Dåb
Fra : Jens Nielsen

Dato : 28-03-01 11:11

Hej med jer - jeg er i kontakt med et firma, der har spurgt mig om hvor
gamle børn generelt er i Danmark når de bliver døbt.

Jeg skød på omkring de 3 måneder - er det helt forkert?

mvh
Jens

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 28-03-01 12:37

Nej jeg tror ikke det er helt forkert. Alle de børn jeg sådan lige kan komme
på er døbt når de har været omkring 3 mdr.

Kristina Søndergaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-01 12:53

"Jens Nielsen" <jni@post.dk> skrev:

>Hej med jer - jeg er i kontakt med et firma, der har spurgt mig
>om hvor gamle børn generelt er i Danmark når de bliver døbt.
>
>Jeg skød på omkring de 3 måneder - er det helt forkert?

Det lyder som et godt bud - men prøv at spørge en kordegn, eller
evt. i kirkeministeriet.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Milea

Dato : 28-03-01 16:04

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens_gy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

MIne 3 børn er dødbt imellem 7 og 9 uger gamle...så jeg vil tro den holder
meget stik, da størstedele af forældrepar jeg kender, har døbt deres børn
inden 3 måneder *S*

Milea

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 28-03-01 18:57

"Hej Jens
Som korsanger har jeg været med til en del barnedåb,
og jeg vil tro, at børnene har været omkring 3
måneder, men der har også været udsving til
begge sider. Spørg dit lokale kordegnkontor,
det kan være de kan lave et "overslag".

MVH Carina

Fra : Gitte Beyer

Dato : 28-03-01 22:33

Hejsa

>Jeg skød på omkring de 3 måneder - er det helt forkert?

Jeg tror det er et ganske godt bud. Jeg kender kun 2 eksempler på dåb
af børn ældre end 3 måneder, én på 5 måneder (som var født for tidligt
og som, hvis hun var født til "normal" tid, ville have været ca. 3
måneder ved dåben) og så min egen søn der var 10 dage fra grænsen* på
6 måneder.

MVH

Gitte

* Ifølge loven skal et barn være døbt/navngivet inden det fylder 6
måneder.

Fra : Bess

Dato : 29-03-01 06:26

> * Ifølge loven skal et barn være døbt/navngivet inden det fylder 6
> måneder.

Hvilken lov siger at et barn skal døbes?

mvh
Bess

Fra : Gitte Beyer

Dato : 29-03-01 07:18

Hej Bess

>Hvilken lov siger at et barn skal døbes?

Læg mærke til, at jeg skriver navngivet efter bindestregen. Der er
nemlig ikke noget som helst krav om, at et barn skal døbes, det har
nemlig kun noget med forældrenes kristne overbevisning at gøre. Men et
barn _skal_ have et navn, og det inden for 6 måneder. Hvis ikke man
som forældre overholder dette, så vil "det offentlige" gå ind og
diktere et navn til barnet (dog vist først efter diverse "rykkere").
Kender faktisk et par, som det er sket for....
Og med hensyn til, at grænsen er 6 måneder, er jeg temmelig meget
sikker i min sag, for jeg/vi fik det nemlig undersøgt fordi vores søn
var så gammel, da han blev døbt. Det var nemlig sådan, at vi gerne
ville holde bryllup og barnedåb samtidigt, og bryllupsdatoen var
planlagt et par år i forvejen...
Jeg kan dog ikke lige på stående fod henvise til hvilken paragraf, der
eksakt er tale om, men hvis du er interesseret kan jeg da finde ud af
det *SS*

MVH
Gitte

Fra : Bo Jensen

Dato : 29-03-01 12:07

"Gitte Beyer" <gitte@beyer.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> diktere et navn til barnet (dog vist først efter diverse "rykkere").
> Kender faktisk et par, som det er sket for....
Ja og hvis man ikke vil høre, så må man føle
UfR 1999.1288 ØLD: Forældre idømt bøde på 400 kr. til hver for at have
undladt at oplyse barns fornavn til ministerialbogen inden 6 måneder efter
barnets fødsel, jfr. navnelovens § 10, stk. 2. De ønskede af principielle
grunde ikke at anmelde barnets navn via den danske folkekirke. Den i
navneloven fastsatte forpligtelse fandtes ikke at stride med GRL § 68. De
blev desuden dømt til at betale tvangsbøder på 1.000 kr. til hver pr.
påbegyndt måned.

> [...]
> Jeg kan dog ikke lige på stående fod henvise til hvilken paragraf, der
> eksakt er tale om, men hvis du er interesseret kan jeg da finde ud af
Det pågældende § er Navnelovens § 10

§ 10. Et barn skal tillægges et eller flere fornavne. Som fornavn må ikke
vælges et navn, der ikke er et egentligt fornavn, eller som kan blive til
ulempe for barnet.
Stk. 2. Fornavn skal senest 6 måneder efter barnets fødsel anmeldes til
ministerialbogen (personregisteret) af barnets forældre eller den, der har
forældremyndigheden, eller tillægges barnet ved dåb.
Stk. 3. Forandring af fornavn kan ske ved anmeldelse til ministerialbogen
(personregisteret).

Med venlig hilsen

Bo Jensen

Fra : Tine Andersen

Dato : 30-03-01 11:00

> [...]
> gamle børn generelt er i Danmark når de bliver døbt.
>
> Jeg skød på omkring de 3 måneder - er det helt forkert?

Mine to var hhv. 5 og 6 uger, da de skulle i oldemors gamle dåbskjole, der
ikke var ret stor. Børn blev vist døbt tidligere i gamle dage - de skulle jo
helst ikke nå at dø først.

Tine