Grimt havebassin
Fra : LVS

Dato : 29-05-03 21:43

Vi har haft et støbt havebassin i mange år, som har trives sådan nogenlunde,
men sprang læk i vinter.
Nu har vi gravet det større, ca. 6000 liter, ca, 1,50 på det dybeste sted.
ca. 5*3 m.
Lagt med folie, de store fisk har det godt, men det bliver ved med at være
grumset. Der er Hozlock uw. lys, er renset, købt for ca, 9 måneder
siden,kraftig dykpumpe, samt filterkasse, har givet det algefjerner flere
gange, og ved start fik det bassinstart. Der ligger sådan ligesom grums/støv
på alle flader rundt i bassinet, og vi kan ikke se bunden, der er ca. 6
planter og 3 åkander i.
Det har stået sådan siden påske, da vi lavede det.
HVAD SKAL VI GØRE, FOR AT FÅ DET KLART????????

PÅ FORHÅND TAK:

Fra : Alex W

Dato : 30-05-03 07:57

Et gammelt råd er at sætte halm i vandet. Det vil give infusorier der vil
æde algerne.
Jeg har ikke prøvet det i mit basin, jeg lader det være når det ser sådan
ud. Det gør det typisk efter en hovedrengøring ) Der kommer automatisk i
ballance i løbet af sommeren hvis der er planter nok!

Det der med at tilsætte alle mulige kemikalier er en helt tåbelig idé som er
opfundet af nogle smarte forretningsfolk. Det skader som regel mere end det
gavner!!
Den eneste form for indgriben kan være, at sørge for at PH og DH værdien er,
hvor man vil have den (ikke for surt og ikke for akalisk)

Jeg har lavet et vandløb hvor jeg har brøndkarse, Den vokser sig enorm og
jeg plukker til æggemad.. og når der er alt for meget smider jeg det væk...
på den måde kommer jeg af med mange af gødningsstofferne. Prøv også med
vandskuds planter. De formere sig meget... og tynd så ud i dem, så fjerner
i også gødningsstofferne som er dem der er medvirkende til forureningen med
alger mv.

Godt råd. Hold ikke ret mange fisk i dammen!! En dam på den størrelse i har,
kan bære 10 -12 fisk af 10-20 cm længde!! Er der flere, er der overbefolket!
Jeg har ca 7-8000 liter og var oppe på 30 fisk sidste år med unger... Det
var i overkanten. I naturen går der ca. 1 fisk pr. 2- 3000 liter !!

Alex