Kampfisk
Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 27-05-03 18:37

Hej allesammen

Er der nogle som
gider fortælle mig lidt om en kampfisks adfærd.Dræber den andre arter ?

hilsen Majbritt

Fra : Jørn

Dato : 27-05-03 18:34

nej mest hinanden

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 27-05-03 18:41

ja, det kan kun anbefales at have en kampfisk i akvariet...

Fra : Plesner

Dato : 27-05-03 21:43

> ja, det kan kun anbefales at have en kampfisk i akvariet...

Sludder og vrøvl - hvis det drejer sig om Betta splendens, som man
almindeligvis ser i sin ynkelige kulturform med abnormt store finner, så
kan man ikke holde flere hanner sammen. De er generelt fredelige overfor
andre fisk - men der findes da en del fisk, som godt kan finde på at nippe
i slørkampfiskens finner.

Andre arter af kampfisk har som hovedregel ikke den samme begrænsning.

Plesner

Fra : KatjaStrofen

Dato : 27-05-03 22:12

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> i slørkampfiskens finner.
>
> Andre arter af kampfisk har som hovedregel ikke den samme begrænsning.

Hmm.. er det faktisk ikke det samme manden påstår ? - at det kun kan
anbefales at have en kampfisk i akvariet!

Hvad jeg har hørt, kan man kun have flere hunner sammen og hannerne bør være
alene [og ja alene med sig selv og de andre slags prydfisk]

Katja

Fra : Plesner

Dato : 28-05-03 01:21

> Hmm.. er det faktisk ikke det samme manden påstår ? - at det kun kan
> anbefales at have en kampfisk i akvariet!

Det er jo heller ikke rigtigt - hvis det er Betta splendens kan man kun
have en han i akvariet - antallet af hunner og andre fisk er underordnet.

> Hvad jeg har hørt, kan man kun have flere hunner sammen og hannerne
> bør være alene [og ja alene med sig selv og de andre slags prydfisk]

Næsten rigtigt. Hvis hunnerne skal have lidt fred fra hannen, bør der være
gemmesteder på en sådan måde, at hunnen kan komme helt op til overfladen
efter luft uden at blive set af hannen - flere hunner kan også være en
løsning.

Plesner

Fra : Smølfen

Dato : 28-05-03 06:39

Hm hvis det er en kampfisk som man køber i en dyrehandler du taler om,
kender ikke det latinske navn så har jeg 5 hunner og 3 hanner gående i et
400 L akvarie, de første par uger går med at danne teritotie derefter finde
en hun. og så lægger de æg i en kokusnød 4 gange om året hvorefter de dør
:_)

> [...]
> gemmesteder på en sådan måde, at hunnen kan komme helt op til overfladen
> efter luft uden at blive set af hannen - flere hunner kan også være en

---

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 28-05-03 07:19

"Smølfen" <smolfen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
finde
> en hun. og så lægger de æg i en kokusnød 4 gange om året hvorefter de dør

Det er i hvert fald ikke kampfisk du har så !! Kampfisken er en
labyrintfisk, og den bygger en skumrede i vandoverfladen hvor æggene klækkes
i.

/Ole

Fra : nybegynder

Dato : 28-05-03 08:11

kan det være en fordel at starte med at sætte feks. 3 hunner i først
og lade dem finde sig til rette, for så efter et stykke tid x antal dage
at sætte en han i? eller hvad

Fra : Plesner

Dato : 28-05-03 12:07

> kan det være en fordel at starte med at sætte feks. 3 hunner i først
> og lade dem finde sig til rette, for så efter et stykke tid x antal
> dage at sætte en han i? eller hvad

Hmmm... det trick er i hvert fald nogle gange brugt med succes, når det
drejede sig om aggressive ciklider. Hvis der er gemmesteder nok i akvariet,
er det ikke nødvendigt. Som jeg skrev tidligere, skal hunnerne have
mulighed for at kunne komme helt op til overfladen efter luft uden at blive
set af hannen.

Plesner