Radeon 8500 på debian?
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-03 15:47

Er der nogen som har erfaring med et Radeon 8500 kort under linux?

Min distruibution er debian 3.0r1 ppc (vil meget nødig skifte til
anden dist, da jeg primært bruger Mac OS X og er fortrolig med debians
pakke system fra fink)

hardware'n er PowerMac G4 400Mhz med et ATI rdeon 8500 (64MB) kort,
jeg skal kun bruge VGA porten på kortet. Mit tastatur er et Apple USB
Pro keybord med dk layout (vi sagtens kunne klare mig med et US layout
på dette)

Jeg har forsøgt mig med en diban pakke af<http://dri.sourceforge.net/>
som jeg fadt frem til fra ATI's website. Pakken gør at jeg kan starte
en xserver, men den roder også med mine keymappings (og min mus - gpm),
så ingen taster er hvor de skal være, end ikke F taster, melmrumstast,
pile
eller return og enter ligger hvor de skal. Dvs jeg kan ej heller komme
til at skifte til en konsol.

Jeg har tillige prøvet at boote med optionen video=ofonly, hvilket slår
kernens konsol drivere fra og bruger OpenFirmwares driver og dermed
indstillinger til skærmoptegning i konsollen, da dette også medfører
at xservern ikke startes. Men også her er mine keymappings i udu så
jeg ikke kan komme til at logge ind for at ændre keymappings eller
fjerne dri pakken.

Hvad gør jeg nu?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Kosta

Dato : 28-05-03 18:28

Hejsa!!

Jeg prøvede også debian på min ibook 600mhz og det var ikke en
fornøjelse :). Den eneste måde jeg kunne få xfree til at fungere var ved
at oversætte den nyeste version af xfree (4.3) manuelt, det virkede
tilgængelt også fint (tog lidt over 1.5 time).
Det med keymappings tror jeg er en kerne problem, men jeg er ikke
sikker. Du skal nok oversætte kernen og i config skal du slå følgende fra:

// In "Macintosh Device Drivers"
[ ] Support for ADB raw keycodes // turn this OFF

ellers kunne man vist give nogel parametere til kernen ved boot.
keyboard_sends_linux_keycodes=1

Alt i alt syntes jeg at debian ikke var godt nok til min ibook. Jeg
fandt altid nye problemer og suspend gav mig en stor hovedpine. Senere
valgte jeg at installere gentoo på den og nu kører det hele som en drøm :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-03 01:44

On Wed. d. 28 May. 2003 kl. 17:27 GMT, Kosta wrote:

> [...]
> fandt altid nye problemer og suspend gav mig en stor hovedpine. Senere
> valgte jeg at installere gentoo på den og nu kører det hele som en drøm :)

Før jeg skiftede grafikkortet (rage128Pro) havde jeg ingen problemer
med min debian 3 installation. Da jeg havde mine iBog m og 466 og 500, med
samme kort kørte jeg også problemfrit 3.0, da denne var i testing (efter
anvisningerne på <http://people.debian.org/~brandon>)

Selv om jeg egentlig ikke ville, er jeg krøbet til patten og har rullet
en YDL 2.3 på, da den som standart bruger XFree86 4.2x,- nu skal jeg bare
hitte ud af, hvorledes jeg laver en dist upgrade til 3'eren som har
4.3, hvor det burde være muligt at bruge Radeon 8500 - dog uaccelreret.
Til min glæde ser jeg at Terrasoft har inkluderet en apt-get med
mirror hos dem selv og det lader til at virke, omend deres eget mirror
er laaaangsomt (ca 12kb/sec på en 26 linie).

NB. sjovt nok bruger en iBog rent faktsik en ADB bus til det
tasturet (i modsætning til en stationær G4 der bruger USB)

Besides, if you can't get a decent kernal panic    <http://reippuert.dk>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Kosta

Dato : 29-05-03 18:17

> [...]
> mirror hos dem selv og det lader til at virke, omend deres eget mirror
> er laaaangsomt (ca 12kb/sec på en 26 linie).

Du kan jo sagtens ændre mirror i /etc/apt/sources, det kunne jeg da jeg
bruge ydl. Jeg ved ikke om det er muligt at opgradere fra 2.3 til 3.0,
men hvis du bor omkring København (2000) kan du godt få en kopi af ydl 3.0

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-03 16:31

On Thu. d. 29 May. 2003 kl. 17:17 GMT, Kosta wrote:

> Du kan jo sagtens ændre mirror i /etc/apt/sources, det kunne jeg da jeg
> bruge ydl.

er det da rpm pakker og ikke deb pakker der hentes?

> Jeg ved ikke om det er muligt at opgradere fra 2.3 til 3.0,
> men hvis du bor omkring København (2000) kan du godt få en kopi af ydl 3.0

tak for tilbudet men jeg kan bare hente dem selv - gider bare ikke
ryde op og gøre plads på mine diske, da jeg alligevel venter på en ny
80gb disk.

Fra : Kosta

Dato : 29-05-03 19:42

> er det da rpm pakker og ikke deb pakker der hentes?

Jeps det er rpm pakker. Det er en portet version af apt-get, den samme
som også kan installeres i f.eks. redhat. Du skal bare ændre ydl ftp
server til en af deres mirrors så skulle det gerne virke

> tak for tilbudet men jeg kan bare hente dem selv - gider bare ikke
> ryde op og gøre plads på mine diske, da jeg alligevel venter på en ny
> 80gb disk.

Fair nok .. det kunne jo være :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-05-03 12:17

On Thu. d. 29 May. 2003 kl. 18:41 GMT, Kosta wrote:

> Jeps det er rpm pakker. Det er en portet version af apt-get, den samme
> som også kan installeres i f.eks. redhat. Du skal bare ændre ydl ftp
> server til en af deres mirrors så skulle det gerne virke

Jeg har hundet et uk mirror, og ændret 2.3 til 3.0 i
/etc/apt/sources.list, fordi jeg ville se om en apt-get dist-upgrade
virkede, det gør det sørme - om det så også virker efter hensigten ved
jeg mere om i løbet af 3 timer når den er færdig med at nedlaste og
opgraderingen er færdig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-05-03 21:58

On Sat. d. 31 May. 2003 kl. 11:16 GMT, Morten wrote:

> [...]
> virkede, det gør det sørme - om det så også virker efter hensigten ved
> jeg mere om i løbet af 3 timer når den er færdig med at nedlaste og

Det gør det ikke rpm motoren brokker sig over at rpm 4.14 ikke er
installeret (4.13) Det hjælper ej heller at lægge 4.14 på først
Apt-get forslå meget fint -f optionen, men det hjælper bare ikke -
sikkert pga af rpm.
Efter at have rodet med RPM og --nodeps i længere tid opgiver jeg og
henter istedet den første 3.9 CD for at lægge et basis system ind -
jeg går ud fra at det ikke er nødvendigt for med de to øvrige CD'ere
til denne opgave - så kan jeg altid lægge pakker hentet på bettet på
efter eget ønske med apt-get. (håber jeg)