matrikelkort
Fra : Henrik Hansen

Dato : 29-05-03 17:07

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvordan jeg læser et matrikelkort.
Jeg kan ikke se hvordan jeg kan læse afstandende imellem de forskellige
skelpæle og markringspunkter.

Jeg håber at der er nogle der kan forklarer målene eller i givet fald
hvordan jeg regner det ud.

Jeg kan maile matrikelkortet hvis der skulle være nogle der vil være
behjælpelige!!

MVH

Henrik

Fra : bme

Dato : 29-05-03 21:34

> [...]
> skelpæle og markringspunkter.
>
> Jeg håber at der er nogle der kan forklarer målene eller i givet fald

Der er lige en ting vi skal have på det rene først.
Hvis det er en udskrift af matrikelkortet, står der ikke mål eller
koordinater.
Hvis det er et måleblad vil der enten være koordinater til skelpunkterne,
eller mål på bladet. Det afhænger lidt at hvornår målebladet er dateret.

Man må ALDRIG optage mål på matrikelkortet. Kortet viser "lidt groft sagt"
kun hvorledes din matrikel er placeret i forhold til de andre matrikler.
Kortgrundlaget til matrikelkortet stammer fra de første matrikelkort fra
1844, og har derfor en temmelig svingende nøjagtighed. Det er altid
målebladene der ligger bag kortet der er de interessante.

Desuden skal du være opmærksom på at skellet kan have ændret sig og at der
kan være vundet hævd.Der er en lang række regler vedr. dette, men i grove
træk afhænger det af alderen på skellet, de faktiske forhold i marken og de
måleblade der ligger bag. Det kræver en landinspektør til at fastlægge det
nøjagtige skel.

Nå men til dit problem. Skal du bruge målene til noget specielt, eller er
det rent nysgerrighed?

Hvis der ikke er koordinater, vil målene typisk kunne se sådan ud:
12,03T3,04
det betyder at målet er taget vinkelret fra en linie mellem to punkter.

Eksempel:

du står i punkt 1 og sigter til punkt 2.
nu går du 12,03m ud af den linien mellem 1 & 2
ved 12,03 går du vinkelret til højre eller venstre 3,04m
Der ligger det indmålte punkt.

Du starter nu forfra i punkt 1 og finder det næste punkt (som eks kunne være
15,03T5,15) på samme måde.

> Jeg kan maile matrikelkortet hvis der skulle være nogle der vil være
> behjælpelige!!

Det må du gerne, men jeg kan først kigge på det fredag aften.

Ved reply på denne meddelse, husk da at erstatte hej med dk

/bo

Fra : Andre

Dato : 31-05-03 17:51

Må jeg spørge hvor du købte kortet og hvad det kostede ?

Fra : bme\(9800\)

Dato : 31-05-03 20:12

> Må jeg spørge hvor du købte kortet og hvad det kostede ?

En kopi af matrikelkortet kan købes ved din lokale landinspektør. Han har
eneret på at udstede matrikelkort. Det koster typisk 500,- kroner. og skal
normalt følge med ved en hushandel.

Hvis du skal bruge måleblade, (som er det henrik har) så afhænger det af
landinspektørens velvilje, da han skal rekvirere dem fra KMS. og det er ikke
helt gratis!

/bo