Elastik VS Trykluft
Fra : Martin Nielsen

Dato : 31-05-03 16:57

Hej NG

Vi er 2 dykkere som gerne vil gøre mere ud af UV jagt, men kan ikke finde ud
af hvilken type harpun vi skal vælge. Skal det være elastik eller trykluft?
Når vi snakker med folk så anbefaler de begge dele. Hvad er + og - ved de 2
typer og hvad str. skal man vælge så man får det bedste kompromis mellem
bundfisk og fritstående fisk. Det er kun til brug i DK.

Mvh
Martin

Fra : Palle Villesen

Dato : 02-06-03 10:47

Tja....

Trykluft KAN være træls på lidt dybere vand, da de mister lidt kraft...

Til gengæld er de mindre og lidt fiksere at rende rundt med. Typisk tror
jeg at en 50 cm trykluft og en 70 cm elastikharpun ca. er lige brugbare
(uden nogen form for argumenter)...

Jeg har selv en lille billig elastikharpun som fungerer fint og skyder
det den skal (den er lidt lille til multer).

Hvis jeg nogensinde får taget mig sammen og køber en ny skal det være en
elastikharpun på ca. 90 cm og den eneste "vigtige" ting for mig: snoren
skal sidde i en ring om spydet så snoren IKKE skal sidde ned langt
spydet, som det gør når den er bundet fast i enden af spydet...

Det er sådan set det eneste... Prisen er sådan set den samme, medmindre
du som jeg køber en rigtig billig elastikharpun - men så har jeg også en
snor flagrende i vandet og den sidder fast i enden af spydet.... men den
rammer egentlig godt nok...

Størrelsen er jeg til gengæld rimelig sikker på... halvstor... Min
harpun på 75 cm. elastik er perfekt til vrag men mange andre render
rundt med en lidt større uden problemer.... Og jeg har problemer med
pelagiske fisk...

P.
biodyk

Fra : Martin Nielsen

Dato : 11-06-03 23:23

Tak for svaret.

Er der ikke andre som kan give lidt meninger/erfaringer til kende. Det er
højt værdsat.

Mvh
Martin