myrer i kompostbeholder
Fra : Nette

Dato : 27-05-03 15:56

Hej!

Jeg skrev for nylig herinde, i og med jeg har anskaffet mig en
kompostbeholder til at have på altanen ( med kompostorm).

Det går rigtigt godt Ormene har tilsyneladende nærmest tidoblet
deres antal, og der er godt gang i omsætnngen. I går tilsatte jeg
høvlspåner, og i dag kunne jeg så kontatere at der er gået myrer i
komposten ( det har der ikke været før).

Hvordan forholder jeg mig til det ? Er det på grund af høvlspånerne (
jeg har andetsteds læst, at det skulle være godt at tilsætte ) ?

Jeg har kun set ca. 10 myrer, men frygter lidt at de hidkalder der
kammerater .Er det et naturlig del af det at have kompost - eller
bør jeg bekæmpe dem - og i så fald med hvad ?

På forhånd tak!

Nette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-05-03 16:14

"Nette" <stormlund@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kammerater .Er det et naturlig del af det at have kompost - eller
> bør jeg bekæmpe dem - og i så fald med hvad ?

Hej Nette.
Myrelokkedåser inden de 'flytter ind'.
Jeg tror ikke at myrerne er en alvorlig trussel for din kompostbeholder.
Hvis den fungerer rigtigt (og det lyder som den er godt i gang), er miljøet
for fugtigt til myrer. Jeg tror ikke at de vil flytte ind.

Har du husket at vande efter at du har tilsat høvlspåner?
Måske har myrerne fundet en tør 'oase' i høvlspånerne. Måske går de efter
cellolosen i træet? Jeg ved det ikke, måske nogen kan hjælpe....

Hvor har du forresten det med høvlspånerne fra? Den har jeg ikke hørt før.
mvh Carsten

Fra : jan h

Dato : 13-06-03 08:22

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/kompostfremstilling/355.html

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-05-03 18:21

"Nette" <stormlund@hotmail.com> skrev i en meddelelse >
> Det går rigtigt godt Ormene har tilsyneladende nærmest tidoblet
> deres antal, og der er godt gang i omsætnngen.

HEJ Nette

Jeg er glad for,at du er glad for dine hobby-orm.

-SNIP_
Er det på grund af høvlspånerne (
> jeg har andetsteds læst, at det skulle være godt at tilsætte ) ?

Du kan tilsætte alt organisk, det har vi "talt" om, det er høvlspåner? ;).
Sådan er naturen, skal vi udrydde det billige skidt ?. Myre er noget af det
mest sejlivede,tilpasningsdygtige. Selv på en rumstaion flytter de ind.

> Jeg har kun set ca. 10 myrer, men frygter lidt at de hidkalder der
> kammerater .

Herre Jemini, du frelsens, står det så skidt til. Du skal være der med
flu...myresmækkeren dag&nat ;))).

Er det et naturlig del af det at have kompost - eller
> bør jeg bekæmpe dem - og i så fald med hvad ?

Helt ærligt ved jeg ikke om der har været myre i min, den står bare og står
ude bag drivhuset. Du kan godt kaste et par myre-lokkedåser i grams, men jeg
ville se tiden an.

Hygge...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-05-03 22:43

Jørgen M. Rasmussen <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> skrev i en

> [...]
det
> mest sejlivede,tilpasningsdygtige. Selv på en rumstaion flytter de ind.

Myrer har det som gamle drankere: Overdreven kontakt med - eller indtagelse
af - vand, medfører øjeblikkeligt døden
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-03 18:10

> Myrer har det som gamle drankere: Overdreven kontakt med - eller
indtagelse
> af - vand, medfører øjeblikkeligt døden
> --
Jeg har ildelugtende erfaring for at kompostbeholderen skal være TØR, så
vand-sjask må minimeres.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-05-03 19:40

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Jeg har ildelugtende erfaring for at kompostbeholderen skal være TØR,
> så vand-sjask må minimeres.

Og som før sagt, kan kan der kun komposteres når "affaldet" er/holdes vådt.
Ebbe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-05-03 19:46

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Og som før sagt, kan kan der kun komposteres når "affaldet" er/holdes
vådt.

Det har du altså glemt at skrive i det papir, mine kompostorm fortærer med
stor glæde.

Hilsen Inger

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-05-03 20:32

Inger Pedersen wrote:
> Det har du altså glemt at skrive i det papir, mine kompostorm
> fortærer med stor glæde.
>
> Hilsen Inger
Ingen kompostorme fortærer tørt papir.

Ebbe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-05-03 06:37

> Ingen kompostorme fortærer tørt papir.

Mine klare tilsynelad. "jobbet" med det fugt der er resterne, og har
tidligere haft forrådnelse i min så det må ormene leve med.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 29-05-03 09:56

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mine klare tilsynelad. "jobbet" med det fugt der er resterne, og har
> tidligere haft forrådnelse i min så det må ormene leve med.

Så er det jo heller ikke tørt.
Ebbe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-05-03 18:34

"Nette" <stormlund@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Er det et naturlig del af det at have kompost - eller
> bør jeg bekæmpe dem - og i så fald med hvad ?

Det lyder dejligt, at dine små husdyr trives
Jeg ved ikke, om myrer er en normal del - men jeg har i perioder myrer i min
kompostbeholder, og jeg tar det, som det kommer.
Det er muligt, de fortærer lidt æg og larver, men jeg har orm nok endda.

Jeg ville indrette mig på at leve med dem som en del af et økologisk
fællesskab - især da din beholder står på terrassen.
Det må være et Paradis for myrer: masser af mad og mulighed for at krybe i
ly for regn og kulde under fliserne.
Hvis du vil udrydde dem for ikke at få terrassen undermineret eller for at
undgå at få dem indendørs, tror jeg ikke på myrelokkedåser. Så må du vist
vande med myremiddel.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 28-05-03 07:08

Hej med jer - og tak for rådene!

Jeg gik ud og vandede i aftes - og i dag er myrerne væk

Jeg har været lidt bekymret for at vande, for jeg kan se at komposten
væsker en del. Jeg går ud fra at det er normalt, så længe den ikke
lugter ( den dufter stadig af skovbund).

Carsten - du spurgte om, hvor jeg havde det med høvlspånerne fra.

Da jeg skulle starte med alt dette komposteri gik jeg på biblioteket
og lånte " regnorm som husdyr" af Walter Buch. Jeg lånte flere bøger,
men denne var helt i top. En tyk bog om regnorm - og rigtigt meget om
kompostorm.

Han skriver at det er vigtigt at der bliver tilført meget forskelligt
organisk materiale, ikke så meget for ormenes skyld - men for
strukturens ( og dermed hurtigheden af omsætnigen ) samt
næringsværdien af den færdige kompost. Tørre blade og høvlspåner er
godt at tilsætte.

Sidstnævnte er særligt godt, hvis komposten viser tendens til at blive
for våd - og det mente jeg at min muligvis var. Derfor købte jeg en
pose høvlspåner i supermarkedet ( beregnet på hamstre, marsvin m.m.)
og tilsatte i går.

Min kompostbeholder står som nævnt på en altan, og derfor er jeg meget
opmærksom på at den beholder det rigtige miljø, og komposterer frem
for at forrådne.

Men : Det går jo godt - og jeg startede med 100 orm - og nu er den
levende
Hver gang jeg tager en skovlfuld kompost op er den fyldt med orm og
æg.

I øvrigt skrev jeg til min kommune ( FRederiksberg ) og foreslog dem
at stille en sådan beholder til rådighed for kommunens borgere. Jeg
ridsede alle fordelene op

I sidste uge kom der så et husstandsomdelt brev, hvori de tilbød
borgerne en sådan beholder til en årlig leje på 125,- Det synes jeg
er dejligt - vi bliver miljørigtige på Frederiksberg. Jeg har allerede
et par aftaler om "aflægggere" af orm. Så bliver vi rigtigt mange
miljøflippere på "Stenbroen" *G*

Mange hilsener,
Nette

Fra : Nette

Dato : 05-06-03 10:30

Myrerne ER flyttet ind!

Nu kommer det store spørgsmål :

Spiser myrerne regnormene ? Jeg havde egentlig besluttet at lade
myrerne få lov at bo i kompostbeholderen - men da jeg var ude at vende
molevitten i morges, syntes jeg at regnormebestanden var gået
betragteligt ned. De store, fuldvoksne orm er der stadig - men alle
dem på 3-4 cm. er væk ( tror jeg). Kan det have været myrerne , eller
er der mon skolopendre eller andet på spil ?

Det skal lige siges at det er en lukket beholder på en altan, så der
er ikke tilgang af alle mulige dyr, som tudser o.s.v.

Håber meget på et svar!

M.v.h.
Nette