Hjælp til at finde plante
Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 27-05-03 22:25

Hej

I min gamle, nu længst afdøde mosters have var der nogle blomster som jeg
godt kunne tænke min at have i min egen have.

Jeg kender ikke navnet og har kun et sparsom beskrivelse, men de var meget
karakteristiske ved at frøene blev spredt ved at den modne frøstand nærmest
eksplodere når man rørte ved den.
Jeg mener at hele planten var knap en meter høj og blomsterne var i røde /
hvide nuancer.

Nogen der har en ide om hvad det kan være for en plante. Jeg tror ikke det
er en staude !

Mvh Morten

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 28-05-03 01:33

"(5220)Morten Kølbæk" <mok@geocities.com> wrote in message
> [...]
> hvide nuancer.
>
> Nogen der har en ide om hvad det kan være for en plante. Jeg tror ikke det

Hej,

Kunne det være en spring-balsamin? Det er en et-årig plante som svarer til
din beskrivelse. Mine har dog lyserøde blomster, og sår sig gladeligt selv i
hele haven hvert år.

Hilsen,
Hanne

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 28-05-03 23:33

> [...]
> din beskrivelse. Mine har dog lyserøde blomster, og sår sig gladeligt selv

Hej

Tjah, jeg har fundet et link med omtale og et par billeder her
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impanol.html
De er ganske vist mere gule end jeg husker dem, men dine er vist heller ikke
samme farve !
Udfra navnet og beskrivelsen kunne det godt være dem.
Jeg skal nok ud i naturen i søge efter frø, det er åbenbart en vild plante !

Mvh Morten

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 29-05-03 15:54

> [...]
> Udfra navnet og beskrivelsen kunne det godt være dem.
> Jeg skal nok ud i naturen i søge efter frø, det er åbenbart en vild plante

Hej Morten,

Jeg har sendt et billede af en af mine spring-balsaminer til dk.binaer. Den
er dog mere lyserød end på billedet.

Hilsen,
Hanne

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 30-05-03 00:18

> Hej Morten,
>
> Jeg har sendt et billede af en af mine spring-balsaminer til dk.binaer.
> [...]
Tak for hjælpen og også tak for billedet, nu er jeg overbevist, det er min
mosters plante.

Mvh Morten