Bier & Hvepse
Fra : carsten

Dato : 29-05-03 20:44

Hej i NG.
Vi har to fuglekasser meget tæt på hinanden, og i den ene kasse er der
flyttet en familie bier ind, og i den anden kasse er hvepsene flyttet ind.
Jeg vil smadder gerne af med begge dele, så derfor spørger jeg i NG, om der
er nogen der har erfaring/gode ideer med at slippe af med dyrene? Det skal
lige siges, at forslag om ildspåsættelse m.v. ikke er brugbare, da
fuglekasserne hænger helt oppe under taget (og vi har stråtag).
Ha en herlig kr. himmelfart !
På forhånd tak !!
Carsten

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-05-03 21:01

Min onkel satte engang et kanonslag fast på et hvepsebo. Fuck det var
for vildt

Fra : carsten

Dato : 29-05-03 21:09

Tanken har faktisk strejfet mig

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 29-05-03 21:18

"carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> Tanken har faktisk strejfet mig
> "Brian B. Christensen" <not@for.public> skrev i en meddelelse

Hvis der skal gøres noget, skal det i hvertfald gøres om aftenen - da er de
sløvest.

Jeg har to forslag, det ene brugte vores tømrer sidste år, da der var et
hvepsebo, der hvor han skulle arbejde.
Først sprayede han med noget, han købte i en tømmerhandel, derefter fyldte
han ud med isoleringsskum.
Andet forslag er mit eget. Når nu det er en fuglekasse, kunne man vel stikke
en haveslange derind, skynde sig væk og tænde for vandet ?

VH Birgitte

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 29-05-03 20:57

> [...]
> lige siges, at forslag om ildspåsættelse m.v. ikke er brugbare, da
> fuglekasserne hænger helt oppe under taget (og vi har stråtag).

Med hensyn til bier, så ring til en biavler, ham vil blive lykkelig for at
få dem.

Hvepse kender jeg ikke noget til, men om han måske ikke har et godt råd
eller to

Allan Bach

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-05-03 21:16

> [...]
> lige siges, at forslag om ildspåsættelse m.v. ikke er brugbare, da
> fuglekasserne hænger helt oppe under taget (og vi har stråtag).

Hej Carsten
Hvis du har en biavler i nærheden (spørg evt. en landmand i området) vil han
sikkert gerne hente bierne for dig. Han kan sikkert også hjælpe dig med
vepseboet.

Kan du tage kasserne ned?
Hvis du kan det, er det bare ned i en plasticsæk med kasserne efter mørkets
frembrud hvor beboerne er hjemme.
Derefter kan de aflives med insektgift.

Jeg synes det er en skam at aflive bierne hvis der findes en biavler i
området.

mvh
en anden Carsten

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 29-05-03 21:18

> [...]
> flyttet en familie bier ind, og i den anden kasse er hvepsene flyttet
> ind. Jeg vil smadder gerne af med begge dele,

Ang. hvepse: Lad dem være. De er til gavn i naturen og tager MASSER af
utøjslarver og insekter. Boet dør ud af sig selv til efteråret. Dog skal du
til den tid rense fuglekassen, fordi hvepseboet formentlig har fyldt kassen
helt op.
Det er i øvrigt fantasisk spændende at følge et hvepsebos udvikling, og man
kan sagtens leve i en art væbnet neutralitet med dem.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove MAIL from my email-address when replying.
Enlevez MAIL de mon adresse électronique pour me contacter.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 29-05-03 21:43

> [...]
man
> kan sagtens leve i en art væbnet neutralitet med dem.

Ja, jeg kom jo med gode råd ang. udryddelse, men er dog også enig i det
ovenstående, men hvis boerne et for tæt på f.eks. terrassen, og man har
mindre børn, vil jeg nu også helst af med især hvepsene.

VH Birgitte

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 04-06-03 12:09

Jeg blev nu overfaldet 2 gange sidste år af en flok hvepse der havde checket
ind i min kompostbeholder..
De fik dog lov at blive boende, men hvis der er børn i huset, mener jeg de
bør fjernes..

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Martin Buhelt

Dato : 04-06-03 13:44

"Bjarne Kunckel" <bjjku@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind i min kompostbeholder..
> De fik dog lov at blive boende, men hvis der er børn i huset, mener jeg de

Er det ikke lidt synd for børnene

/Martin

Fra : Krabsen

Dato : 04-06-03 14:12

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjarne Kunckel" <bjjku@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> checket
>
> Er det ikke lidt synd for børnene
>
> /Martin

Hvad giver mest uro i hjemmet: En flok unger hele året eller en hveps eller
to i løbet af sommeren?.

/Krabsen

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 04-06-03 19:12

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjarne Kunckel" <bjjku@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Er det ikke lidt synd for børnene
>
> /Martin

Jo, men når det gælder dyr (og insekters) velfærd, må vi alle komme med
ofre

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : lars bo

Dato : 05-06-03 00:07

> [...]
> ind i min kompostbeholder..
> De fik dog lov at blive boende, men hvis der er børn i huset, mener jeg de

Grøn front, naturen længe leve, bare det ikke er i min baghave.
Asfalter det grønne skidt, ikke sandt.
hilsen
lars bo