Meningsmålinger om folkekirken og kristend~
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-05-03 12:02

Hej dk.livssyn.kristendom

Jeg sidder og arbejder med research på et projekt om folkekirkens
fremtid og tilstræber at orientere mig bredt. Således skriver
henvender jeg mig nu i nyhedsgruppen her i det håb at hente
inspirationer og nye kilder.

- Er her nogen der kender til meningsmålinger om folkekirken og
kristendommen - i dag og i fremtiden?

- Er der kender til projekter eller andre former for undersøgelser om
den danske folkekirke og den fremtid?

Alle input er velkomne. Jeg skal bruge materialet i et projekt i
Teknologirådet om folkekirken i fremtiden.

På forhånd tak for hjælpen.

Janus Sandsgaard
Teknologirådet

--
http://tekno.dk

Fra : erik larsen

Dato : 28-05-03 15:38

"Janus Sandsgaard" <jas@tekno.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den danske folkekirke og den fremtid?
>
> Alle input er velkomne. Jeg skal bruge materialet i et projekt i
> Teknologirådet om folkekirken i fremtiden.

Den danske folkekirke har ingen fremtid, da den kun er en Katolsk
afhopperkirke (i Pavens øjne) og i den nye Økumeniske enhed vil den Katolske
kirke opsluge folkekirken helt eller delvis, prøv sel at læse den katolske
kirkes hjemmeside om emnet.

http://www.katolsk.dk/soeg_frame.html
9. Jesus selv bad i sin lidelses stund: "at de alle må være ét" (Joh.17,21).
Denne enhed, som Herren har skænket sin Kirke, og hvori han ønsker at
indeslutte alle mennesker, er ikke noget, der er tilføjet, men er selve
centrum i Kristi mission. Det er heller ikke en sekundær egenskab i hans
disciples fællesskab. Den hører derimod med til selve det inderste af dette
fællesskab. Gud vil Kirken, fordi han vil fællesskab, og enhed er et udtryk
for det dybeste af hans agape.

Faktisk består denne enhed, der er skænket af Helligånden, ikke blot i at
samle mennesker som en samling af enkeltindivider. Det er en enhed, der er
konstitueret af trosbekendelsens, sakramenternes og den kirkelige
forvaltnings bånd10. De troende er ét, fordi de er i fællesskab med Sønnen,
og i ham har fællesskab med Faderen: "Vort fællesskab er med Faderen og med
hans Søn, Jesus Kristus" (1.Joh.1,3). For den katolske kirke er de kristnes
fællesskab altså ikke andet end åbenbaringen i dem af den nåde, hvorved Gud
gør dem til deltagere i hans eget fællesskab, som er hans evige liv. Kristi
ord "at de alle må være ét" er således hans bøn til Faderen om, at Faderens
plan må blive helt fuldendt på en sådan måde, så enhver tydeligt kan se,
"hvad frelsesplanen er med den hemmelighed, som fra evighed af lå skjult i
Gud, alle tings skaber" (Ef.3,9). At tro på Kristus betyder at ønske enhed;
at ønske enhed betyder at ønske Kirken; at ønske Kirken betyder at ønske det
nådens fællesskab, der svarer til Faderens plan fra evighed af. Dette er
betydningen af Kristi bøn: "Ut unum sint".

10. I den nuværende situation med manglende enhed blandt kristne og med den
tillidsfulde søgen efter fuldt fællesskab, er katolske troende bevidste om,
at de er dybt udfordrede af Kirkens Herre. Det andet Vatikankoncil styrkede
deres forpligtelse med en tydelig ecclesiologisk vision, der er åben for
alle kirkelige værdier, der findes blandt andre kristne. Den katolske
troende møder det økumeniske spørgsmål i en troens ånd.

Koncilet slår fast, at Kristi Kirke "findes i den katolske kirke, styret af
Peters efterfølger og de biskopper, som står i kommunion med ham", og
samtidigt indrømmer den, at "flere elementer af hellighed og sandhed også
findes uden for dens organisation, elementer, som, fordi de er Kristi
særegne gaver, trækker i retning af den katolske enhed"11.

"Til trods for de mangler, vi tror, de lider af, savner de adskilte kirker
eller kirkesamfund på ingen måde vægt eller betydning i frelsens mysterium.
Kristi Ånd har nemlig ikke vægret sig ved at bruge dem som midler til
frelse, midler, som henter deres kraft fra den nådens og sandhedens fylde,
som er blevet betroet den katolske kirke"12.

Og meget meget mere, men ingen Lutheraner tager truslen fra Romerkirken
alvorligt

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 28-05-03 17:54

"erik larsen" <eriklarsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "Janus Sandsgaard" <jas@tekno.dk> skrev i en meddelelse

"Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord
tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, Fader, i mig og jeg i dig,
at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig"
ØKUMENISK DIALOG
Hvad er økumeni?
Økumeni betegner efter katolsk opfattelse bestræbelserne på at
genoprette den fulde enhed mellem alle kristne. Det er et faktum, at de
kristne på trods af deres tro på den ene Gud er spilttet i mange forskellige
kirkesamfund med indbyrdes forskellig og delvis modstridende lære, liturgi
og organisation. Udgangspunktet for al økumeni er, at denne tilstand er i
modstrid med Guds plan, sådan som den f.eks. findes udtrykt i Jesu
ypperstepræstelige bøn aftenen før han skulle lide: "Ikke for dem alene
beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må
være ét, ligesom du, Fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for
at verden skal tro, at du har udsendt mig" (Joh 17,20-21).

Økumeniens overordnede og langsigtede mål er altså genoprettelsen af
den fulde enhed mellem alle kristne - når og hvordan Helligånden vil det.
Det har en række meget konkrete konsekvenser for økumeni i bredere forstand,
sådan som dette begreb siden Det andet Vatikankoncil officielt er blevet
forstået i Den Katolske Kirke. For det første betyder økumeni respekt og
velvilje over for alle kristne brødre og søstre fra andre kirkesamfund. Det
grundlæggende, troen på Kristus, dåben i Faderens, Sønnens og Helligåndens
navn og Bibelen som Guds ord, har alle kristne til fælles. Det er allerede
meget i sig selv og et udgangspunkt for dialog, fælles bøn og praktisk
samarbejde.

Økumenisk dialog er mange ting. På det mest grundlæggende niveau
består økumenisk dialog af alle de kontakter, hvor kristne fra forskellige
kirkesamfund i gensidig respekt lytter til hinanden, opløser fjendebilleder
og fordomme og derigennem får en sandere forståelse af hinanden og det, de
har til fælles. At lære hinanden at kende og derigennem komme til at
værdsætte hinandens kirkelige traditioner er fundamental økumeni. Denne fom
for økumenisk dialog foregår på alle niveauer fra menige kirkemedlemmers
jævne snak over den organiserede diskussion og informationsudveksling til
teologers og kirkelederes arbejde med fælleserklæringer som f.eks.
Fælleserklæringen om retfærdiggørelsen eller Charta Oecumenica.

Hvor den økumeniske dialog tenderer til at fokusere på de punkter,
hvor der endnu hersker uenighed eller misforståelser, bygger den fælles bøn
direkte på den enhed, der allerede eksisterer. Alle kristne tilbeder den
treenige Gud og bekender Jesus Kristus som Guds Søn og verdens frelser, og i
Bibelens ord finder de kilderne til deres bøn. Også den fælles bøn foregår
på mange niveauer. Der er økumeniske bedegrupper, og i mange menigheder
afholdes jævnligt økumeniske gudstjenester, f.eks. med den eller de nærmeste
menigheder fra andre kirkesamfund. Den 31. december 1999 fejrede f.eks. den
katolske biskop Czeslaw Kozon, biskoppen over Københavns stift Erik Normand
Svendsen og en baptistpræst en fælles nytårsgudstjeneste i Vor Frue Kirke i
København. Den fælles bøn bliver på den måde også et fælles vidnesbyrd for
verden.

Et tredje udslag af økumeni er fælles arbejde i medmenneskenes
tjeneste, dvs. samarbejde om sociale projekter for husvilde,
marginaliserede, voldsofre, u-landshjælp eller lignende. På dette plan kan
alle være med og give et konkret vidnesbyrd om styrken i en fælles tro, der
er virksom i kærlighed.

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 28-05-03 15:55

Janus Sandsgaard <jas@tekno.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:80llwre3m9.fsf@alfred.skaarup.org...

> projekter eller andre former for undersøgelser om
> den danske folkekirke og den fremtid?

Hej Janus,
Du finder alt, du skal bruge, på www.horrorcomix.com/danish.htm -- især under overskriften Snow White
Foundation.

forfatter
Søren Mosegaard
www.horrorcomix.com

Fra : erik larsen

Dato : 28-05-03 18:04

"Søren Mosegaard" <soren_mosegaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Janus Sandsgaard <jas@tekno.dk> skrev i en
> [...]

Den web-side fortæller da ikke om folkekirkens fremtid, iså fald jeg ikke
har ret bedes du oplyse om hvori fremtiden består ??

Erik L

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 28-05-03 18:44

erik larsen <eriklarsen@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed4ebdf$0$13250$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Den web-side fortæller da ikke om folkekirkens fremtid, iså fald jeg
ikke
> har ret bedes du oplyse om hvori fremtiden består ??

Nedlæggelse. Argumenterne følger her, men findes også på:
http://www.horrorcomix.com/new/kritik.htm

a) Grundlovens § 4 om at understøtte den evangelisk-lutherske kirke er
diskriminerende og utidssvarende i det nuværende multireligiøse
samfund og bør hurtigst muligt ændres. Derefter bør kirke og stat
adskilles.

b) Med Mosaisk Trossamfund som eneste undtagelse er kun kristne
religioner fuldt anerkendte som trossamfund i Danmark ved kongelig
resolution. Ca. 60 andre -- primært kristne -- religioner er tildelt
en godkendelse, der giver ret til at vie med borgerlig gyldighed og
anlægge egne begravelsespladser, ligesom der undtages fra
selskabsskat, fondsbeskatning, ejendomsskat og arveafgift. Alle
trossamfund, som opfylder grundlovsbestemmelserne, bør anerkendes på
lige fod.

c) Kun den kristne kirke har i Danmark tilladelse til at gøre reklame
for sig selv i det offentlige rum. Udøvere af alle religioner bør have
samme ret. Muslimer bør f.eks. have ret til at kalde til bøn.

d) Ministerium for livsanskuelse bør erstatte kirkeministeriet.

e) Fire nuværende folketingsmedlemmer, heriblandt en minister, har
sværget at bekæmpe lærdomme, der strider mod kristendommen. Disse
lærdomme omfatter jødedom, islam, buddhisme, hinduisme, ateisme og new
age. Dermed betaler jøder, muslimer, buddhister, hinduer, ateister og
new age-tilhængere over skatten for at blive bekæmpet i landets kirker
og lovgivende forsamling.

f) Medierne er ofte uvidende om kristendommens forbrydelser mod
menneskeheden. Pressen indhenter i mange tilfælde angiveligt objektiv
information om religiøse emner fra religiøse kulter som Dialogcentret
eller fra det stigende antal kirkeligt ansatte spindoktorer.

g) Den danske stat bryder Grundlovens paragraf 68 [Ingen er pligtig
til at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse end den, som
er hans egen.] i en lang række tilfælde; bl.a. ved at tvinge landets
skatteydere - inklusive ikke-medlemmer af folkekirken - til at
finansiere:

1) biskoppernes årsløn (kr. 600.000) samt pension og andre ydelser,
herunder stort set fri bolig;
2) præsters og provsters tjenestemandspension;
3) kirkelig betjening af Christiansø og Hirtsholmene;
4) 40 % procent af præsters og provsters løn;
5) 14 millioner kroner årligt til restaurering af kirker;
6) uddannelse af præster;
7) undervisning i og undervisningsmateriale til folkeskolens
kristendomsundervisning, der straks bør erstattes af faget
livsanskuelse;
8) radio- og TV-reklamer for kristendommen i Danmarks Radio;
9) kirkelig registrering af følsomme oplysninger om borgerne vedr.
adoption, forældreforhold og navneskift. Registreringen er tvungen,
også for ateister og medlemmer af andre trossamfund, og bør straks
afskaffes.

forfatter
Søren Mosegaard
www.horrorcomix.com