Spørgsmål vedr "agent" i Danmark.
Fra : Jens Nielsen

Dato : 28-03-01 10:59

Hej med jer,

Jeg er i kontakt med et engelske firma der har bedt mig om nogle oplysninger
vedr. agent-forhold i Danmark.

Virksomheden har tidligere haft en agent i Frankrig, men i Frankrig er der
vist en speciel lov, der betyder at en agent (selvom der er et seperat
kontrakt-forhold) betragtes som en ansat og det er derfor ikke særligt nemt
at skifte agent i Frankrig. Virksomheden i England vil gerne sikre sig at
situationen ikke er den samme i Danmark.

Umiddelbart vil jeg mene at der ikke burde blive lignende problemer i
Danmark, hvis man laver en klar kontrakt mellem virksomheden og agenter, men
vil gerne have jeres synspunkter inden jeg går tilbage til virksomheden.

mvh
Jens

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 28-03-01 11:11

"Jens Nielsen" <jni@post.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
men
> vil gerne have jeres synspunkter inden jeg går tilbage til virksomheden.

Lov om Handelsagenter og handelsrejsende regulerer forholdet.

Loven kan fraviges ved aftale. Uddrag:

Lov 1990-05-02 nr 272

om handelsagenter og handelsrejsende

Kap 1. Lovens fravigelighed
§ 1. Loven kan fraviges ved aftale, medmindre andet er angivet i loven.
Reglerne i kapitel 3 kan desuden fraviges ved sædvane.
Stk 2. De regler i §§ 22 og 25-27, der ikke kan fraviges til skade for
handelsagenten, kan heller ikke ved en lovvalgsaftale fraviges til skade for
agenten, hvis forholdet uden lovvalgsaftalen ville være underkastet denne
lov.
Stk 3. Finder dansk ret anvendelse i et tilfælde, hvor handelsagentens hverv
for agenturgiveren ifølge kontraktens bestemmelser ikke skal udføres i et
land, der er medlem af EF eller EFTA, eller i et af de nordiske lande, kan
parterne fravige alle bestemmelser i denne lov. §§ 22 og 25-27 kan dog ikke
fraviges, hvis der i et land, hvor handelsagentens hverv skal udføres, eller
hvor handelsagenten er hjemmehørende, gælder ufravigelige regler om
opsigelse og godtgørelse i agenturforhold.
Kap 2. Handelsagenter
§ 2. Ved en handelsagent forstås i denne lov den, som for en anden
(agenturgiveren) mod vederlag har påtaget sig for dennes regning
selvstændigt og vedvarende at virke for salg eller køb af varer ved at
indhente tilbud (ordre) til agenturgiveren eller ved i dennes navn at indgå
aftale herom.
§ 3. Agenturgiveren og handelsagenten har ret til fra den anden part at
modtage et underskrevet dokument, der angiver agenturaftalens vilkår
herunder eventuelle senere aftalte vilkår.
Stk 2. Stk 1 kan ikke fraviges ved aftale.

Dernæst kan en agent måske blive funktionær, jf. Funktionærlovens § 1. Men
dette er din medkontrahents problem - ikke dit.

Således er der nok frit slag for, hvad du og din kommende hvergiver kan
aftale.

/Peter

--
http://vvv.grauslund.com/