CSS validering
Fra : Susanne Petersen

Dato : 29-05-03 20:05

Del af stylesheet:

body {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
background-color: #E6E6E6;
font-size: 10px;
margin-top: 10px;
margin-left: 20px;
margin-right: 20px;
}

W3C's validator kommer med flg. advarsel: "Line : 3 Level : 1 You have no
color with your background-color : body"
Jeg forstår altså ikke lige hvad det er for en color jeg bør sætte - jeg har
sat background-color i body, hvad er det så der mangler?

SP

--
- machines are nice people generally

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-05-03 20:18

Susanne Petersen wrote:
> [...]
> Jeg forstår altså ikke lige hvad det er for en color jeg bør sætte - jeg har
> sat background-color i body, hvad er det så der mangler?

En alm. color...
altså...

color : #000000;

Som f.eks. bruges ved tekst og så videre ;) Den skal altid sættes.

mvh
Johan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-03 22:39

Johan Holst Nielsen skrev:

> color : #000000;
>
> Som f.eks. bruges ved tekst og så videre ;) Den skal altid
> sættes.

....når man har sat background-color. Der er ikke noget galt i at
lade farvevalget være op til brugernes indstillinger.

Anbefalingen er at man altid sætter for- og baggrundsfarve parvis -
hver gang man sætter color skal background-color også sættes og
vice versa.

Formålet er at sikre mod situationer hvor for- og baggrundsfarve
bliver ens (el. næsten ens) - og teksten dermed ulæselig. Man kan
ikke vide hvordan andre brugeres browsere er sat op til at vise
for- og baggrundsfarve - andet end man må gå ud fra at de er valgt
med en vis kontrast for at gøre tekst læsevenlig.

Ændrer man kun den ene af de to farveelementer, har man ingen
chance for at vide hvordan kontrastforholdet mellem tekst og
baggrund vil være på andre computere end ens egen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-05-03 08:23

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> ...når man har sat background-color. Der er ikke noget galt i at
> lade farvevalget være op til brugernes indstillinger.

Nej, sorry. Det skulel have været BØR. Blot en lille tankedumhed ;)

> Anbefalingen er at man altid sætter for- og baggrundsfarve parvis -
> hver gang man sætter color skal background-color også sættes og
> vice versa.

Jep :)

> [...]
> for- og baggrundsfarve - andet end man må gå ud fra at de er valgt
> med en vis kontrast for at gøre tekst læsevenlig.

Derfor BØR man også gøre det ;)

> Ændrer man kun den ene af de to farveelementer, har man ingen
> chance for at vide hvordan kontrastforholdet mellem tekst og
> baggrund vil være på andre computere end ens egen.

Enig ;)

mvh
Johan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-03 22:27

Johan Holst Nielsen skrev:

> Nej, sorry. Det skulel have været BØR.

Det gør ikke nogen særlig forskel. Min pointe er at der ikke er
noget problem med et css-ark der hverken definerer for- eller
baggrundsfarve. Når begge dele overlades til brugeren (dvs.
indstillingerne i brugerens browser), kan man med god ret forvente
at der ikke vil opstå farvekonflikter.

Farve er selvfølgelig en af de ting der oftest bliver defineret med
css - men spørgsmålet om hvorvidt man skal specificere farver eller
ej har ikke noget med godt webdesign at gøre, det er blot et
spørgsmål om smag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-05-03 17:52

> [...]
> css - men spørgsmålet om hvorvidt man skal specificere farver eller
> ej har ikke noget med godt webdesign at gøre, det er blot et

øh, jeg er nu uenig. Billederne skal gerne matche baggrundsfarven. Hvis
man har en JPEG som falder ud I en hvid - så ser det ikke specielt godt
ud hvis brugeren manuelt har valgt at lade baggrundsfarven være grøn?

Når begge overlades til brugeren vil der formentlig ikke være konflikter
- med mindre det er en bruger der har rodet ved noget han ikke ved. Men
det betyder ikke at websitet vil sighe lige så godt ud.

Jeg mener nu at specificere farven har noget med godt webdesign at gøre.
En vigtig ting (i min illusion om webdesign) er at sitet skal se ens ud
på alle browsere - eller i hvert fald så godt som muligt. Således der
også skabes en vis genkendelsesprocess.

Desuden er det også vigtig, som tidligere nævnt, hvis der er billeder
der "referer" til baggrundsfarven.

mvh
Johan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-05-03 21:36

Johan Holst Nielsen skrev:

> øh, jeg er nu uenig.

Fair nok.

> Billederne skal gerne matche baggrundsfarven. Hvis man har en
> JPEG som falder ud I en hvid - så ser det ikke specielt godt
> ud hvis brugeren manuelt har valgt at lade baggrundsfarven
> være grøn?

Det er bare ikke alle der benytter billeder på den måde. Et
almindeligt foto har ikke nogen overgang der kræver tilpasning til
baggrundsfarven. Men snakker man logoer og lignende grafik vil
samspillet med baggrunden selvfølgelig have betydning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-05-03 20:25

"Susanne Petersen" <pandorasbox@hotmail.com> writes:

> [...]
> Jeg forstår altså ikke lige hvad det er for en color jeg bør sætte - jeg har
> sat background-color i body, hvad er det så der mangler?

Det er kun en advarsel. Du har ikke gjort noget forkert, de anbefaler blot
at man altid sætter background-color og color sammen, så man er sikker på
at teksten er læsbar. Hvis du ved hvad du laver, så kan du trygt ignorere
det. (Hvis det kun er for at slippe for advarslen, så kan du også
tilføje "color:inherit;").

/L

Fra : Susanne Petersen

Dato : 29-05-03 20:27

> [...]
> at teksten er læsbar. Hvis du ved hvad du laver, så kan du trygt ignorere
> det. (Hvis det kun er for at slippe for advarslen, så kan du også

ok...tak

SP