Gulv i fugtig kælder?
Fra : Per Fogtmann

Dato : 29-05-03 08:54

Hej NG.

Jeg vil til at lægge noget gulv i min ret fugtige kælder, jeg har fået at
vide at der er helt op til 8 % fugtig( hvad det så end vil sige).
Spørgsmålet er hvad jeg kan ligge på sådan et gulv. Klinker vil nok ikke
hold så jeg havde tænkt på at ligge noget terrase træ oven på gulvet og så
evt male det. Kunne det være en løsning eller hvad kunne man ellers gøre????

MVH

Per

Fra : THS NIL

Dato : 29-05-03 10:16

> [...]
> hold så jeg havde tænkt på at ligge noget terrase træ oven på gulvet og så
> evt male det. Kunne det være en løsning eller hvad kunne man ellers

Du burde nok lave et omfangsdræn - og lave et nye gulv i kælderen med
kapilærbrydende lag osv. Du bliver aldrig rigtig tilfreds med bare at dække
for problemerne. Der er også mulighed for dårlig lygt og skimmelsvamp.....

/Thomas

Fra : HHIST

Dato : 29-05-03 13:18

"THS NIL" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> [...]
>
> /Thomas
>
> Thomas har helt ret. Du løser det kun med et omfangsdræn.
Og jeg ville for en sikkerheds skyld lave stikdræn ind i kabilarlaget.
Jeg ved ikke hvordan dine afløbsmuligheder er men det kan blive nødvendigt
med en pumpebrønd.
For en ordens sdkyld vil jeg lige nævne at det for at kunne blive godkendt
skal udføres af en aut. kloakmester.
mvh Finn

Fra : Preben Fogtmann

Dato : 29-05-03 13:52

Dvs. at jeg nok bliver nød til at brække hele gulvet op og ligge et nyt

det var så den sommer ferie

tak for svarene

Fra : HHIST

Dato : 29-05-03 14:43

Ja det kan desværre ikke undgåes hvis du vil have et godt resultat.
Ud med det gamle gulv, og grav ud så du har plads til 15 cm kapilarlag,
isolering og nyt gulv, læg stikdræn pr. 3m såtilsluttet omfangsdræn så kan
du være sikker på at få en tør kælder.
Hvis det er et ældre hus hvor kloakinstalationen er udført i betonrør eller
glaseret lerrør så få dem skiftet ud med pvc når du alligevel graver.
God Ferie
mvh Finn

Fra : KH

Dato : 29-05-03 22:21

Hvad med de fimaer som lever af at "fjerne" fugt i vægge og gulve?? F.eks.
Köster i Tyskland!! De har nogle præparater som man smører på f.eks. gulvet,
det trænger ind og krystalisere, og forhindre fremtidig fugt problemer. Kan
de ikke hjælpe på dette??

Klaus

Fra : Per Fogtmann

Dato : 30-05-03 09:22

Jeg har aldrig hørt om det, men hvis sådan noget findes kunne det da hjælpe
en hel del........... har du evt et link til det ?

Fra : Felix

Dato : 30-05-03 09:34

On Fri, 30 May 2003 10:21:38 +0200, Per Fogtmann wrote:

>Jeg har aldrig hørt om det, men hvis sådan noget findes kunne det da hjælpe
>en hel del........... har du evt et link til det ?

<snip megacitat>

Du kan prøve at kigge på http://www.vandex.dk/
De gør en del i vandtætning af beton og mur.

m. v. h.

Fra : dolenco

Dato : 21-06-03 21:06

Hej PF

Du bør først se på hvor din fugt er konstateret og målt: I væggene, i
gulvet og/eller i luften.

Er der tale om murværk/beton/leca-vægge. Er der tale om opstigende fugt
?

Hvis der kun er tale om opstigende fugt kan du bruge FREEZTEQ:
www.freezteq.dk.

Er der tale om fugt i gulv kan du standse det ved påføring af et tyndt
lag Xypex Concetrate efterfulgt af et afretningslag iblandet Xypex
Admix: www.xypex.dk.

Håber dette er til hjælp.

mvh
jrw@dolenco.dk