Siden kan ikke vises ??
Fra : Is

Dato : 29-05-03 23:51

Hej
Jeg har tidligere spurgt om noget ang et hæfte men en dagbog, den driller
mig en del, så derfor er jeg begyndt med nogle øvelser jeg bare selv sætter
samme for at se resultatet efterhånden som jeg bygger på, og samtidig øve
mig i at se hvor fejlen opstår .

når jeg prøver at åbne siden i IE står der : Siden kan ikke vises

og nederst står :
HTTP 500 - Intern serverfejl
Internet Explorer
asp. filen ser sådan ud
---
<%Option Explicit%>

<% 'altid den nyeste
Response.AddHeader "Pragma", "no-cache"
Response.AddHeader "Cache-control", "private"
Response.Expires = -1000
%>

<%
Dim id, funktion
%>

<%

Dim strMsg
strMsg = "Så langt så godt"
Response.Write strMsg

%>

<%
id = 17
Response.Write id
%>

<%
funktion = "slet"
Response.Write funktion
Response.End

%>

<%
if funktion = "opret" then Response.Write funktion &"&nbsp;&nbsp;"&"det
var det"
else Response.Write funktion &"&nbsp;&nbsp;"&"det var noget andet"
end if
Response.End
%>
---

hvorfor vil den ikke det ??

hvis jeg foran hver af da de 4 linjer sætter en ' , så vil siden godt vises.

indholder er så
---
Så langt så godt
17
slet
---
og det er vel rigtigt,?

men hvis jeg så igen fjerner de 4 ' , og opdater siden, så vil den godt
vises med følgende fejl oplysning
---

Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl fejl '800a03ea'

Der er en syntaksfejl

/kap4/validering.asp, line 39

else Response.Write funktion &"&nbsp;&nbsp;"&"det var noget andet"
^---
Hvorfor vil den godt det nu ?? og hvad gør jeg galt ?

På forhånd tak

Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Torben Brandt

Dato : 30-05-03 00:15

Is wrote:
> når jeg prøver at åbne siden i IE står der : Siden kan ikke vises
>
> og nederst står :
> HTTP 500 - Intern serverfejl
> Internet Explorer

Husk _altid_ at indstille browseren til at vise hvad fejlen er. Nederst
i dit indlæg ser det ud til at du har fundet indstillingen.
<URL:http://www.asp-faq.dk/article/?id=45>

> asp. filen ser sådan ud
> ---

<snip : kode, der ser fint ud>

> [...]
> ^---
> Hvorfor vil den godt det nu ?? og hvad gør jeg galt ?

Man skal være opmærksom på hvor man sætter linieskift i ASP, for de har
en betydning - modsat andre sprog.
Man kan lave If-sætninger på flere måder. Her er nogle eksempler:

If condition Then statement

If condition Then
statements
End If

If condition Then
statements
Else
statements
End If

If condition1 Then
statements
ElseIf condition2 Then
statements
End If

I ovenstående betyder 'condition' noget der er True eller False.
'statement' er præcis én linies kode. 'statements' er en eller flere
liniers kode.
Der er sikkert også flere, men disse skulle være nok. Det ser ud til at
du skal bruge metode 3, så du skal have indsat et par linieskift efter
'Then' og 'Else'

/Torben

Fra : Is

Dato : 30-05-03 18:41

#Jeg kan ikke forstå hvorfor der ikke bliver sat en > foran linjerne i dette svar ?? det plejer OE da at gøre .

Husk _altid_ at indstille browseren til at vise hvad fejlen er. Nederst
i dit indlæg ser det ud til at du har fundet indstillingen.
<URL:http://www.asp-faq.dk/article/?id=45>
---
#jeg er ikke sikker på at jeg har fundet det rigtige sted, jeg synes ikke ovenstående link beskriver det entydigt .
Jeg har flueben i , vis en meddelse om hver scriptfejl,
jeg har også flueben i , vis meddelse om uskadelige HTTP-fejl , er det den der ikke skal være sat til ??

---

If condition Then statement
---
#Skal der ikke være End If i denne ??

---

, så du skal have indsat et par linieskift efter
'Then' og 'Else'
---
#det er ikke gjordt i det hæfte jeg prøver at lave eksempler fra, men jeg kan se at det gør en forskel

Fra : Torben Brandt

Dato : 30-05-03 20:11

Is wrote:
> [...]
> Jeg har flueben i , vis en meddelse om hver scriptfejl,
> jeg har også flueben i , vis meddelse om uskadelige HTTP-fejl, er det
Præcis. Citat fra ovenstående link:
"Sørg for at der IKKE er krydset af i feltet Show friendly HTTP
Errors/Vis brugervenlige HTTP fejlmeddelelser"

Hvis man har krydset det af, så står der bare:
HTTP 500 - Intern serverfejl
Internet Explorer
Hvis man ikke har krydset af, så vil det stå:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl fejl '800a03ea'
Der er en syntaksfejl
/kap4/validering.asp, line 39
else Response.Write funktion &"&nbsp;&nbsp;"&"det var noget andet"

Her er den nederste version jo klart nemmest at finde fejl ud fra.

> If condition Then statement
> ---
> #Skal der ikke være End If i denne ??
> ---

Nej. Det kunne f.eks. ser således ud:
If var < 0 Then var = 0
Det hele skal dog stå på én linie, ellers er vi i et af de andre tilfælde.

> [...]
> 'Then' og 'Else'
> ---
> #det er ikke gjordt i det hæfte jeg prøver at lave eksempler fra,

Så er det et dårligt hæfte
Håber at du fik det til at fungere alligevel.

/Torben

Fra : Is

Dato : 30-05-03 22:02

[...]

# det er muligt du har ret, men jeg havde med fluebenet sat også fået fejl meddelser som den sidste, HVIS ellers siden kunne findes, og jeg synse tit det er hvis det er nogle bestemte fejl (ved dog ikke hvilke) at siden ikke kan vises.

---

Så er det et dårligt hæfte
Håber at du fik det til at fungere alligevel.

---
# Det kan jeg kun give dig ret i, og nej, jeg har ikke fået det til at virke, det er derfor jeg bøvler med de her sp nu. Men man kan jo så sige at, istedet for at skrive nogle koder af der bare virker, så skal jeg sætte mig ind i hvordan det virker i stedet for, og det vinder jeg jo så ved siden hen.

Jeg kan måske proppe et nyt sp ind her.
Når nu jeg skal lave noget hvor jeg med fra side 1 skal have nogle data med som jeg skal bruge på side 2 (og måske også side 3) f eks "id"
er der en side det bliver forklaret på ? HTML.DK eller lignende
der står noget med; Request.QueryString("id") men hvordan virker det ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-03 22:20

Is skrev:

> #Jeg kan ikke forstå hvorfor der ikke bliver sat en > foran
> linjerne i dette svar ?? det plejer OE da at gøre .

Det er fordi Torben bruger Quoted-Printable i sine indlæg. Det er
en dårlig idé - primært fordi OE, som du har erfaret, ikke kan
citere QP-indlæg korrekt.

Torben, ret venligst indstillingerne for encoding i din newsreader.
Der er to muligheder: 8 bit og Quoted Printable. Vælg det første.

Jeg ved ikke hvordan det gøres, men hvis du ikke selv kan finde
indstillingen, kan du givetvis få hjælp i gruppen

Jeg sætter FUT dertil.

FUT: <news:dk.edb.internet.software.mail+news>
(svar på dette indlæg havner i nævnte gruppe)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 02-06-03 20:31

Jeg har lige et tillægsspørgsmål ang ElseIf

> If condition1 Then
statements
ElseIf condition2 Then
statements
End If

Havd er forskeller på
---
ElseIf
&
Else If
---

Jeg havde lavet en hvor der stor ElseIf
og fik følgende fejl :

En sætning var ventet

/kap4/validering.asp, line 43

End If
^--ved at dele til "Else If" var der ingen fejl-- Venlig hilsen Erik
Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-03 20:53

Is skrev:

> Havd er forskeller på
> ---
> ElseIf
> &
> Else If
> ---

"ElseIf" er en del af én if-sætning.
"Else If" er en if-sætning der begynder midt i en anden if-sætning.
Forskellen er at den sidste model kræver et ekstra End if.

Se eksemplet her:

' ** Med Else If **
If x = 1 Then
   ' Gør noget