Backup, hvorfor altid tape?
Fra : Torben

Dato : 01-06-03 14:56

Endnu et spg til server-folkene...

Hvorfor bruger man tape til backup og ikke cdr/dvdr eller bare alm
handdiske?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-06-03 15:42

Torben wrote:

> Endnu et spg til server-folkene...
>
> Hvorfor bruger man tape til backup og ikke cdr/dvdr eller bare alm
> handdiske?

Gør man _altid_ det?

Jeg har set mange spændende løsninger på mindre servere, men skal man
tage backup af større data-mængder, giver tape ofte den billigste
løsning.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten L.

Dato : 01-06-03 18:47

"Torben" <tjp@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Endnu et spg til server-folkene...
>
> Hvorfor bruger man tape til backup og ikke cdr/dvdr eller bare alm
> handdiske?

Et LTO-2 bånd med plads til 230Gb ukomprimeret fylder lidt mindre end 3
CD-cases stablet...
samme LTO teknologi kører (med kompression) i nabolaget af 45Mb/sec - altså
i omegnen af 20 gange hurtigere end CD-W

/Morten

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 02-06-03 16:45

> Hvorfor bruger man tape til backup og ikke cdr/dvdr eller bare alm
> handdiske?

Et bånd kan tåle at blive tabt på gulvet... en harddisk kan man risikere
giver op der... CD-R er der ingen garanti for hvor længe dataene bliver
liggende på, selvom de fleste siger 10 år, desuden kan en enkelt lille ridse
spolere en CD-R. På en CD-R/DVD-R er der plads til 0,7/4,3GB, med bånd kan
man nemt have 200GB på et medie...

Fra : Jakob Høppermann

Dato : 02-06-03 18:53

Flere båndtyper kan også tåle at blive kogt, mm. hvis det nu er det man
lyster

Jakob Høppermann

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 02-06-03 20:53

> Flere båndtyper kan også tåle at blive kogt, mm. hvis det nu er det man
> lyster

hmmm...... det må efterprøves.... man skal nok bare lige sørge for de er
blevet helt tørre inden man smider dem i "båndstationen" igen

Fra : Jørgen Kaare Jensen

Dato : 03-06-03 08:45

Pris pr. MB
Du kan let anbringe din backup i et fysik andet rum i flere versioner. Det er
lidt svært med disk backup.
CD har for lidt kapacitet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-06-03 17:35

Jørgen Kaare Jensen wrote:
> Du kan let anbringe din backup i et fysik andet rum i flere versioner. Det er
> lidt svært med disk backup.

Nej, da den disk man bruger til backup ikke sidder i samme maskine.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-06-03 17:34

Torben wrote:
> Hvorfor bruger man tape til backup og ikke cdr/dvdr eller bare alm
> handdiske?

Det gør man heller ikke altid, faktisk foretrækker jeg personligt
harddiske.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3