80x50 text mode
Fra : Max Andersen

Dato : 27-05-03 21:34

Hejsa,

jeg har glemt hvordan man sætter textmode på min linux til 80x50.

og når jeg søger på google, er der en masse med lilo, men jeg kører med grub
loader.

nogen der lige har et svar på hånden?

Max

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-05-03 00:12

"Max Andersen" <max@militant.dk> writes:

> jeg har glemt hvordan man sætter textmode på min linux til 80x50.
>
> og når jeg søger på google, er der en masse med lilo, men jeg kører med grub
> loader.

Du skal give Linux parameteren video=<enellerandenkode>
(evt. video=ask for at finde den rette kode). Jeg mener svagt at kunne
huske fra min korte grub-tid at det skete i /boot/grub.conf eller
noget i den stil.

/Rasmus

Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends
towards inarticulate grunts, doesn't shave, get's stuck with a lot of
the technical work, and gets blamed and yelled at when it doesn't work.
-- Mike Sphar

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 28-05-03 05:30

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> [...]
> (evt. video=ask for at finde den rette kode). Jeg mener svagt at kunne
> huske fra min korte grub-tid at det skete i /boot/grub.conf eller

Jep, det kan sættes i bootloaderen, men man kan også bruge programmet
vidmode.

Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/

Fra : Max Andersen

Dato : 28-05-03 07:43

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (evt. video=ask for at finde den rette kode). Jeg mener svagt at kunne
> huske fra min korte grub-tid at det skete i /boot/grub.conf eller

Takker. efter søgning på "grub.conf 80x50" på google, fandt jeg en der lagde
følgende i slutningen af sit kernel argument:

eks:
root (hd0,0)
kernel /vmlinux-2.4.7-10custom ro root=/dev/hda7 vga=792

Max

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-05-03 09:37

Max Andersen wrote:

> [...]
>
> eks:
> root (hd0,0)
> kernel /vmlinux-2.4.7-10custom ro root=/dev/hda7 vga=792

Men det er jo strengt taget ikke 80x50 mode. Det er egentligt en
VESA framebuffer mode med en opløsning på 1024x768 i 32 bit farver.
Modenummeret for andre opløsninger kan findes i
/usr/src/linux/Documentation/fb/vesafb.txt

Selv bruger jeg 791, da 16 bit farver scroller *betydeligt* hurtigere.

Som du nok kan se er det også en custom kernel, da det ikke er alle der
indbygger framebuffer support i den distribuerede kernel. Med 'make
menuconfig' kan den feature findes under "Console drivers --->
Frame-buffer support ---> VESA VGA graphics console". Husk dog først at
aktivere "Code maturity level options ---> Prompt for development and/or
incomplete code/drivers".

Framebuffer er nødvendigt for at få pæne fonts i konsollen på computere
med LCD skærme. Selv bruger jeg det for at kunne bruge nogle grafiske
værktøjer, så som 'fbi' (image viewer) og 'fbtv' (TV i konsollen).

--
PeKaJe

Behold the warranty -- the bold print giveth and the fine print taketh away.

Fra : Max Andersen

Dato : 30-05-03 08:18

"Peter Jensen" <jdogh001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med LCD skærme. Selv bruger jeg det for at kunne bruge nogle grafiske
> værktøjer, så som 'fbi' (image viewer) og 'fbtv' (TV i konsollen).

Se det var en imponerende forklaring. Jeg takker mange gange og gemmer dit
indlæg.

Tusind tak, endnu en gang :)

Max