jeg konturen av et
> skip i profil tegner seg opp på sonaren [1]. Det var ikke merket
> vrak i kartet; men kartet over dette området er det store over hele
> Skagrerrak, så detaljer er ikke nødvendigvis med.
>
> Det var stort. Dekket (muligens styrhuset) er 22 meter over bunn, som
> er på ca 58 meters dyp. Jeg fikk noe småekko fra 28 meters dyp, så det
> kan ha vært en mast. Jeg trykket MOB-knappen straks. Det bør kunne
> dregges ganske greit fra posisjonen; for bunnen er padde flat akkurat
> der.
>
> Noen som kjenner til hva dette kan være for noe?
>
> Jeg vet at dette er akkurat der tyskerne senket de skipene som
> forsøkte å bryte blokaden mellom Sverige og England; samt dem
> som gikk ned i utbruddet fra Gøteborg.
>
> Nytt vrak?
>
> -- mrr
>
> [1] Euronav 2000 PC-plotter med NMEA-data fra sonaren.



Dag Deberitz (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Dag Deberitz


Dato : 14-07-03 20:40


"Morten Reistad" <mrr@acer.reistad.priv.no> wrote in message
news:cqeueb.eo1.ln@acer...
>
> Jeg seilet over fra Marstrand til Skagen igår; og grunnet litt
> problem med seil kom vi litt lenger nord enn den normale rute er;
> ca rett ut for Pater Noster-øyene.
>
> Like utenfor 6-milsgrensen fra Sverige ser jeg konturen av et
> skip i profil tegner seg opp på sonaren [1]. Det var ikke merket
> vrak i kartet; men kartet over dette området er det store over hele
> Skagrerrak, så detaljer er ikke nødvendigvis med.
>
> Det var stort. Dekket (muligens styrhuset) er 22 meter over bunn, som
> er på ca 58 meters dyp. Jeg fikk noe småekko fra 28 meters dyp, så det
> kan ha vært en mast. Jeg trykket MOB-knappen straks. Det bør kunne
> dregges ganske greit fra posisjonen; for bunnen er padde flat akkurat
> der.
>
> Noen som kjenner til hva dette kan være for noe?
>
> Jeg vet at dette er akkurat der tyskerne senket de skipene som
> forsøkte å bryte blokaden mellom Sverige og England; samt dem
> som gikk ned i utbruddet fra Gøteborg.
>
> Nytt vrak?
>
> -- mrr
>
> [1] Euronav 2000 PC-plotter med NMEA-data fra sonaren.

Hei på U!
Dette lukter av "ANTARES" som ble torpedert 10/4-1940 av den engelske
U-båten SUNFISH som dagen før hadde den torpedert "AMASIS" ved "Tovas Ungar"
utenfor Brofjorden vest av Lysekil.

Jfr. boken "Det hände i väst" av Terje Fredh, Lysekil.

Se også: her:
Amasis (58°14,36' / 11°15,78') och Antares (58°09',82 / 11°14',86). I
början av 1940 ville tyskarna säkra malmtransporten från Narvik, britterna
ville stoppa den. Tyskarna hann först till Norge. Dessa tyska lastfartyg var
på väg mot Oslo vid anfallet mot Norge, sänktes utanför Lysekil av brittiska
ubåten Sunfish 9-10 april 1940. Officiellt var de lastade med stenkol, men i
verkligheten hade åtminstone Antaris krigsmateriel. Uppgifter om trupper
gömda under ett lager kol i lastrummet på Amasis har inte kunnat bekräftas.
Amasis är 133 m lång, byggd 1923 och ligger på ca 45 m djup. Antares är 96 m
lång, byggd 1937 och ligger på 47-49 m. De är svåra dykmål pga djupet och
strömt vatten. Beskrivs i Vrak i svenska vatten av Claes-Göran Wetterholm.
Foto av Antares. Länk

--
mvh
leder i Tjøme og Nøtterøy Dykkeklubb
Dag Deberitz
d-deber@online.no
Tønsberg - "Nårvei"

Dykkofon: 922 35777
Besøk mitt fotoalbum:
http://community.webshots.com/user/busdiver_/
\!/
(@ @)
----oOO-(_)-OOo------------OOOO0000oooo...._([;]@-[=<
Alle vedlegg samt mailstammen er virussjekket
med siste oppdatering av PC-cillin2003 fra Trend Micro (www.antivirus.com)



Dag Deberitz (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Dag Deberitz


Dato : 14-07-03 20:49


"Dag Deberitz" <d-deber@online.no> wrote in message
news:tGDQa.6144$os2.93404@news2.e.nsc.no...
>
> "Morten Reistad" <mrr@acer.reistad.priv.no> wrote in message
> news:cqeueb.eo1.ln@acer...
> >
> > Jeg seilet over fra Marstrand til Skagen igår; og grunnet litt
> > problem med seil kom vi litt lenger nord enn den normale rute er;
> > ca rett ut for Pater Noster-øyene.


Her er linken til vraksiden jeg fant på søk i Google:
http://www.abc.se/~m10354/mark/vrak-v.htm

Dag



Morten Reistad (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Reistad


Dato : 15-07-03 17:41

In article <ZODQa.13120$Hb.226115@news4.e.nsc.no>,
Dag Deberitz <d-deber@online.no> wrote:
>
>"Dag Deberitz" <d-deber@online.no> wrote in message
>news:tGDQa.6144$os2.93404@news2.e.nsc.no...
>>
>> "Morten Reistad" <mrr@acer.reistad.priv.no> wrote in message
>> news:cqeueb.eo1.ln@acer...
>> >
>> > Jeg seilet over fra Marstrand til Skagen igår; og grunnet litt
>> > problem med seil kom vi litt lenger nord enn den normale rute er;
>> > ca rett ut for Pater Noster-øyene.
>
>
>Her er linken til vraksiden jeg fant på søk i Google:
>http://www.abc.se/~m10354/mark/vrak-v.htm

Jeg er for tiden litt tidvis offline fra web; men har med
mail og noen newsgrupper. Skal lese når jeg finner en
webkafe.

Jeg poster dette fra 57 gr 54.74 " N 9 gr 30.14 " Ø;
så dere forstår muligens at det er litt lite bredbånd
her i trakten.

-- mrr


Morten Reistad (15-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Reistad


Dato : 15-07-03 17:30

In article <tGDQa.6144$os2.93404@news2.e.nsc.no>,
Dag Deberitz <d-deber@online.no> wrote:
>
>"Morten Reistad" <mrr@acer.reistad.priv.no> wrote in message
>news:cqeueb.eo1.ln@acer...
>>
>> Jeg seilet over fra Marstrand til Skagen igår; og grunnet litt
>> problem med seil kom vi litt lenger nord enn den normale rute er;
>> ca rett ut for Pater Noster-øyene.
[snip]
>
>Hei på U!
>Dette lukter av "ANTARES" som ble torpedert 10/4-1940 av den engelske
>U-båten SUNFISH som dagen før hadde den torpedert "AMASIS" ved "Tovas Ungar"
>utenfor Brofjorden vest av Lysekil.
>
>Jfr. boken "Det hände i väst" av Terje Fredh, Lysekil.
>
>Se også: her:
> Amasis (58°14,36' / 11°15,78') och Antares (58°09',82 / 11°14',86). I

Nei, det var ikke i nærheten av noen av disse. Lengdegraden er
nesten korrekt, men dette ligger vel 20 nm lenger syd.

>början av 1940 ville tyskarna säkra malmtransporten från Narvik, britterna
>ville stoppa den. Tyskarna hann först till Norge. Dessa tyska lastfartyg var
>på väg mot Oslo vid anfallet mot Norge, sänktes utanför Lysekil av brittiska
>ubåten Sunfish 9-10 april 1940. Officiellt var de lastade med stenkol, men i
>verkligheten hade åtminstone Antaris krigsmateriel. Uppgifter om trupper
>gömda under ett lager kol i lastrummet på Amasis har inte kunnat bekräftas.
>Amasis är 133 m lång, byggd 1923 och ligger på ca 45 m djup. Antares är 96 m
>lång, byggd 1937 och ligger på 47-49 m. De är svåra dykmål pga djupet och
>strömt vatten. Beskrivs i Vrak i svenska vatten av Claes-Göran Wetterholm.
>Foto av Antares. Länk

Takk for info.

-- mrr



Morten Sakariassen (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Sakariassen


Dato : 16-07-03 18:51

Hei
Har sett litt på det og ut i fra hva jeg kan se ligger det ca. 10-12 vrak i
det området.
I følge skawdyk sin undervannsguide.
Så før en vet noen litt mere eksakt posisjon, er det umulig å si om det er
et jomfru vrag.
Så hvis det er av interesse kan jeg sjekke det.

Morten Sakariassen
http://www.sakarias.com



Per Siebeneicher (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Siebeneicher


Dato : 02-06-03 19:38

Data på vraget :

Navn : Fu Shan Hai.
Værft : Jiangnan shipyard.
Byggeår : 1992 - 1995.
Type : Bulk Carrier.
Dødvægt : 70,000 ton.
Længde : 225 m.
Bredde : 32,2 m.
Max dybde : 65,4m.
Min dybde : 20 m.
Last : Gødning.

Sank efter kollision med Polsk containerskib "Gdynia". 3 sømil nord for
Hammerodde.
Skibet er efter alt at dømme brækket over ved 4 ell.5 lasteluge.

mvh. Per.

"Claus Hansen" <claus@systemagic.dk> skrev i en meddelelse
news:nlJgEmQKDHA.2132@gud.bends.dk...
> http://nyhederne.tv2.dk/tema.php3?id=2942
>
>
>
>



Ukendt (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-03 19:21

> Navn : Fu Shan Hai.
> Værft : Jiangnan shipyard.
> Byggeår : 1992 - 1995.
> Type : Bulk Carrier.
> Dødvægt : 70,000 ton.
> Længde : 225 m.
> Bredde : 32,2 m.
> Max dybde : 65,4m.
> Min dybde : 20 m.
> Last : Gødning.
>
> Sank efter kollision med Polsk containerskib "Gdynia". 3 sømil nord for
> Hammerodde.
> Skibet er efter alt at dømme brækket over ved 4 ell.5 lasteluge.


Last Gødning ?? jeg troede at det var olie der drev i land i sverige


--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen
The Deeper I Go The Happier I Get
Npw5250 Symphony 3,3




Søren Reinke (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Søren Reinke


Dato : 03-06-03 20:02

Brian wrote:
>>
>> Sank efter kollision med Polsk containerskib "Gdynia". 3 sømil nord
>> for Hammerodde.
>> Skibet er efter alt at dømme brækket over ved 4 ell.5 lasteluge.
>
>
> Last Gødning ?? jeg troede at det var olie der drev i land i
> sverige

Ja men et skib skal vel også havde brændstof

/Søren


Søren Arnvig (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 03-06-03 21:09


"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse
news:3edcf0a2$0$13023$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Brian wrote:
> >>
> >> Sank efter kollision med Polsk containerskib "Gdynia". 3 sømil nord
> >> for Hammerodde.
> >> Skibet er efter alt at dømme brækket over ved 4 ell.5 lasteluge.
> >
> >
> > Last Gødning ?? jeg troede at det var olie der drev i land i
> > sverige
>
> Ja men et skib skal vel også havde brændstof

det er korrekt.
Der er skibets knap 1700 tons brændstof som lækker ud.
Ifølge berlingeren bestod lasten af NatriumClorid, så vi
kan nok regne med at der skal lidt mere bly på i østersøen fremover

Søren Arnvig



Søren M (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Søren M


Dato : 03-06-03 21:48

> det er korrekt.
> Der er skibets knap 1700 tons brændstof som lækker ud.
> Ifølge berlingeren bestod lasten af NatriumClorid, så vi
> kan nok regne med at der skal lidt mere bly på i østersøen fremover

Nappet fra www.sok.dk

Skibets last består af 65.998,92 tons potaske fordelt som følger:

Lastrum1: 9290 tons; lastrum 2: 8379; lastrum 3: 10300 tons; lastrum 4: 9000
tons; lastrum 5: 10300 tons; lastrum 6: 9800 tons; lastrum 7: 9000 tons.



/søren



Søren Arnvig (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 03-06-03 22:06


"Søren M" <sorenm@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bbj1lo$op3$1@sunsite.dk...
> > det er korrekt.
> > Der er skibets knap 1700 tons brændstof som lækker ud.
> > Ifølge berlingeren bestod lasten af NatriumClorid, så vi
> > kan nok regne med at der skal lidt mere bly på i østersøen fremover
>
> Nappet fra www.sok.dk
>
> Skibets last består af 65.998,92 tons potaske fordelt som følger:
>
> Lastrum1: 9290 tons; lastrum 2: 8379; lastrum 3: 10300 tons; lastrum 4:
9000
> tons; lastrum 5: 10300 tons; lastrum 6: 9800 tons; lastrum 7: 9000 tons.

Så er der guf til rebreatherdykkerne.
Potaske (KaliumCarbonat) i vandig opløsning
absorberer CO2 , tænk lige over det....

Søren Arnvig



Søren M (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Søren M


Dato : 03-06-03 22:10

> Så er der guf til rebreatherdykkerne.
> Potaske (KaliumCarbonat) i vandig opløsning
> absorberer CO2 , tænk lige over det....

*GG*, så er det bare at fatte en stor skovl!

/søren



Ukendt (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-03 23:01


"Søren M" <sorenm@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bbj2tp$6rh$1@sunsite.dk...
> > Så er der guf til rebreatherdykkerne.
> > Potaske (KaliumCarbonat) i vandig opløsning
> > absorberer CO2 , tænk lige over det....
>
> *GG*, så er det bare at fatte en stor skovl!
>
> /søren
>


Mon ikke man kan bruge skipperen ;-]


--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen
The Deeper I Go The Happier I Get
Npw5250 Symphony 3,3



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste