mail uden afsender
Fra : Georg

Dato : 27-05-03 13:24

Jeg modtager som mange andre, adskillige uvedkommende mails hver dag. Nu er
jeg så begyndt at tilføje afsenderne på listen over blokerede afsendere.
Forleden modtog jeg en mail uden afsender. Er der nogen der kan forklare mig
hvordan man kan det?

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 27-05-03 14:04

Georg wrote:
> afsendere. Forleden modtog jeg en mail uden afsender. Er der nogen der kan
> forklare mig hvordan man kan det?

Afsenderen specificerer du som en del af headeren. Fjerner du afsenderen fra
headeren, har du en e-mail uden afsender. Så simpelt er det.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 27-05-03 14:30

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg så begyndt at tilføje afsenderne på listen over blokerede afsendere.
> Forleden modtog jeg en mail uden afsender. Er der nogen der kan forklare

Jeg har tre pop-konti, hvoraf to er til egen hjemmeside med * alias.

Jeg anvender mailwasher fra www.mailwasher.net

Det program virker.

Men til det fænomen, som du beskriver. Der er pillet i mailheaderen inden
afsendelse. Hvis du kan komme til kildekoden i dit mail-program, burde du
alligevel kunne snable afsenderen fra kildekoden upåagtet at han ikke står
som afsender i mail-programmet.

I øjeblikket tester jeg en teknik på min hjemmeside, hvor jeg har maskeret
min mailadresse med hex-koder, så spammernes søgerobotter ikke kan finde
mig - i teorien. (Teknikken er i øjeblikket kun i brug på hovedsiden.)

Er der nogen der har erfaringer med denne metode?
Carsten Overgaard

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-05-03 20:52

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Forleden modtog jeg en mail uden afsender. Er der nogen der kan forklare mig

E-breve har to afsendere:
(a) én i From-headeren og
(b) én i "konvolutten".

(b) kan ofte ses i en Return-Path header når brevet er leveret.

(a) bruges af mailklienter når man siger "reply".
(b) bruges af mailservere til at sende fejlmeddelelser (af typen "jeg
kunne ikke aflevere brevet fordi ...") tilbage til.

Både (a) og (b) kan specificeres af afsenderen, og de kan begge
udelades eller være falske.

Fx er (b) udeladt i fejlmeddelelser der sendes tilbage af mailservere:
derved sikres det at der ikke kommer en fejlmeddelelse som reaktion på
fejlmeddelelse, med det resultat af fejlmeddelelser bliver ved med at
ryge frem og tilbage indtil nogen stopper det manuelt.

Visse mailservere nægter at tage imod post uden (b): men dels er det i
modstrid med standarderne, dels medfører det at man ikke kan modtage
fejlmeddelelser via de servere.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).