Hvordan får jeg vand???
Fra : Joachim Nørmark

Dato : 28-05-03 20:56

Hej
Min spejdergruppe overvejer i øjeblikket at købe en hytte, der ligger
et stykke inde i en skov. Problemet er at der ikke er vand, og det vil
koste ca. 80.000 kr. at etablere vand og afløb. Det er mange penge!
Derfor tænkte jeg på om man kan lave noget med at når vi skal bruge
hytten (typisk i weekender og især fra marts-oktober) får vi fra en
nærliggende gård eller lign. leveret en beholder med ex. 500 liter
vand, men jeg har et par spørgsmål:

1: Kan vandet holde sig i to-tre døgn eller kommer det til at smage
grimt?
2: Hvilken slags beholder skal jeg bruge og hvad koster den?
3: Når jeg laver sådan en løsning skal jeg så etablere et "rigtigt"
afløb eller må jeg "hælde spildevandet i et hul i jorden"?

Med spejderhilsen

Joachim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-05-03 21:22

Joachim Nørmark <joachimnormark@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> 3: Når jeg laver sådan en løsning skal jeg så etablere et "rigtigt"
> afløb eller må jeg "hælde spildevandet i et hul i jorden"?

Det er nok overformynderiet du skal spørge om spildevand.

Brugsvand er overkommeligt at slæbe med selv. I kan supplere op med en
regnvandstønde til vask o.lign. Så er det lidt der skal tages med. Hvis man
fryser en 5-liters eddikedunk kan man have isvand i tre dage, hvis man
skynder sig at bruge af det, ved det første tegn på optøning. Så kommer der
luft omkring isen, og så kan den tø i det tempo man har behov for
drikkevand. Dejligt i 27 graders varme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : zigge

Dato : 28-05-03 21:28

"Joachim Nørmark" <joachimnormark@hotmail.com> wrote in message
> [...]

<snip>

Jeg troede engtligt at det var den slags spejdere havde check på?

> 1: Kan vandet holde sig i to-tre døgn eller kommer det til at smage
> grimt?

Jeg har tit haft vand "på lager" i en uges tid i min båd, uden problemer.
Men hvis man skal opbevare det sikkert må man tilsætte drikkevandstabletter,
der holder det frit for farlige bakterier og alger.

> 2: Hvilken slags beholder skal jeg bruge og hvad koster den?

Jeg ville foreslå en palletank af PE-plast. De passer lige på en europalle
med net.

> 3: Når jeg laver sådan en løsning skal jeg så etablere et "rigtigt"
> afløb eller må jeg "hælde spildevandet i et hul i jorden"?

Hvis i ikke har indlagt vand skal i vel heller ikke have kloak, det må selv
teknisk forvirring da kunne indse.
Laver i derimod et system med hjemmevandværk og indendørs hane, er jeg ret
sikker på at det tæller som et normalt system, selv om i bruger vandet fra
en cisterne.

Mvh
//zigge

Fra : Jørgen

Dato : 28-05-03 21:42

Jeg vil være betænkelig ved at lade vandet stå i mere end 1 dag.
Vover du mere skal det stå kølig, helst ikke over 7 grader, og det skal
være i en mørk beholder, som skal renses, gerne i klorvand, hver gang den
skal bruges, hvis det er inden for en uge kan i nok nøjes med at skylle i
rent vand
Angående kloak, vil jeg nok undlade at spørge.
Det er nemmere at få tilgivelse ens at få lov.
Hilsen
Jørgen