En lille popquiz
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-05-03 11:54

Her er en lille popquiz jeg ikke havde hørt før..

A diver is in a boat floating on a lake. He drops a weightbelt over the side
of the boat and watches it sink.

Does the level of the lake:
a) go up
b) stay the same
c) go down
d) cannot be determined from supplied information

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk

Fra : Alan Olsen

Dato : 28-05-03 12:38

mvh Alan

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 28-05-03 15:23

> Does the level of the lake:
> a) go up
> b) stay the same
> c) go down
> d) cannot be determined from supplied information

b)

Tue

Fra : Peter Kjær

Dato : 28-05-03 15:41

> [...]
> b) stay the same
> c) go down
> d) cannot be determined from supplied information

Ses,
Peter
www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning med stort billedarkiv.

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 28-05-03 15:56

Jonas Lüttichau wrote:
> Does the level of the lake:
> a) go up
> b) stay the same
> c) go down
> d) cannot be determined from supplied information

Skal vi se.. la oss anta at han har en liter bly, dvs. ca 14kg i båten.
Båten fortrenger altså 14l vann ekstra pga. dette blyet.

Når han slipper blyet ut fortrenger båten 14l vann mindre, mens blyet kun
fortrenger 1l vann.

Altså synker teoretisk vannstanden.

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Dan

Dato : 28-05-03 15:42

Dan

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 28-05-03 21:54

"C"

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@FJERNMIGmagnetix.dk> skrev i melding

Fra : Palle Villesen

Dato : 02-06-03 10:50

D - hvor meget fylder bæltet ? og hvor meget vejer det ?

P.
biodyk

Fra : Kenneth@dideriksen.d~

Dato : 03-06-03 07:34

Mit svar er ubetinget C

Fra : Palle Villesen

Dato : 03-06-03 11:57

Juhu... saa koerer vi... hvad nu hvis vaegtbaeltet var en vandballon ?
(ok... det er langt ude.. men det plejer argumentationen ogsaa at vaere
her i gruppen!)

Altsaa.... baeltet fylder 10 liter og vejer 10 kg og ligger i baaden...
baaden fortraenger da 10 liter vand...
Vi dropper baeltet i soeen - baeltet fortraenger nu 10 liter og baaden
fortraenger 10 liter MINDRE... netto = 0...

Men ok... hvis baeltet altid har en hoejere massefylde en vand (hvilket
er en rimelig antagelse) har du da fuldstaending ret...

Jeg ville bare ogsaa have lov at leje krakilsk her i gruppen...

Hyg jer,
P.
biodyk

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-06-03 12:54

> [...]
> er en rimelig antagelse) har du da fuldstaending ret...
>
> Jeg ville bare ogsaa have lov at leje krakilsk her i gruppen...

Og hvis man skal være rigtigt krakiler skal man læse opgaven grundigt
igennem inden man krakelere. Der står jo at dykkeren ser det synke så det må
"fylde" mindre end det "vejer"

(har selv ledt efter mulighedder for D)

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-03 22:22

Palle Villesen wrote:
> D - hvor meget fylder bæltet ? og hvor meget vejer det ?

Palle, der står jo det synker.. :)

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-06-03 13:16

D! Det kunne jo være en sø af noget med samme vægtfylde som bæltet.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Alan Olsen

Dato : 03-06-03 21:45

Hej Henrik

Hvis du har ret så synker vægtbælte jo ikke.

Jeg holder stadig på C.

Mvh Alan

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-06-03 22:27

> Hvis du har ret så synker vægtbælte jo ikke.
>
> Jeg holder stadig på C.

Jo det det gør, det bliver jo tabt (har fart på) og vil derfor synke.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 03-06-03 22:56

Denne her diskussion er vist gået hen og blevet en smule teoretisk, men man
kan jo spørge sig selv hvad en dykker skal med et vægtbælte med samme
massefylde som vandet?

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-06-03 08:05

> Denne her diskussion er vist gået hen og blevet en smule teoretisk, men
man

Der er vist ikke nogle der har taget denne quiz som et praktisk problem.

> kan jo spørge sig selv hvad en dykker skal med et vægtbælte med samme
> massefylde som vandet?

Det er måske derfor han dropper det?

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : emil

Dato : 12-06-03 13:56

Hvis vi nu tænker os at vægtbæltet var lavet af et stof der var f.eks.
1000 gange tungere end bly, ville den samme volumen af vægtbæltet
medføre at båden lå dybere i vandet. Hvis båden ligger dybere i vandet
fortrænger den også mere vandt hvilket mødefører at vandstanden i søen
stiger. I det øjeblik vægtbæltet tabes i vandet vil båden ryge op som
en prop og vandstanden falder igen. I det øjeblik hvor vægtbæltet
rammer vandet vil det imidlertid få vandstanden vil at stige en
andelse igen, men kun med den volumen som vægtbæltet har. Totalt vil
vandstanden altså falde....
Den eneste situation hvor der intet ville ske med vandstanden, var
hvis vægtbæltet kun vejede 1 kg. per liter ligesom vand.

Konklusionen er uden tvivl C da bly vist nok er tungere end vand